Zesde spectroscopiedag op zaterdag 13 november.

Gelden er nog steeds dezelfde regels? D.w.z. beperkt aantal deelnemers (25)? En zijn er nog plekken vrij voor eventuele geïnteresseerden?
Voorlopig inderdaad nog dezelfde regels. Er zijn nog vijf vrije plaatsen. Komend weekend ga ik hier weer mee aan de slag :)
Ik kijk er heel erg naar uit om weer dingen te organiseren...

Bij deze het programma voor de spectroscopiedag 13 november:

• Ernst Pollmann: " Spectroscopy portrait of the eclipse event 2017-2019 of VV Cep".
  • Hugo Van den Broeck: Ervaring die de mensen van werkgroep spectroscopie VSRUG (Erik, Hugo VE, Guy en Hugo VdB) opgedaan hebben op UGent als Beta tester van het reductie programma "Demetra voor eShel" van de firma Shelyak.
  • Mario Clemmens: Vorderingen gebruik LISA op AstroLab Iris
  • Ralph Snel: DOAS, differential optical absorption spectroscopy, is een methode waarmee je uiterst gevoelig bent voor specifieke spectrale structuren en heel zwakke signalen uit een spectrum kan halen, zolang je weet waar je naar moet zoeken. De methode wordt gebruikt in aardobservatie vanuit de ruimte en kan sporengassen zoals ozon (O3), stikstof dioxide (NO2) en zwaveldioxide (SO2) detecteren. Ook vanaf de grond wordt deze methode toegepast om de luchtkwaliteit te meten, en de techniek werkt zelfs als het bewolkt is.
  • Rien Dijkstra: infraroodspectroscopie van stof en gas rondom sterren
  • Edwin De Ceuninck: Demonstratie werking van het zelfbouw experimentele prototype spectroscoop guidance section
  • Nicolas de Hilster: "Volgen zonder reflective slit"Als we een spectroscoop met een glasvezelkabel willen koppelen aan een kijker, maar geen reflective slit willen gebruiken, hoe krijg je de ster dan met eenvoudige middelen op de glasvezel? Demonstratie van een oplossing met een flip-mirror.
De dag gaat door van 10: tot 17 uur.Onthaal vanaf 9u
Er zijn nog een drietal vrije plaatsen! (dit keer beperk ik het tot een 20tal mensen). Bij interesse stuur even bericht naar [email protected]

Laatst bewerkt:
Beste allen,
SPECTROSCOPIEDAG 13 NOVEMBER (alweer)AFGELAST

Als organisator moet ik een verantwoorde beslissing nemen, hoe erg ik dit ook vind...Spectroscopiedag wordt (alweer) uitgesteld.
In de tweede plaats: er hebben twee sprekers aangegeven om liever niet te komen. Alle begrip daarvoor. Er hebben ook deelnemers afgezegd en enkele lieten ook weten geen QR code te kunnen voorleggen, wat in Nederland verplicht is in de horeca. Daaruit volgt dat er hoogstens nog 10 tot 12 deelnemers zouden zijn van de oorspronkelijke 21.
In de eerste plaats is er de Covid-19 situatie die verre van rooskleurig is. Als we beide landen samen nemen; gemiddeld 20.000 besmettingen per dag, en op dit moment 2500 mensen in het ziekenhuis waarvan zo'n 600 op intensieve en 40 overlijdens per dag. En dan moeten we beseffen dat er 'slechts' één op drie besmettingen daadwerkelijk wordt gedetecteerd (tegenover 1/30 vorig jaar weliswaar.)

Om die redenen wil ik het graag uitstellen tot ergens eerste helft februari. De combinatie van vaccinatie én besmettingen geven dan hopelijk samen een begin van groepsimmuniteit.
Ik was vorige week vier dagen op CERN en de norm was daar: twee PCR testen per week, mondmasker had ik verplicht aan (ook buiten...) van 8 tot 22 (ik was die hele periode onder de mensen) én er werd afstand gehouden, ook aan tafel in het restaurant. Dat wil ik van de mensen niet vragen… Het is geen levensnoodzakelijke bijeenkomst.
Ik hoop op jullie begrip hiervoor én hoop dat jullie er in februari (als de storm gaat liggen) weer te mogen uitnodigen.
We moeten nu vooral met zijn allen verantwoordelijkheid nemen...fysiek samenkomen is nu absoluut geen goed idee. En ik wil er graag een live event van maken: mensen samenbrengen is nu eenmaal wat ik doe.

vriendelijke groet,
Jean-Pierre

Volledig begrip voor deze beslissing.
Het is de juiste beslissing onder deze omstandigheden. Blijft jammer, maar wat in 't vat zit verzuurt niet.

Hoi Jeanpierre,

Verstandig besluit. In ieder geval alvast dank voor alle moeite die jij er toch weer voor gedaan hebt!
Hopelijk tot in februari 2022....

Groet, Arnold

Terug
Bovenaan Onderaan