Zeer grote Chinese eerste trap in oncontroleerbare re-entry

meegja

Chaoot
De eerste trap van de Long March 5B raket die het eerste deel van het Chinese ruimtestation omhoog heeft gebracht, is in een lage omloopbaan rond de Aarde gekomen. Dit is niet aangestuurd, daardoor is het oncontroleerbaar en is het dus onbekend waar het uiteindelijk echt de dampkring in gaat en op Aarde terecht komt.
Dit gebeurt wel vaker, echter is het nu een ongeveer 30 meter lang en 5 meter breed gevaarte van ongeveer 21 ton. Daar er ongeveer 20 tot 40% van de massa overblijft van grote objecten (grote maar ook kleine delen) die de dampkring binnengaan, is het een behoorlijke massa die potentieel gevaar oplevert als het bewoond gebeid zou raken.
Er is een boel "ongeveer" want men (US en EU ruimte "verkeerstoren") weet de specifieke dingen over de raket, eerste trap, etc niet. Dit is niet vrijgegeven door China.
Ook lijkt het erop dat de trap tuimelt en daardoor wordt het berekenen van waar deze terecht komt heel moeilijk: op dit moment gaat de trap in 90 minuten de Aarde rond en een een vertraging van een paar minuten door nét even de dampkring te raken, geeft al een afwijking van een paar duizend kilometer.

Wij zitten hier redelijk veilig: de verwachtte crash is ergens tussen de lijn New York/Madrid/Beijing en Zuid-Chili/Wellington (Nieuw Zeeland) ... oftewel ergens op ongeveer 60% van de Aarde :p

Dit is de 2e keer dat dit gebeurt: de eerste trap van de vorige lancering van deze raket (wat de 1ste keer was) had ook geen controle maar deze kwam in de Atlantische Oceaan terecht.
Voor degenen die dit willen volgen (en misschien vastleggen als je ergens op aarde bent waar het over gaat): de Long March 5B rocket body heeft de indicatie 2021-035B gekregen.
Hier tracking: https://www.n2yo.com/satellite/?s=48275

Zie o.a. https://spacenews.com/huge-rocket-l...entry-following-chinese-space-station-launch/

Laatst bewerkt:

meegja

Chaoot
Ik wist niet veel van deze raket af en heb toch eens het e.e.a. nagelezen. Ik vond die 30 meter wel erg lang voor een trap.
De Long March 5B raket gebruikt dus geen trappen :) Het is 1 grote raket met 4 boosters en de lading bovenop. De lading en de boosters zijn nu weg en blijft dus de hele raket incl motoren over om de dampkring in te duiken.
En misschien vinden sommigen dit onnodige ophef want "de brokstukken komen toch waarschijnlijk in water terecht". Dat is dus niet helemaal accuraat.
Het gaat inderdaad op als je alle omloopbanen bekijkt. Maar zoals vanmorgen ging de baan over Noord Amerika, diagonaal over praktisch de gehele lengte van Afrika en van west naar oost dwars over Australië. En dat in één omloop. En dan met het idee van ongeveer 6 ton totaal wat met Mach 1 het aardoppervlak raakt (er zal ongeveer 15 ton verbranden), is dat toch zorgwekkend. Een deel van die 6 ton is weliswaar in stukken tot kleine stukjes maar de 2 motoren blijven grotendeels intact en die wegen toch gauw anderhalve ton per stuk.

Anderhalve ton met Mach 1 geeft een behoorlijk gaatje ....

Long March 5B.jpg

Josan

Mimas
De kans dat jij als individu geraakt wordt is wel uiterst klein. Zelfs als ie over Nederland, een van de drukst bevolkte landen ter wereld, neer zou storten, wat met deze raket niet kan. Voor een Australier is de kans helemaal verwaarloosbaar. Op dit moment heb je meer kans om aan Covid te overlijden. Maar goed, blijft slordig van die Chinezen. Zowel dat virus als die raket. ;)

Rudy

Donateur
Ik las hier dat de voorspelling voor de reentry op dit moment staat voor 9 mei, 2:34 UTC. Wel met een marge van +/- 21 uur, dat zal nog wat verbeteren, neem ik aan in de komende dagen.

