Yesss.......Kenwood TS-790 gescoord: 21cm waterstoflijn ontvangst: here we come!

Gefeliciteerd! Hoe groot moet de diameter van zo'n schotel minimaal zijn? In ieder geval een aantal maal de golflengte van 21 cm, toch?

Groet,
Paul

Bilbo

Aarde
Een hoornantenne schijnt ook prima te werken en is gemakkelijk zelf te bouwen, zelfs karton en alufolie lijkt prima toepasbaar. Dat past dan ook nog wel op een EQ montering door het lichte gewicht en dat is volgens mij een prima optie voor een eerste probeersel.

kjrozema

Pulsar
Er zijn toch wel meer rijstdoosjes die dat trucje kunnen of vergis ik mij? FT-736R IC-970 IC-910 IC-9100 TS-2000 IC-R8500 IC-R7100 IC-R9000 IC-R9500. Gefeliciteerd met je vondst, de 23cm modules zijn schaars in dit kikkerlandje. Heb je de radio ge importeerd?

patrickduis

Moderator
Ik kreeg van Eduard Mol van onze vereniging Wega een registratie met zijn 1.2m schotel en zo'n USB dongle ontvanger. Zo lukt het ook.
Een hoornantenne is vrij eenvoudig te maken. Zie het aangehechte SETI Horn of Plenty document. Met wat karton en reflectiemateriaal moet dat al lukken.

Hier ook nog een kaart, gemaakt door Eduard Mol van het gebied in Cygnus met zijn zelfgebouwde 3m radiotelescoop. Zeer knappe prestatie.1420,425 MHz kaart melkweg.png

Bijlagen

• SETI Horn of Plenty.pdf
    819,8 KB · Weergaven: 0

andriesb

Stofdeeltje
Mooie resultaten zie ik hier voorbijkomen. Ik ben zelf ook actief met de ontvangst van de waterstoflijn op 21 cm bij de sterrenwacht Midden-Nederland in Amersfoort. Thuis heb ik teveel storing...
Wij gebruiken een 1,5 meter schotel en een SDR dongle waarmee we 1,5 minuut 'belichten'. Een echte communicatie-ontvanger is 'nice to have'. Ik zoek er ook nog een, maar voor de feitelijke waarnemingen volstaat een SDR dongle. Liefst het TXCO type van Noolec. Dit is heel frequentie-nauwkeurig en temperatuur-stabiel!
Wij hebben inmiddels de hele Melkweg in beeld gebracht door in het bereik van galactische lengte 0-240 graden elke 4 graden een waarneming te doen. Aan de hand daarvan hebben we een puntenkaart gemaakt en die op de Melkweg ondergrond van de NASA gelegd. We zien een redelijke overeenstemming met de spiraalarmen van de ondergrond. Maar het moet nog beter!

@ Patrick: Ik ben benieuwd naar de manier waarop Eduard Mol werkt.en zou graag met hem in contact komen. Via dit medium of rechtstreeks via de website van de sterrenwacht www.sterrenwacht-mn.nl. Daar staat overigens nog niet veel op over onze resultaten. We proberen die eerst nog verder te verbeteren. Een probleem daarbij is wel de lage elevatie richting Melkwegkern (0-40 graden gal. lengte). Sagittarius e.d. staanin onze streken helaas erg laag aan de hemel, waardoor je snel man-made noise oppikt....

Op dit moment oriënteren we ons wel op een 3 meter schotel, dus als iemand er nog een weet te staan??? Nog mooier: een alt/azimut rotor voor een prettige prijs..

We werken sinds kort samen met de KNVWS en met een aantal andere sterrenwachten in Nederland en België om radioastronomie van de grond te trekken. We helpen ook sterrenwachten om met RA te beginnen. Dat geldt dus ook voor meteoren ontvangst, zonneruismetingen e.d.

andriesb

Stofdeeltje
Ja, TXCO moet natuurlijk TCXO zijn: (Temperature Compensated Xtal Oscillator). De software is overigens in Linux/Pyton.
Het station is remote bestuurbaar. Dus vanuit de studeerkamer hier thuis en mobiel op de tablet etc. Wel zo handig. In Dwingloo zijn ze daar vast jaloers op!

patrickduis

Moderator
Ja, ik ben de dongle in een temperatuurgeregeld kamertje aan het bouwen. Ik probeer het te koelen i.v.m. ruis en de temperatuur constant te houden.

andriesb

Stofdeeltje
@Patrick: koeling zou ik eerder bij de LNA doen in de zomerperiode om de ruis te verminderen. Juist de eerste trap bepaalt het ruisgetal van de totale keten. Alles wat de LNA zit is niet kritisch qua ruisgetal. De dongle zit helemaal aan het eind van de keten en heeft dus weinig invloed. We gebruiken ook gewoon TV-coax en huis-tuin-en-keuken inline versterkers uit de satellietwereld met een paar dB ruisgetal, dat is geen probleem. We hebben de TCXO hier gemeten en hij is echt binnen een paar KHz nauwkeurig en blijft stabiel onder normale omstandigheden, daar hoef je dus niet veel meer aan te doen. Bovendien is ie HF-dicht vanwege de metalen behuizing en de SMA-aansluiting op de dongle zelf. Echt een duidelijke verbetering t.o.v. die RTL dongles in plastic behuizing. Niettemin zit zelfs die dichte dongle nog in een blikken doosje ingebouwd en gebruiken we ferrietkralen in de minimaal 3 meter lange USB kabel naar de PC. Het gaat dus veel meer om het voorkomen van HF-instraling en andere storing aan de ingang van de dongle. De LNA hebben we in Engeland laten afregelen op minimaal ruisgetal door G4DDK. Die meldt: 0,3 dB ruis bij 37 dB versterking. We zijn nu bezig het belichtingsrendement van de schotel te verbeteren en streven naar 'onderbelichting' om de ruis vóór de LNA te verminderen

