Zesde spectroscopiedag 7 november 2020 op Sterrenwacht Tivoli

jeanpierre

keep it simple
Op zaterdag 7 november gaat de zesde spectroscopiedag door op Sterrenwacht Tivoli in Oudenbosch.

Het wordt uiteraard een editie met een beperkt aantal deelnemers: MAXIMAAL 20.
Het programma ( kan nog worden aangepast):
  • bouw van een solar spectrograaf en/of data reductie (Arnold de Bruin)
  • Demonstratie werking van het zelfbouw experimentele prototype spectroscoop guidance section (Edwin De Ceuninck)
  • ervaring die de mensen van werkgroep spectroscopie VSRUG (Erik, Hugo VE, Guy en Hugo VdB) opgedaan hebben op UGent als Beta tester van het reductie programma "Demetra voor eShel" van de firma Shelyak. ( Hugo Van den Broeck).
  • demo van de software AudeLA/SPcAudace voor datareductie van hoge resolutiespectra van Be-sterren (Erik Bryssinck)
  • vorderingen op AstroLAB Iris, onder andere het volgen en het gebruik van DEMETRA voor LISA. (Mario Clemmens)
  • één van de technieken die gebruikt wordt in aardobservatie: DOAS, differential optical absorption spectroscopy, een methode waarmee je heel gevoelig bent voor specifieke spectrale structuren en heel zwakke signalen uit een spectrum kan halen, zolang je weet waar je naar moet zoeken.(Ralph Snel)
  • Of misschien iets over Doppler imaging, waarmee je details op roterende sterren kan meten terwijl die veel te klein zijn om met een telescoop te zien (Ralph Snel)
De dag gaat door van 10 tot 17 uur.Onthaal vanaf 9u
INSCHRIJVING : ENKEL via [email protected]. Deelname 20 euro. Maar hiervoor heb je koffie of thee bij aankomst, en een lichte lunch op de middag met koffie of thee. Inschrijving is pas definitief na de bevestigingsmail van mij. Daarop volgt een uitnodiging tot betaling. Op dit moment (25/08) zijn er 10 mensen ingeschreven. Er is dus nog plaats voor 10 extra deelnemers.

jeanpierre

keep it simple
En ik cancel (eenzijdig) de spectroscopiedag 2020... Sprekers en deelnmers voor de streaming stuurde ik onderstaande mail:

''SPECTROSCOPIEDAG 2020 DEFINITIEF AFGELAST.

Beste allen,

Het blijven heel zware tijden, en het valt mij ook zwaar deze mail naar jullie te schrijven. Maar bij deze wil ik de spectroscopie dag 2020 definitief cancelen... Ik denk dat ik niemand moet overtuigen van de ernst van de situatie: het aantal besmettingen zijn ongezien, en ook het aantal mensen dat in ziekenhuizen terechtkomt, op de intensieve zorg, op beademing en erger is meer dan zorgwekkend.

Het zou totaal onverantwoord zijn om nu mensen, ook al zijn het er maar een tiental (met enkele technici zijn het er zelfs meer) samen te brengen. Als organisator rust op mij ook een verantwoordelijkheid: ik wil niet de gezondheid van één van jullie of van de hele groep en bij uitbreiding iedereen met wie jullie verder in contact komen in gevaar brengen.

Hugo stuurde mij al een schitterend filmpje door, en inderdaad: dit zou mogelijk kunnen worden gestreamd. Maar dan zou iedereen dit moeten doen. Probleem is dan wel dat dit voor een lege zaal zou moeten gebeuren. Geen sfeer en ook geen ziel...

De kans is trouwens groot dat de Nederlandse overheid vanavond beslist om de horeca gedeeltelijk of geheel te sluiten, en om samenkomsten in aantal te beperken.
Om die redenen zou ik voorstellen om niet bij de pakken te blijven zitten, maar gewoon te focussen op een volgende gelegenheid. Voorstel: april 2021. Zelfde programma (zelfde specialiteit), met of zonder publiek naargelang de omstandigheden

Dit geeft de sprekers ook ruim de tijd om hun lezing verder uit te werken. Kan de kwaliteit alleen maar ten goed komen.

Ik hoop, beste vrienden, dat jullie mijn eenzijdige beslissing een beetje begrijpen. De gezondheid van jullie allen ligt mij nauw aan het hart. De situatie is wat ze is, en zoals altijd: er komen betere tijden aan! Laat ons daar op wachten.
zorg goed voor jezelf en voor elkaar!
jp ''

Bovenaan Onderaan