wiellager

Corne21

Mercurius
Is er iemand handig in het schoonmaken van een kogellager? Hij is vervuild en loopt niet vloeiend.

Bijlagen

• IMG_5471.JPG
    IMG_5471.JPG
    4 MB · Weergaven: 0
Oei, die ken ik.
Fijn afstelling focusser.
Wat je kan doen is het ding uit elkaar halen, schoon maken met wasbenzine en opnieuw invetten met kogellagervet.
Het probleem komt nu dat het werkingsprincipe van dit ding is gebaseerd op frictie.
Invetten gaat dan eigenlijk tegen de logica in, maar nodig is het wel.
Ik heb meerdere van deze overbrengingen de revue zien passeren en er is altijd een manier om de mate van frictie te stellen.
Te veel en het loopt voor geen meter, te weinig en de boel zal slippen.
Er is maar een hele kleine sweetspot waar het allemaal perfect werkt.
Ik zelf heb vet met een hoge belastbaarheid gebruikt, omdat dit meer "sticky"is
Ik heb het wel beter gekregen, maar blijf het een lastig ding vinden.
Mocht het nu zo zijn dat de "moer" waarmee je de belasting(mate van frictie) bepaalt is verlijmd, dan kan je je borst natmaken.
Losmaken sucks en de boel weer correct krijgen helemaal.
Betwijfel of ik je geholpen heb , maar wens je toch succes.:goedgedaan

Corne21

Mercurius
Het geheel is toch in elkaar geperst? hoe krijg je dit uit elkaar zonder de boel te beschadigen?

Joepie

Venus
Is niet in elkaar geperst. Heb een tijd geleden dit ding zelf ook schoongemaakt en als ik het me goed herinner is het onderling met schroefdraad en loctite vastgezet. Je zult dus ook iets van loctite moeten gebruiken om het weer in elkaar te zetten.

rweust

Donateur
Niet te hard lostikken of persen, dan druk je afdrukken van de kogels in de zachte buitenbus en ben je verder van huis. Dit is mij al een keer overkomen. Ik ben wat uurtjes met de draaibank en aan het poetsen geweest om dit weer mooi lopend te krijgen.

​​​​​​Zet niet alles zomaar vast met Loctite, mocht je het ooit een keer weer los moeten halen, dan mag je geen geweld moeten gebruiken, met bovenstaande beschadigingen tot gevolg.

Laatst bewerkt:

PaulVolman

Donateur
Aan de andere kant van de as zoals in jouw foto zit een ring met schroefdraad, die moet je loshalen. De focusser bestaat uit een binnen lagen met kleine kogels en de 3 groter kogels die als 1:10 overbrengingen fungeren. Let op bij het uit elkaar halen dat je geen kogeltjes kwijt raakt. In mijn foto zie je waar dat er allemaal inzit.
DSC00883-small.jpg

Bovenaan Onderaan