Mooie resultaten zie ik hier voorbijkomen. Ik ben zelf ook actief met de ontvangst van de waterstoflijn op 21 cm bij de sterrenwacht Midden-Nederland in Amersfoort. Thuis heb ik teveel storing...
Wij gebruiken een 1,5 meter schotel en een SDR dongle waarmee we 1,5 minuut 'belichten'. Een echte communicatie-ontvanger is 'nice to have'. Ik zoek er ook nog een, maar voor de feitelijke waarnemingen volstaat een SDR dongle. Liefst het TXCO type van Noolec. Dit is heel frequentie-nauwkeurig en temperatuur-stabiel!
Wij hebben inmiddels de hele Melkweg in beeld gebracht door in het bereik van galactische lengte 0-240 graden elke 4 graden een waarneming te doen. Aan de hand daarvan hebben we een puntenkaart gemaakt en die op de Melkweg ondergrond van de NASA gelegd. We zien een redelijke overeenstemming met de spiraalarmen van de ondergrond. Maar het moet nog beter!
@ Patrick: Ik ben benieuwd naar de manier waarop Eduard Mol werkt.en zou graag met hem in contact komen. Via dit medium of rechtstreeks via de website van de sterrenwacht
www.sterrenwacht-mn.nl. Daar staat overigens nog niet veel op over onze resultaten. We proberen die eerst nog verder te verbeteren. Een probleem daarbij is wel de lage elevatie richting Melkwegkern (0-40 graden gal. lengte). Sagittarius e.d. staanin onze streken helaas erg laag aan de hemel, waardoor je snel man-made noise oppikt....
Op dit moment oriënteren we ons wel op een 3 meter schotel, dus als iemand er nog een weet te staan??? Nog mooier: een alt/azimut rotor voor een prettige prijs..
We werken sinds kort samen met de KNVWS en met een aantal andere sterrenwachten in Nederland en België om radioastronomie van de grond te trekken. We helpen ook sterrenwachten om met RA te beginnen. Dat geldt dus ook voor meteoren ontvangst, zonneruismetingen e.d.