Zelfbouw EQ platform vraag

Skyheerlen

Moderator
En nog iets, overigens: een eindschakelaar is handig; dat voorkomt dat het de motor blijft lopen en het asje een sleufje graaft in het segment. Ik heb dat bij mijn platforms ingebouwd (en ook in andere achteraf ingebouwd), en het blijkt inderdaad een goede aanvulling.

Het is simpel: de schakelaar onderbreekt de stroomtoevoer naar de motor. Als je het platform reset, dan begint de motor vanzelf weer te lopen.

Oh trouwens: het mooie aan de EQ-1 motortjes is dat je het motortje zelf en de sturing makkelijk kan "splitsen".
Bedankt! Ik had daar al over nagedacht, masr
dat leek me eerst heel ingewikkeld (ik ben handig met hout, maar minder met elektra) maar na kijken van een filmpje op Youtube zijn het eigenlijk maar 4 contactjes die ‘aangepast’ moeten worden. Ik ga dat zeker proberen. Kan de boel altijd weer terug solderen naar de originele toestand.

En nog iets, overigens: een eindschakelaar is handig; dat voorkomt dat het de motor blijft lopen en het asje een sleufje graaft in het segment. Ik heb dat bij mijn platforms ingebouwd (en ook in andere achteraf ingebouwd), en het blijkt inderdaad een goede aanvulling.

Het is simpel: de schakelaar onderbreekt de stroomtoevoer naar de motor. Als je het platform reset, dan begint de motor vanzelf weer te lopen.
Dat had al gezien hier ergens op het forum dat jij dat had gedaan.
Als ik het goed begrijp zit die eindschakelaar op de draad waar ook de aan en uit op zit? Vervolgens loopt het segment ertegenaan waardoor de stroom onderbroken wordt?

Skyheerlen

Moderator
Precies zo, ja. De schakelaar zit in één vd draadjes naar de motor; niet bij de aan/uit-schakelaar. Maar dat is bij mijn platform zo omdat de schakelaar dicht bij de motor zit, en niet dicht bij de aan/uit-schakelaar. Maar in de praktijk maakt dat niet uit; als je het in het draadje van de aan/uit-schakelaar zet, is het ook goed.

Ik gebruik een micro-schakelaartje, en mijn ervaring is dat die tamelijk snel stuk gaan. Ik heb er dus een aanslag in gebouwd die voorkomt dat het segment de schakelaar te ver in kan drukken. Maar als je een grotere neemt (zoals ik ooit een keer in een Sumerian-platform inbouwde), dan maakt dat niets uit. In mijn platform is geen plaats voor een grote schakelaar; vandaar die micro-schakelaar.

Skyheerlen

Moderator
Ik zie dat Roel in zijn platform een 9V batterij gebruikt. Ik heb dat jarenlang ook zo gedaan, en me steeds meer geergerd over de vele 9V-blokjes die ik gebruikte. Tijdens een La Palma-weekje gingen er een stuk of 3 of 4 (afhankelijk van hoeveel uur we kunnen waarnemen) doorheen. Recent heb ik dat vervangen door een kleine 12V powerbank, en dat werkt prima. Iets van 6000 mAh (ik moet dat even nakijken, als je wil), en daarmee kan ik een aantal nachten achter elkaar door. Beter voor het milieu en minder gedoe midden in de nacht als de batterij onverhoopt leeg blijkt te zijn.

Laatst bewerkt:

Roel

Pyrotechnische razernij
Ik zie dat Roel in zijn platform een 9V batterij gebruikt. Ik heb dat jarenlang ook zo gedaan, en me steeds meer geergerd over de vele 9V-blokjes die ik gebruikte.
Het zijn oplaadbare 9V Li-ion blokjes (800 mAh), die blijven ook bij lage temperaturen goed werken. Een lading is voldoende voor meerdere allnighters.

Ik gebruik een micro-schakelaartje, en mijn ervaring is dat die tamelijk snel stuk gaan. Ik heb er dus een aanslag in gebouwd die voorkomt dat het segment de schakelaar te ver in kan drukken. Maar als je een grotere neemt (zoals ik ooit een keer in een Sumerian-platform inbouwde), dan maakt dat niets uit. In mijn platform is geen plaats voor een grote schakelaar; vandaar die micro-schakelaar.
Heb jij evt. een link naar zo’n schakelaar?

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn

Skyheerlen

Moderator
Zoiets bijvoorbeeld: micro-schakelaar.

Die oplaadbare 9V-blokjes kunnen natuurlijk ook. Ik gebruik een andere motor dan Roel (en vele anderen); ik heb de indruk dat mijn motor wat meer stroom gebruikt dan een motor gebaseerd op een EQ1-aandrijving en vreet dus wat meer batterijen weg.

De accu in de link van Sixela is de accu die ik gebruik. Werkt prima. Maar als je zo'n accu gebruikt: geen PWM gebruiken om het voltage te verlagen; de motor gaat er een klere-herrie van maken (is mijn ervaring toen ik het toch probeerde - meteen weer omgebouwd naar een DC-regelaar).

(Die Nathalie krijgt toch een bende advies over zich heen gestrooid - nou moet het toch zeker goed gaan komen.)

…veel zaken om me nog in te verdiepen. Bedankt voor al het advies. Ik ga het doorlezen en bekijken. Daarna zal ik jullie het eindresultaat laten zien.
Fijne zondag allen!

Brainiac

Moderator
Zoiets bijvoorbeeld: micro-schakelaar.

De accu in de link van Sixela is de accu die ik gebruik. Werkt prima. Maar als je zo'n accu gebruikt: geen PWM gebruiken om het voltage te verlagen; de motor gaat er een klere-herrie van maken (is mijn ervaring toen ik het toch probeerde - meteen weer omgebouwd naar een DC-regelaar).
met een condensator type Elco van >1000 uF of meer, werkspanning >12 volt kun je van een PWM weer een slordige gelijkspanning maken. Dat zal veel herrie schelen.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
met een condensator type Elco van >1000 uF of meer, werkspanning >12 volt kun je van een PWM weer een slordige gelijkspanning maken. Dat zal veel herrie schelen.
Kun je net even goed de buckconvertor kopen in plaats van hem te heruitvinden ;-).

Skyheerlen

Moderator
Neen, dat heb ik geprobeerd, en maakte niets uit. Het bleef vreselijk en niet te harden tijdens een stille nacht.

Bovenaan Onderaan