• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Welke verrekijker is een aanrader?

GlutzZ

Stofdeeltje
Ik heb nu een kijkertje van Bresser, de Hunter 10x50, opzich wel aardig maar ben beetje uitgekeken, wat is een mooie opvolger voor
zoiets? Mijn budget ligt rond de 2 a 300 euro en welk statief is een aanrader? Ik heb nu een fotostatief maar werkt niet echt fijn, wat ik graag zou willen waarnemen is net wat meer details van planeten, ik bedoel de verrekijker die ik nu heb is leuk maar ik wil meer zien.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Even los van de verrekijker zelf: een statief is nooit zo'n succes voor een verrekijker, zeker als het een relatief kleine is (zoals een 7x50 of een 10x50).

Voor een grotere (70-80mm) met sterkere vergrotingen, kun je niet zonder. best is dan een parallellogram-verrekijkermontering.

svdwal

Sander - Moderator
Je kan wel een betere 10x50 kopen, maar daar ga je niet heel veel meer objecten mee zien. De hemelkwaliteit is in deze veel belangrijker dan de kwaliteit van de kijker zelf.

Als je echt details op planeten wilt zien zal je een 10 cm lenzenkijker of 15 cm spiegelkijker willen hebben. Je gaat dan zoveel details zien dat het interessante objecten worden die je blijvend kan volgen. Ook deep sky objecten als bolhopen worden dan veel interessanter, omdat je ze dan veel vaker kan oplossen tot in de kern.

Wordt dat wat te begrotelijk dan is een kleinere kijker aan de orde, of tweedehands.

GlutzZ

Stofdeeltje
Dus de volgende stap is een telescoop begrijp
ik? Ik dacht dat er gewoon betere kwaliteit verrekijkers waren waarbij gewoon net wat meer details zichtbaar zijn, maar dan kan ik dus beter even doorsparen voor een telescoop. Bedankt voor de info

ginkel

Mimas
Goedemorgen,
Mocht u aan het tobben bent over de aanschaf van een andere erg goede verrekijker: op de WEB-site van House of Outdoor zijn vijf artiklen van mijn hand geplaatsts nl.
-1- De prestaties van de Swarovski NL pure 8x42 en de Zeiss Victory SF 8x32
-2- PZO kijkers d.w.z. kijkers gemaakt in Polen
-3- Krombach made in Germany: modellen, geschiedenis ed.
-4- Historische 7x40 kijkers
-5- Wollensak kijkers made in the USA
Gijs van Ginkel

Sjef Wierink

Meteoriet
Goedemorgen,
Mocht u aan het tobben bent over de aanschaf van een andere erg goede verrekijker: op de WEB-site van House of Outdoor zijn vijf artiklen van mijn hand geplaatsts nl.
-1- De prestaties van de Swarovski NL pure 8x42 en de Zeiss Victory SF 8x32
-2- PZO kijkers d.w.z. kijkers gemaakt in Polen
-3- Krombach made in Germany: modellen, geschiedenis ed.
-4- Historische 7x40 kijkers
-5- Wollensak kijkers made in the USA
Gijs van Ginkel
Op de site verwijst de link van het laatste artikel - van de Wollensak - naar het eerste artikel - van de Swarovski en Zeiss e.a.

ginkel

Mimas
Ja, dat heb ik ook gemerkt, dus Ida, de web=meesteres, zal dat woensdag wel verbeteren op mijn verzoek.
Gijs van Ginkel

sixela

Alexis - moderator
Ik heb nu een kijkertje van Bresser, de Hunter 10x50, opzich wel aardig maar ben beetje uitgekeken, wat is een mooie opvolger voor
zoiets? Mijn budget ligt rond de 2 a 300 euro en welk statief is een aanrader? Ik heb nu een fotostatief maar werkt niet echt fijn, wat ik graag zou willen waarnemen is net wat meer details van planeten, ik bedoel de verrekijker die ik nu heb is leuk maar ik wil meer zien.
als je naar planeten wilt kijken heb je een telescoop nodig, geen verrekijker. Want voor resolutie heb je opening nodig.

Ja, met een 100mm bino en uitwisselbare oculairs kun je inderdaad ook naar planeten kijken, maar die dingen kosten meer dan een eenvoudige telescoop (zelfs met een nog veel grotere opening).

Bovenaan Onderaan