welke oculairen aanschaffen

Josan

Eris
Dit bericht brengt me behoorlijk in verwarring. ..........
Dat hoeft niet. Ik zeg niet wat je moet doen, maar wat je kunt doen en ik heb het niet over de volgorde van jouw aankopen gehad.
Voor maan en planeten zijn die 6mm en 15mm prima om mee te starten. De waarde van een 32mm ga je later vanzelf ontdekken.

sdn

Eris
Dit bericht brengt me behoorlijk in verwarring. Ik had eigenlijk al de keus gemaakt om de TS-Optics 6 en 15 mm te bestellen en met het overgebleven budget een maanfilter TS-Optics 1,25" Farbfilter # 15 Dunkelgelb - Teleskope ab 114 mm Öffnung en een barlow lens aan te schaffen.

Om met dit setje eerst maar eens de maan te gaan verkennen nu het planeten seizoen voorlopig voorbij is. De maan heeft altijd al mijn warme belangstelling gehad omdat ik met de maanlandingen ben opgegroeid. Vraag me af wat de meerwaarde is van een 32 mm oculair. Ik draag geen bril.
Een kleurfilter vind ik persoonlijk overbodig. De maan is enorm contrastrijk, vooral rond de terminator ( de overgang van verlicht naar onverlicht) en zo'n filter maakt het alleen maar minder mooi. Het enige filter dat op de maan zin heeft, is een ND (neutral density) filter dat rond de 75% van het licht blokkeert. Sommigen vinden dat ook onzin, anderen wel prettig omdat de maan nogal fel lijkt.

EdwardB

Donateur
Met het 6mm oculair (150x) is het licht van de maan niet meer zo fel als met de 15mm. Maar met de 15mm (60x) en zonder filter kan je rond volle maan heel subtiele kleuren zien op de maan.

Een barlow geeft 120x en 300x. Die laatste maakt de maan wat donkerder. Je kan ermee nog extra detail uit het schijfje van Mars trekken.

Bovenaan Onderaan