Zhumell Z130, en even voorstellen

Vindub

Atoom
Goedenavond allemaal,

Mijn naam is Vincent Hagen, 62 jaar oud en sinds een jaar woon ik aan de westrand van Assen, 200 meter lopen en ik bevind me in het donkere boerenland.
Daar is een oude interesse weer tot leven gekomen, heb vroeger al eens een spiegeltelescoop gehad waar ik niets mee kon, gekocht op de vrijmarkt en gevallen voor de "300 maal" vergroting..... :(
Ik heb een Zhumell Z130 telescoop aangeschaft waar ik nu een paar keer een poging heb kunnen doen "naar boven" te kijken. Van echt waarnemen is het jammer genoeg niet gekomen.
Bij deze telescoop zitten 2 Kellner 25 en 10 mm oculairs waarvan ik begrepen heb dat die nét adequaat zijn.
Wat ik zou willen aanschaffen zijn een 5 mm, een 10 en 25 mm oculair maar dan wat beter dan ik nu heb, ook een collimator en een Barlow 2x staan op mijn lijst.
Kan iemand mij een tip geven over een aanschaf?

Alvast bedankt, groet Vincent

Rudy

Donateur
Welkom! :)

Wat betreft de oculairen, hoeveel wil je er maximaal aan uitgeven? En moet je een bril dragen, eentje met een cilinder in de brillenglazen? Dan is een oculair met ruime eye-relief wenselijk.

Vindub

Atoom
Dank voor de snelle reactie!
Ben inderdaad brildragend met dikke cilinders er in....
Tsja, wat wil ik uitgeven? Geen idee eigenlijk, ze hoeven niet allemaal tegelijk aangeschaft te worden, rond de 100 euro per stuk kan ik me wel veroorloven.
Groet, Vincent

Rudy

Donateur
Het maakt de keuze wat lastiger als je oculairen zoekt met voldoende eye-relief. Het minimum ligt ongeveer bij 16mm, maar liever wat meer. De oculairen uit de serie van Celestron X-Cel LX (60 graden) hebben deze eye-relief, wellicht leest iemand mee die hier ervaring mee heeft en of dat in de praktijk werkbaar is. Prijs ligt bij de bekende astroleveranciers iets boven 100 euro, maar je kunt ze goedkoper vinden op bv. Amazon of AliExpress.

Vixen heeft de SLV-serie, deze hebben een eye-relief van 20mm en zijn comfortabel. Maar "slechts" 50 graden, dat wel. Prijs ligt iets boven 100 euro. Wellicht krijg je nog andere suggesties, binnen jouw budget.

Het probleem met de bril en de cilinders speelt vooral bij de lagere vergrotingen, dan is de uittredepupil groot. De bril is dan nodig om mooie sterretjes te zien. Veel mensen hebben de bril niet nodig bij een hogere vergroting/kleinere uittredepupil. Heb dat zelf ook, bij een uittredepupil van ca. 2mm of kleiner kan de bril af.

Muddelflut

Quaoar
Even off topic maar misschien ook interessant voor jou. In Assen zit een sterrenkundige vereniging: VWS Noord Drenthe. We zijn een kleine vereniging met 35 leden maar wel actief in waarnemen en fotograferen. We zijn altijd bereid je te helpen of te adviseren en je kunt ook meedoen met starparty's, meestal bij Gasteren. Ook hebben we maandelijks lezingen. Zie https://www.vwsnoorddrenthe.nl/ en je mag me ook een pb sturen.
Ria (secr. VWS Noord Drenthe)

• Leuk
Waarderingen: Rudy
De keuze van oculairs is groot op de markt, maar allen zijn ze beter dan je meegeleverde 10 en 25mm, want ze hebben allen een fijne oogafstand >16mm, ook bij de hoge vergrotingen, dus dat probleem is zeker al van de baan. Vermijd de 'widefield' oculairen want die zijn absoluut niet nodig om te beginnen en vooral alleen maar prijzig. Dus je zal beslist oculairs vinden onder de 100euro.

Rudy

Donateur
... ze hebben allen een fijne oogafstand >16mm, ook bij de hoge vergrotingen, dus dat probleem is zeker al van de baan.

Dat behoeft wat nuancering. Met een eyerelief van ca. 16mm zal het meestal werkbaar zijn (e.e.a. hangt ook af van de bouw van het oculair), maar dat wil nog niet zeggen dat het reuze comfortabel is met een bril. Richting 20mm is echt beter.

Maar het is ook iets persoonlijks, wat wel of niet bevalt. Het beste is voor topic-starter eigenlijk om op een starparty 'ns vesrchillende te proberen. Ik weet niet of nu met de oplopende coronacijfers er nog bijeenkomsten zijn van de VWS Noord-Drenthe, wat @Muddelflut noemde, maar dat zou een gelegenheid kunnen zijn om te zien wat geschikt is.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan