Zelfbouw EQ platform vraag

Dag bouwers,

Ik ben bezig met een VNS platform op basis van tekeningen van Reiner Vogel. Voor een Skywatcher 10”.
De 52gr. Segmenten heb ik gemonteerd aan de bovenplaat. Vandaag wilde ik de bloklagers er onder zetten voor proef…echter als ik het asje in het midden van de ronding van de segmenten (gemarkeerd met zwarte stift) zet moeten de bloklagers te ver naar buiten, ze vallen buiten de onderplaat voor een deel. Ik heb wel een oplossing, ik maak er een houten plaatje onder. Maar ik wilde toch even checken of ik geen denkfout heb gemaakt.
Wat denken jullie? Fout gemaakt of plaatje eronder en klaar?463E1A9B-9C3F-4437-BCC8-7002D298D93A.jpeg

Bijlagen

• 05F8BB9F-4AAA-4154-9B34-8E758B1967DD.jpeg
    05F8BB9F-4AAA-4154-9B34-8E758B1967DD.jpeg
    3,9 MB · Weergaven: 36
  • A662082D-FC65-4F64-98C6-163DD69DDF68.jpeg
    A662082D-FC65-4F64-98C6-163DD69DDF68.jpeg
    3,3 MB · Weergaven: 32

sdn

Callisto
Of de maten kloppen, kan ik op basis van een foto niet beoordelen. Je lagerblokjes zijn behoorlijk breed, op zich is het dus logisch dat je wat meer breedte nodig hebt om ze onder het midden van de segmenten te krijgen.

Ik zou het denk ik zo vastschroeven als het op de foto staat. Je haalt dan weliswaar wat minder looptijd maar aan de andere kant wil je de scherpe punt van het segment toch niet helemaal gebruiken. Er rust dan straks 30kg op zo'n relatief fragiel puntje, dat lijkt me niet bevorderlijk voor de stabiliteit (het zou zelfs kunnen verbuigen). Beter dat het platform de laatste 2 cm van die punten gewoon niet gebruikt. En dan hoef je ook geen oplossing voor ondersteuning van die lagers te maken.

Als je dat trouwens wel zou willen, zou ik een nieuwe bodemplaat maken, niet met blokjes gaan knutselen.

Skyheerlen

Moderator
Ik lees jouw verhaal drie keer, en snap nog steeds niet wat nou precies het probleem is. Zo op het eerste oog ziet het er goed uit.

Maar wijs eens aan waar precies het probleem zit.

Edit: ik zie het idd. Naar weerszijden steken de lagers inderdaad uit. Zoals sdh zegt: niet klooien met lapwerk, zou ik zo zeggen.

Ik heb het “lek” boven. En daar heb ik ook direct een vraag over.
Ik heb het segment van Reiner Vogel afgedrukt. (Niet verschaald). Op tekening is het segment 6x18,4. Ik heb het segment iets groter gemaakt: 6,2x19,2. (Zie bijlage).
Op stargazerslounge zie ik een maat die weer anders is nl. 5,6x17.
Mijn vraag is of deze maatverschillen uitmaken wanneer je de rechte hoek uitlijnd met de start van het 20graden deel van het platform. (Zie pijltje op tekening.)
Bedankt weer!

Edit: ik heb het segment uitgeprint op de maat die ik vond in stargazerslounge (5,6x17)en op mijn originele print gelegd. Ik zie dat de gebogen lijn gaat wijken. Zie bijlage. Dat zou betekenen dat het in mijn optiek wel uitmaakt wat de afmetingen van de segmenten zijn.
Als dat klopt: wat is de maat die ik aan moet houden voor de hoogte en lengte van het 52gr. segment.

Bijlagen

• 32AB2ACD-9430-4A1A-BBCC-18CC83613534.jpeg
    32AB2ACD-9430-4A1A-BBCC-18CC83613534.jpeg
    5,6 MB · Weergaven: 16
  • CA24BE07-DFB5-4088-A259-1421197B200C.jpeg
    CA24BE07-DFB5-4088-A259-1421197B200C.jpeg
    193,3 KB · Weergaven: 16
  • 9008B00A-C3AE-47BD-B603-26C65908057F.jpeg
    9008B00A-C3AE-47BD-B603-26C65908057F.jpeg
    5 MB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Neen joh, die kleine verschillen maken niet echt uit. Je zou, bij grotere segmenten, het zuidpunt equivalent op moeten schuiven, maar die verschillen zijn zo klein dat je je daar geen zorgen over moet maken. Perrrrfect volgen zal een platform toch al niet; je hebt dan betere motoren nodig, en een perfecte uitrichting op de ware pool.

Ik leg mijn platforms altijd neer, richt 'm met een kompas (app in te telefoon) ip het noorden en ga aan de slag. Of het ding horizontaal ligt, daar let ik niet eens op. Ik moet dan ook af en toe wel iets bijrichten (iedere vijf minuten ofzo, een fractie vh beeldveld), maar erg is dat niet. Kleine afwijkingen zul je altijd en overal blijven houden.