andriesb

Stofdeeltje
Als je ruis wilt verminderen moet je dat naar onze ervaring helemaal aan het begin van de keten vóór of in de LNA zijn. Alles wat daarna komt is minder kritisch,terwijl de openingshoek van de belichter en de voor/achter verhouding en zijlobben van de belichter dat weer wél zijn. Schotel en belichter moeten in ieder geval dezelfde focusafstand/diameter hebben, meestal in de orde van 0.4-0.5. Het probleem bij kleinere schotels is alleen de 'blocking' als de belichter te breed wordt t.o.v. de diameter van de schotel. De belichter dekt de schotel dan teveel af omdat die in de 'lichtweg' staat.

Observer

Uranus
Een halve golf 21cm antenne is volgens mij iets meer dan 10 cm. Als je die via een aanpassing direct aan de dongle hangt dan kan de hele zaak direct in het brandpunt van de schotel. Eventueel de dongle in een actief gekoeld kastje. Vanaf de schotel komt dan alleen USB. Zo zou ik het proberen, maar heb het nog niet gedaan.

Leuk project Patrick, mooie ontvanger.

FredVN

Nha Trang, Vietnam
patrickduis. Misschien toch een keer langs gaan bij een bijeenkomst van de Werkgroep Kunstmanen? Er lopen wat mensen rond met veel ervaring op hoge frequenties. Die zijn nu bezig met het ontwikkelen van een ontvangststation voor de nieuwe weersatellieten op 8 Ghz.

De eerstvolgende bijeenkomst is op zaterdag 9 maart. Zie http://www.kunstmanen.net

Laatst bewerkt:
B

Bezoeker

Guest
Eindelijk, na lang zoeken (ze komen vrijwel nooit te koop omdat ze zo goed zijn) een Kenwood TS-790 gescoord incl. de 23cm optie!
Mooi ding, daar ga je nog veel lol aan beleven! :goedgedaan

dan kan de hele zaak direct in het brandpunt van de schotel. Eventueel de dongle in een actief gekoeld kastje.
Ja, dat dacht ik ook al. Koeling met bv. een Peltier-element.

Op dit moment oriënteren we ons wel op een 3 meter schotel dus als iemand er nog een weet te staan
Of zelfbouw, hoe nauwkeurig zou je het kunnen maken? Als de (RMS)-fout van de afwijkingen 5mm zou zijn tov. de ideale vorm, dan geeft dat op 21cm een verlies van ca. 0,4dB. Op hogere frequenties gaat het snel omhoog, maar op 21cm valt het nog enigszins mee. Ook werkt redelijk fijnmazig gaas nog goed, de schotel hoeft niet helemaal dicht te zijn.

Een alternatief is misschien een array met helical antennes. Voor 21cm moet een gain van ongeveer 19dB haalbaar zijn voor een enkele antenne, met een array van 16 stuks zou de totale gain ongeveer hetzelfde moeten zijn als een schotel van 3m met een horn-feed. Dit volgens het ontwerp van Kraus, een tijdje geleden kwam ik 'ns een iets ander ontwerp tegen waarbij de gain van de helical nog wat groter is. De helical heeft voordelen, vrij gemakkelijk te maken, je kunt in de toekomst eenvoudig uitbreiden door er nog zo'n array van 16 aan vast te knopen, en omdat de antenne-elementen op een groundplane zitten (dat kan in dit geval ook met gaas) scherm je de ruis afkomstig van de grond voor een groot gedeelte af.

patrickduis

Moderator
Bedankt voor de goede tips, we gaan ermee aan de slag.

Ik zit erover te denken om inderdaad een push-pull peltier koeling toe te passen. Ik zit in de temperatuur regelsystemen wereld en heb een paar jaar geleden een hele speciale regeling gemaakt met Japanse electronica. Daar stabiliseer ik tot 3 cijfers achter de komma (jawel) temperatuur tijdens een calibratie mee. Dit werkt met een peltier element dat middels 500kHz modulatie wordt aangestuurd. Voordeel is dat als je op het kantelpunt rondom heat/cool zit, je ontzettend nauwkeurig kan moduleren, in tegenstelling tot met DC het peltier element aansturen, dat lijkt meer op 2 formule 1 raceauto's die tegen elkaar staan te drukken en dan exact 0km/u moeten rijden met beide raceauto's vol gas.....

V

Verwijderd lid 4827

Guest
Een push pull regeling is een aan uit regeling. Jij wilt toch een pid regeling neem ik aan? Alleen een pid regeling heeft geen eindfout.

patrickduis

Moderator
Ja, PID, want je wilt geen eindout (daarvoor zorgt de I actie). Ik bedoelde met "push pull" dat je kan verwarmen en koelen, de polariteit van de aansturing richting de peltier draait dan om.

Bovenaan Onderaan