Ze zijn er weer, de lichtende nachtwolken

skyfan

over de datum
Gisteravond, achter het wegtrekkende onweer, klaarde het aardig op, en waren na elf uur in Noordwijk mooie NLC's te zien.
Fotootje:

IMG_5217.JPG

skyfan

over de datum
Mooie foto Paul, in Noordwijk waren ze ook prachtig te zien. Maar mijn camera doet het niet zo goed meer, tijd voor iets anders.
Even na elf uur zaten ze zowat in het zenit, later zaten ze laag in het Noord-Westen.
Met de 10x30 IS Canon verrekijker waren schitterende details te zien, het leken de wolken op Jupiter wel.

IMG_5231.JPGIMG_5249.JPG

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik zag ze gisteravond inderdaad ook iets voor 23:00 uur (en eveneens Noordwijk), tot zeker 80 graden hoogte in het W en NW. Dat riep weer even herinneringen op aan de prachtige verschijning van 2 (?) jaar geleden.

Het was gisteren avond ook weer raak in Amsterdam-C! Nu vrij laag boven de horizon, tot een graadje of 10-12 en iets meer naar N-NO dan eerdere avonden.
Tijdstip 23:30. Het is een frame uit een timelapse reeks die veel te groot is hier te kunnen plaatsen.
Camera een oude Eos 350D met het standaard zoomlensje 18-55mm op F8 en 2-3 seconden belicht op 100 iso.

IMG_0810.JPG

meegja

Chaoot
Was ook hier in Haarlem weer mooi. "Schone" westelijke hemel dit keer en inderdaad nu in het NO.
En ja, dat is de lichtbak bij mij beneden waar ik tegen mag vechten 's nachts :(

Bijlagen

• DSC00022.JPG
    DSC00022.JPG
    588,7 KB · Weergaven: 17

John Baars

Moderator
Gisteravond enkele NLC's gezien in het Noorden, ver weg boven de Noordzee vanaf de hoge positie ( +45m) van sterrenwacht Rijswijk. We waren druk met waarnemen, niemand die eraan dacht om er even een foto van te maken. Maar ze waren er wel.

Hier in Amsterdam was er gedeeltelijk gebroken bewolking boven het Noorden die in vrij grote velden voorbij trok. Om 23:00 wel gekeken wat daar tussendoor zichtbaar werd, meende hier en daar een licht randje te ontwaren maar dat kan ook een effect van contrasten tussen de donker wolken en de lichte hemelachtergrond. Kon er geen positief beeld van maken, naar het Zuiden toe was de bewolking minder.

Bovenaan Onderaan