Skyheerlen

Moderator
En nog ter aanvulling (de maten van Stargazerslounge triggerde me): een kleiner of groter platform heeft ook kleinere of grotere segmenten. Misschien is het platform van Stargazerslounge wel wat kleiner dan dat van Vogel. Dus die afwijkende maat zegt niet veel.

Skyheerlen

Moderator
Leuk! Die Stargazerslounge heeft een twee-motoren-aandrijving. Was jij van plan dat ook zo te bouwen? Is naar mijn ervaring niet nodig; als je één motor gebruikt, moet je de as aan de westkant aandrijven.

Als het je lukt, doe je er goed aan de motor aan de binnenkant (onder de plaat) te monteren, zodat je er niet per ongeluk op gaat staan tijdens het waarnemen. Ik heb al wat motoren zien sneuvelen doordat dat gebeurde.

Wat voor motor ga je gebruiken?

Bedankt voor de aanvullende tips.
Ik heb 1 Skywatcher EQ-1 RA gekocht. Ik ben van plan de motorbehuizing eraf te halen zodat het compacter wordt, en mogelijk de aan uit te verplaatsen. Ik had nog niet nagedacht over de positie, maar om die onder het de plaat te monteren vind ik een goed idee.
Westkant: dat is op de “rechterpoot” toch?

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ik heb al platformen gehad die aan de westkant resp. ooskant aangedreven werden; beide werken eigenlijk goed. Het voordeel van één kant is vooral dat je het platform wilt kunnen resetten als die op het einde zit door die van de motor te lichten en dan te trekken, niet te duwen. Het andere platform heeft een gemotoriseerde reset en dan is er niet echt dat verschil.

Roel

Pyrotechnische razernij
Als je het motortje niet wegwerkt, maar (zoals bij veel platformen het geval is) laat uitsteken, is plaatsing bij de westelijke sector het handigst. De kans dat je er met je voet tegenaan stoot tijdens het waarnemen richting het zuiden is dan het kleinst, er van uit gaande dat je focuser op de gebruikelijk positie zit = aan de oostkant van de telescoop als je richting het zuiden kijkt.

Er zijn ook zelfbouwers die de focuser aan de ándere kant van de telescoop monteren; dan is de oostelijke sector de handigste plaats voor een uitstekende motor. Functioneel maakt het volgens mij geen enkel verschil. Ik heb ze ook aan beide kanten gehad.

Als je het motortje mooi wegwekt onder het platform maakt het natuurlijk helemaal niets meer uit. :)

Skyheerlen

Moderator
Het voordeel van de motor aan de westkant, is dat resetten gemakkelijker is: til het beweegbare deel daar iets op, (segment los van de as) en het platform beweegt als vanzelf terug naar de beginpositie. Dat gaat natuurlijk niet 'vanzelf', maar komt doordat je bij het optillen, automatisch wat trekt aan het beweegbare deel. Als je andersom wilt resetten (zoals de situatie die ontstaat als de motor aan de oostkant zit), dan merk je dat dat veel lastiger is.

M.a.w.: het platform heeft achterwielaandrijving.

Skyheerlen

Moderator
Bedankt voor de aanvullende tips.
Ik heb 1 Skywatcher EQ-1 RA gekocht. Ik ben van plan de motorbehuizing eraf te halen zodat het compacter wordt, en mogelijk de aan uit te verplaatsen. Ik had nog niet nagedacht over de positie, maar om die onder het de plaat te monteren vind ik een goed idee.
Westkant: dat is op de “rechterpoot” toch?

Ik heb bij beide platforms die ik gebouwd heb (een voor 50.5 graden NB - Zuid Limburg en een voor 30 graden NB - La Palma en SkySafari) de motor steeds weggewerkt aan de binnenkant. Even puzzelen misschien, maar je gaat er altijd profijt van hebben. Kan best zijn dat de motor aan de niet-oculair-kant zit, maar eens loop je om de telescoop heen en vergeet je even de positie van de motor. Jammer: stuk.

Roel

Pyrotechnische razernij
Oh trouwens: het mooie aan de EQ-1 motortjes is dat je het motortje zelf en de sturing makkelijk kan "splitsen". Het aandrijfgedeelte is compact genoeg om weg te werken onder de bovenplaat, het stuurkastje bevestig je dan op de plek waar je hem wil hebben. Je zou er zelfs een los handboxje van kunnen maken.

EDIT: bijvoorbeeld zo:

20230312_124221_resized.jpg

Skyheerlen

Moderator
Dat is een mooie oplossing, Roel! Nathalie, als je dat na kunt bouwen: zeker doen.

Overigens zit dit motortje op de foto van Roel aan de oost-kant.

Bovenaan Onderaan