Werking tubus-isolatie newton

Edastro

TAL150P8 en 10 inch F4.8
Kan iemamd duidelijk uitleggen hoe tubus isolatie exact werkt ? En dan specifiek bij een newton.

Ik stel deze vraag omdat het van buiten isoleren van een tubus de aanpassing van de telescoop op de buitentemperatuur vertraagt. En dat is niet wat je wilt.

Ik heb wel begrepen dat door het isoleren van de tubus er minder temperatuurverschil tussen de onderkant en bovenkant van de tubus ontstaat. En daardoor tubus seeing wordt beperkt.

Het verhaal over de bovenkant die sneller afkoelt is volgens mij ook niet altijd waar.
Immers soms is het aan de grond kouder als daarboven. Of niet ?

Bovendien, een tubus die langer warm blijft door isolatie aan te brengen, geeft deze langer warmte af aan de binnenlucht in de tubes. Dit leidt toch juist ook tot tubusseeing ?

Wie kan heer meer over vertellen ?

Laatst bewerkt door een moderator:

John Baars

Moderator
Hier, in post 25 en verder wordt een en ander uit de doeken gedaan.

Edastro

TAL150P8 en 10 inch F4.8
Hier, in post 25 en verder wordt een en ander uit de doeken gedaan.
Hartstikke bedankt John !!

Geeft veel duidelijkheid en tips !

Die "badmuts" achter op de tubus is blijkbaar een goede maatregel om het beslaan van de hoofdspiegel bij een koude en tevens vochtige nacht te voorkomen. Ga ik toepassen.

Dat beslaan van de hoofdspiegel is mij ook al gebeurd deze winter met de TAL 150P8. En ook het beslaan van de vangspiegel bij de Skywatcher 130P en beslaan van oculairen. Het lost ook het probleem op om het vocht uit de tubus te laten verdampen nadat de kijker weer binnengezet is. Ik liet hiervoor de stofdeksel eraf.

Bovenaan Onderaan