Zwo Asiair Plus

Darkmatter

Donateur
Nou ik ben heel benieuwd. De grootste tekortkoming van de Pro is natuurlijk het (nauwelijks aanwezige) WiFi bereik en met een externe antenne zou dat al beter moeten zijn. Het feit blijft natuurlijk dat de antenne vooral in een plat vlak zal uitzenden dus als de computer op een telescoop zit die beweegt zal de signaalsterkte ook variabel zijn. De tijd zal het leren!

Jarno

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom (donateur)
Ik ben ook benieuwd, op mijn beide Pro's heb ik eerst de Vonet van Zwo geprobeerd maar die gaf bijna geen verbetering, toen de Beryl MT1300 wat wel een stuk hielp en hier heb ik uiteindelijk een eigen netwerk in de tuin mee opgezet.

Echter door de verschillende apparatuur verloor ik hier toch soms het netwerk en heb ik uiteindelijk toch weer via het Beryl netwerk 2 lan kabels lopen naar de telescopen.

De plus zou dus de oplossing moeten zijn...

Wordt vervolgd!

thex

Black hole
Een snellere 5 GHz wifi komt niet ver. De langzamere lagere frequentie, mits voldoet aan de wettelijke standaarden, moet je ook geen grote tuin van verwachten. Dus de enorme fout een zender in een kooi van farrady verstoppen, lossen ze nu op. BTW er zijn ook platte gerichte antennes te koop die niet geheel rond stralen. Zowel de wifi als je thuis apparaten moeten met elkaar nl zien. Dus zit je vast aan de zwaktse schakel tenzij je een netwerkkabel (al dan niet via 220 volt power) gaat trekken.

Maart

Quaoar
Nou ik ben heel benieuwd. De grootste tekortkoming van de Pro is natuurlijk het (nauwelijks aanwezige) WiFi bereik en met een externe antenne zou dat al beter moeten zijn. Het feit blijft natuurlijk dat de antenne vooral in een plat vlak zal uitzenden dus als de computer op een telescoop zit die beweegt zal de signaalsterkte ook variabel zijn. De tijd zal het leren!

Jarno
Hoezo zend deze in een plat vlak? Is toch gewoon een omni?

Maart

Quaoar
Zo te zien wel. Denk dat er een compute module 4 inzit, dit geeft mogelijkheid tot een externe antenne en 32GB eMMC.

thex

Black hole
BTW ik vindt het verschil tussen 5 Gieg en de lagere frequentie zo groot, dat ik dat maar voor lief neem.

Michel van Nieuwland

Hoi,

Vandaag is hij na een aantal weken eindelijk gearriveerd.

Meteen maar mijn allereerst (unboxing) video gemaakt (op zijn Louis van Gaals steenkolen engels😅) op Youtube:

De 1e indrukken zijn goed, kleiner/compacter en met een degelijke antenne. Verder "mis" ik de USB stick die wel bij de Asiair Pro zat dus dat is een minpuntje, daar en tegen heeft de Asiair Plus een interne EMMC opslag.

Binnenkort even flink gaan testen op gebruikers gemak en verschillen met de Pro.

Wordt dus vervolgd!

#ASIAIRPlusinCollage_20211004_193100560.jpg

Michel van Nieuwland

First light met de #ASIAIRPlus , eindelijk een paar heldere nachten om live te kunnen testen.

Als eerste een software update en alles instellen en meteen een van de belangrijkste updates kunnen testen --> de wifi verbinding.

Ondanks de 1e berichten waarin sommige testers nog steeds verbindingsproblemen ondervinden mag ik niet klagen.

Met de Asiair Pro zonder booster(s) ongeveer max 2 meter en met de Asiair Plus heb ik de 20 meter al gehaald. Even op zolder geweest, voorkant huis (telescoop staat achterin de tuin) en nu op de bank met vol signaal (zoals het bedoeld is).