meegja

Chaoot
Yep. Die marge zal groot blijven denk ik. Het ding schijnt ongecontroleerd rond te buitelen. Hierdoor kan het gebeuren dat als het ding de buitenste lagen raakt, het een soort "hinkel stap" doet en 300 meter verder echt de entry begint. En met een snelheid van +20.000 km/uur is 300 meter daar, duizend kilometer op het aardoppervlak (die getallen kloppen niet, ik noem het maar als voorbeeld)

Darkmatter

Donateur
@Josan Stel nou dat die raket in Australië valt. Gaan ze dan ook een boete voor illegale afvaldumping naar China sturen, net zoals ze met NASA hebben gedaan? 😁 De relatie tussen de Aussies en China is toch al niet al te best...

Jarno

Bob Slee

Pallas
Wie laat nu zo'n raket ongecontroleerd door de ruimte slingeren?
Nu ik er over nadenk: waar blijven de Ariane's eigenlijk?

Hier staat een interessant artikel over Ariane-afval.

Rudy

Donateur
Voorspelling staat nu op 9 mei, 3:43 UTC, +/- 16 uur. Dat is nog steeds een ruime marge.

meegja

Chaoot
16 uur is inderdaad een ruime marge :)
Trouwens, voor degenen met de interesse en/of mogelijkheid, het is soms te zien vanuit Nederland. Wel heel laag: op z'n hoogste punt met ongeveer 10 graden van ZW naar ZO.
De voorspelling daarvan vanaf jouw locatie is te zien op https://www.n2yo.com/satellite/?s=48275 onder het kaartje. Dit is gebaseerd op IP Geolocation, dus als je gebruik maakt van VPN dan gaat dat waarschijnlijk niet werken.
Op dit moment van schrijven geen zichtbaarheid voorspelling maar die voorspelling gaat maar ongeveer 90 minuten vooruit.

Rudy

Donateur
Staat nu voor 9 mei, 03:53 UTC +/- 11 uur. Minder dan een halve dag als marge op dit moment, dus.

De baan gaat ook over China zelf, dus... 🤭

Chinees.jpg

Laatst bewerkt:

meegja

Chaoot
Nou, die N2YO site die ik noemde, kan het af en toe niet meer aan: to many connections :p
Maar de aerospace.org kan het aan.

Laatste voorspelling: Amsterdam tijd: 09 May 2021 06:19 CEST ± 8 hours

Rudy

Donateur
Hier zegt men 9 mei, 02:11UTC, +/- 190 minuten, en dit is een recente voorspelling. De voorspelling van aerospace.org is op basis van inmiddels verouderde baanparameters.

Rudy

Donateur
Ja, pas als de reentry tamelijk nabij is valt er iets te zeggen over de locatie dat nauwkeuriger is. Op het kaartje van de genoemde site is wel te zien dat de mogelijke plekken nu wat uitdunnen.

Edit: Zie dat aerospace.org nu ook een update heeft, die houden wel een wat grotere slag om de arm: 03:22 UTC +/- 4 uur.

Edit 2: Weer een update van aerospace.org, weinig verschil met de voorgaande: 03:30 UTC, nog steeds +/- 4 uur. Vrij grote kans dat ik op één oor lig als het moment daar is, zo lijkt het... ;)

Edit 3: De website van aerospace.org doet het op dit moment niet, misschien ook overbelast? Volgens die andere site, voorspelling nu: 02:32 UTC, +/- 139 minuten. Kaartje:

GroundTrack_1.jpg

Kan nog steeds vallen op Noord- en Midden-Amerika, Afrika, Midden-Oosten en India, Australië... Maar ook grote kans dat ie gewoon in het water plonst.

Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
Nog een update, aerospace.org zegt nu 03:26 UTC, +/- 2 uur. Zie kaartje, kan nog steeds vallen op Noord- en Midden-Amerika, zuiden van Europa, Afrika, Midden-Oosten.

E05MCmTVkAIh7gK.jpg

Bovenaan Onderaan