Wie zoekt, die vindt ......2

Een tijdje geleden deed ik hier
mijn verhaal over mijn eerste poging om een globular cluster te spotten.
Ik ben nieuw in de hobby en heb eigenlijk nog niet veel kunnen oefenen met de telescoop in het zoeken en vinden van objecten.
De vorige sessie was weliswaar heel leerrijk maar al bij al toch wat teleurstellend.
Na een lange periode van bewolkte nachten was er voorbije weekend nog een heldere hemel. Tijd voor een 2de poging dus.

Slachtoffer van deze sessie? Opnieuw een globular cluster maar deze keer eentje die veel beter zichtbaar zou moeten zijn, de alom bekende Hercules cluster oftewel M13.
Het initieel zoeken viel niet echt mee aangezien er weinig sterren van het sterrenbeeld goed zichtbaar waren ter referentie.
Maar na wat zoeken zag ik het. In de 25mm leek het gewoon een wazige ster? Zou dat het zijn? De locatie klopte allesinds.
Dan maar overschakelen naar de 12mm.
Ja hoor, dit moet em echt wel zijn. we zien een duidelijke bolvorm in een wazig beeld, nog geen individuele sterren te zien.
Dan maar naar de 8mm, en ...........BAM! Wat een zicht! Waar ik daarnet een wazige bol zag, zie ik nu een massa aan sterren, prachtig om te zien!
Door de vergroting is wel een continu gevecht om alles mooi in beeld te houden maar het is echt de moeite waard!

Ik moet wel zeggen dat de waarneming hard bemoeilijk werd door licht van de buren. Ze waren vergeten dit uit te doen denk ik maar het stoorde mijn ogen verschrikkelijk. Na mijn hoogd te verbergen onder een handdoek ben ik pas in staat geweest om deftig waar te nemen, als is dat natuurlijk minder praktisch. Ik moet achtereen echt een naar een donkerdere plek rijden.

Voor vele hier is misschien deze waarneming iets heel banaals, voor mij was dit een nieuw hoogte punt :).

Top hobby!

Steem

Donateur
Zeker niks banaals! Goede waarneming en goed doorgezet. Had je nog last van maanlicht?

Bobbie

Ursa Majoris
M13 is en blijft een beauty! Ook voor de wat meer ervaren waarnemers is het elke keer weer een genot om uit te vogelen bij welke vergroting e.e.a. het beste tot zijn recht komt. Geldt overigens ook voor de andere fraaie clusters. Wild Duck Cluster is ook steeds weer een feestje.

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Dan maar naar de 8mm, en ...........BAM! Wat een zicht! Waar ik daarnet een wazige bol zag, zie ik nu een massa aan sterren, prachtig om te zien!
:) Dat gevoel heb ik steeds weer als ik de Pleiaden met het blote oog zie en dan mijn Celestron 20x80 verrekijker oppak. BAM! Zo veel sterren die eerst alleen een soort wolkje aan de avondlijke hemel leken te zijn.
En ja, dat gevoel heb je met M13 ook als je de vergroting opschroeft.
Voor vele hier is misschien deze waarneming iets heel banaals
Nee hoor, daarvoor bedrijven we allemaal deze hobby. We verdienen er geen geld mee, integendeel, het kost behoorlijk wat. Het draait om de verwondering over al dat moois aan het donkere firmament dat tegelijk zo raadselachtig en zo vertrouwd is.

Zeker niks banaals! Goede waarneming en goed doorgezet. Had je nog last van maanlicht?
De maan was ondertussen niet echt storend meer, heb vooral last gehad van dat licht van de gebuur, echt mega irritant. Ik moest echt onder de doek kruipen om deftig te kunnen kijken.

John Baars

Moderator
Banaal? Nee hoor, betoverend schoon, elke keer weer, ook voor ouwe stompen.
De handdoek of heel grote capuchon is voor vele waarnemers vanuit een tuintje gemeengoed geworden. Beter dan al dat licht in je ogen.

Bovenaan Onderaan