Vannacht de 1e opnames maken zodra de bewolking wegtrekt dus maar even aankijken hoe dat gaat verlopen. We beginnen met de Redcat en daarna de 8" newt en 80/480 triplet.

Hopelijk morgen de 1e resulaten qua beelden.

Wordt vervolgd!🔭😉

20211007_195358.jpg20211007_195409.jpg20211007_195432.jpg20211007_195451.jpgScreenshot_20211007-201514_Settings.jpg

• Leuk
Waarderingen: Sieg

Michel van Nieuwland

Hier is mijn kleine eerste recensie met indrukken tot nu toe ... 🙂

Na het uitpakken en opzetten van de eerste testscope (William Optics Redcat / Ioptron Cem25P / Zwo Asi 533MC / Zwo guidescope + Zwo Asi 120mm mini).

Dag 1:
- Bijwerken software naar 1.7✔
- Maak automatisch alle instellingen aan✔
- Wifi-test --> 15+ meter dekking✔
- PA-modus en setup✔
- Alle functies testen ✔
- Schieten eerste doel met autorun-modus✔
- Meridean flip✔

Dag 2:

- Planmodus testen (3 doelen)✔
- Wifi test --> deze keer onstabiel.. een paar keer de verbinding verbroken en had wat problemen met verbinding maken in huis, ook had het netwerk een paar keer het (geldige) wachtwoord niet herkend❌
- 3 doelen zijn perfect geschoten na het starten van de planmodus✔
- USB-stick toegevoegd (moet worden toegevoegd aan de set, net als de PRO, wil de AA+ niet elke keer verwijderen om de gegevens uit te lezen, dus moest een aparte USB-stick kopen)❌
- Bij het aansluiten van de mount nadat deze is ingeschakeld schakelt de AA+ de camerakoeling (AAP doet dit ook) en wordt de tracking uitgeschakeld, dus moet dit handmatig weer worden ingeschakeld❌

Volgende keer ga ik de AA+ testen op mijn tweede rig (TS Optics 80/480 / Skywatcher EQ6R Pro / Zwo Asi 533MC / Zwo EAF / Zwo EFW / Zwo Asi 120mm mini + guidescope en daarna mijn 3e rig (Bresser Messier 8" / Skywatcher EQ6R Pro / Zwo Asi 533MC / Zwo EFW / Zwo Asi 120mm mini + guidescope).

Suggesties voor toevoegingen/upgrades:

- Polar Align blind-modus (wanneer het noorden niet zichtbaar is).
- Mozaïekmodus
- Framing checker
- USB stick
- Sterrenuitlijning naast Polar uitlijning
Wordt vervolgd!

pixlr_20211009202647637.jpg

Michel van Nieuwland

Er zit nog aardig wat ongebruikte potentie in het apparaat. Vooralsnog is de grootste verandering (los van design) t/o de Pro het interne geheugen (eMMC) en de antenne / beter wifisignaal.

Ik ken iemand die de Pro voor een paar tientjtes voorziet van een antenne dus om deze voor de plus in te wisselen?!

Ook het weglaten van een USB stick (zit wel bij de Pro) is een minpuntje.

Voor de rest doet hij alles wat er beloofd wordt, maar dat doet de Pro ook🙂

Michel van Nieuwland

Even een ander type update,

Vandaag de factuur t.b.v. de invoer rechten van Fed Ex binnen gekregen... €19,32

Dat is gelukkig nog te overzien😅🙂

Michel van Nieuwland

Valt goed mee dan
Onlangs even uitgerekend wat het mij zou kosten om een adapter vanuit Rusland te laten opsturen
Kwamen bijna 40% kosten bij op het bedrag van 305€

grts
Sieg

Nu moet ik wel zeggen dat er verstuurd is..." astronomic camera adapter" met een waarde van $80,-

Men zorgt dus wel dat we niet te veel moeten betalen alsdus de pakbon😇😅😆

• Leuk
Waarderingen: Sieg
Bovenaan Onderaan