welke oculairen aanschaffen

maankijker

Stofdeeltje
Ik heb via marktplaats een Sky-watcher 130/900 telescoop gekocht waar helaas geen oculairen bij zaten. Welke zou ik kunnen kopen om voornamelijk naar maan en planeten te kijken? budget is ongeveer 200,00 euro.

sixela

Alexis - moderator
Maan planeten op een 130mm f/7? Ik zou zeggen, een 6mm en een 4mm. Bijvoorbeeld:

"old skool": weinig comfort, maar scherpste beeld:

Maar je zult je zoeker wel goed moeten regelen, want het beeldveld is klein. En je ziet zelfs met de 6mm maar een heel klein stukje maan, en je hebt geen overzichtsoculair voor de hele maan.

Minde die-hard old skool: meer comfort, meer beeldveld, goedkoper, en dan kun je nog een 15mm kopen waarin de Maan past en waarmee je grotere deepskyvoorwerpen ook mee kunt gaan bekijken (en vooral zoeken):

Ben even benieuwd:
Zit je met een 4mm niet over de grens in dit geval?
Vergroting is 225x :unsure:
De uittredepupil is 0,6mm. Of maakt dat niet zoveel uit?

Is het een Sky-Watcher N 130/900 Newton telescoop?
Als je die nieuw koopt, zitten er 10mm en 25mm oculairen bij. Dus 90x en 36x vergrotingen.
Het is dan wel een grote sprong om meteen 225x te willen vergroten.
Bovendien mis je dan een overzichtsoculair.
Als het budget maar één oculair toelaat, is het waarschijnlijk slimmer om te beginnen met een oculair van 7 tot 10 mm.

sixela

Alexis - moderator
Voor Jupiter is het inderdaad (voor mijn ogen) inderdaad waar. Maar de Maan, Mars en Saturnus verdragen veel meer, vooral op kijkers met bescheiden opening. Voor nog grotere kijkers is het vooral de seeing die de best bruikbare vergroting bepaalt; je haalt zelden uittredepupillen onder de 0,8mm omdat er te veel turbulentie is, al heb je in onze streken 3-4 nachten per jaar zulk een goede seeing dat je zelfs op een 400mm tot 800x kunt vergroten en zelfs details op het maantje Ganymedes kunt zien (en in Florida zijn er mensen die vertikken om naar een planeet te kijken als ze geen 600x kunnen halen, en "courant" 1300x tot 2000x gebruiken op grotere Dobsonkijkers).

Maar inderdaad, het is geen toeval dat ik een 6mm plus een 4mm aanraadde (en in de tweede optie ook een overzichtsoculair). Enkel een 4mm oculair is te veel van het goede.

maankijker

Stofdeeltje
Het is idd een sky-watcher 130/900 newton. gekocht via marktplaats maar zaten geen oculairen bij. stond wel in de advertentie. nooit gebruikt zat nog verpakt in de doos. heeft jaren op zolder gelegen. eigenaar is overleden en kinderen hebben verder niets meer gevonden. heb er 140 euro voor betaald.

maankijker

Stofdeeltje
standaard zitten idd 10 en 25 mm bij de telescoop. Bij de oude 114/900 Bresser had ik 6, 12,5 en 20 mm en keek daarmee voornamelijk naar de maan. die waren zelfs kleiner dan de huidige 1,25 uitvoering. Maar de 6mm en 15mm TS optics zijn een prima alternatief voor de 10 en 25mm?

Met die prijs zou ik dan gelijk een collimator bij kunnen kopen. kies ik dan voor een cheshire of laser collimator? Het hoeft voor mij allemaal geen high tech te zijn liever functioneel.

EdwardB

Donateur
Bovendien mis je dan een overzichtsoculair.
Dat maakt het inderdaad net iets gemakkelijker. Een 32mm GSO Plössl geeft het maximale beeldveld wat een 1,25"-oculair kan geven. In dit geval 1,7 graden waarmee je de Pleiaden net in zn geheel kan zien en sneller objecten in beeld kan krijgen alvorens verder te vergroten.

@maankijker,
Voorlopig is het planetenseizoen ten einde. Pas komende zomer zien we Jupiter en Saturnus weer en Mars staat inmiddels weer verder van de aarde en heeft momenteel een erg kleine hoekdiameter. De maan zal je wel vaak kunnen zien, maar op maanloze nachten zal je misschien ook wat deepsky willen proberen.

Heb je een idee hoeveel oculairen je wilt? Voor €200 kan je één dure kopen of vier à vijf goedkopere.

maankijker

Stofdeeltje
Heb je een idee hoeveel oculairen je wilt? Voor €200 kan je één dure kopen of vier à vijf goedkopere.
in ieder geval 2 stuks, misschien 3. De prijs van de TS-optics (69,00) zou dan 130 of 210 euro betekenen. ongeveer het budget wat ik in gedachten heb om mee te beginnen. Nu ik op het punt sta om veel meer vrije tijd te krijgen wil ik de oude hobby nieuw leven in blazen en als het bevalt kan ik alsnog extra geld uitgeven om accessoires aan te schaffen. Maar 2 oculairen en een collimator om mee te beginnen is ook een optie.

EdwardB

Donateur
Die TS-Optics klinken als een goede keus. Door de grotere vrije oogafstand ook een stuk comfortabeler. In geval je een bril moet dragen is die vrije oogafstand nodig.

En die Bresser 114/900 heb je niet meer? Anders kan je met een verloopstuk ook de oculairen daarvan gebruiken.

maankijker

Stofdeeltje
En die Bresser 114/900 heb je niet meer? Anders kan je met een verloopstuk ook de oculairen daarvan gebruiken.

Die heb ik juist van de week verkocht via marktplaats. Was nog uit de jaren 80 van de vorige eeuw op een klein houten statiefje. heb nog gekeken naar een ander (steviger) statief maar dat viel niet mee.

Mijn idee was om een refractor die ik wat makkelijker mee zou kunnen nemen naar donkere plekken in Nederland. In Waddinxveen woon ik tegen de rand van het kassengebied aan en de hoeveelheid licht die daar vanaf komt wordt je niet vrolijk van.

Toen kwam deze sky-watcher langs voor een aantrekkelijke prijs. Jammer genoeg wel zonder de standaard oculairen maar aan de andere kant kan ik nu wel oculairen naar mijn zin kopen.

Collimatietools kosten niets als je wat geduld hebt:

Ja had ik gezien alleen heb ik niet zulke goede ervaringen met "ome Ali" Hobby kost nu eenmaal geld dus als jullie ervaringen met Teleskop-Express goed zijn moet ik daar maar een verder neuzen.

sixela

Alexis - moderator
Die Ali-Express kijkbuis/Cheshire combinaties zijn net dezelfde als degene die je bij winkels hier kunt kopen: zo'n Cheshire/kijkbuis stelt dan ook niets voor. Er zijn inderdaad betere (Cheshires van CatsEye en Farpoint, maar dan zonder kijkbuis, en de AstroSystems Lighpipe) -- handiger, en met betere mechanische toleranties qua afmeting van de buis--, maar verder zijn alle chineesjes dezelfde, enkel duurder eens er een merk of huismerk op plakt.

EdwardB

Donateur
Mijn idee was om een refractor die ik wat makkelijker mee zou kunnen nemen naar donkere plekken in Nederland. In Waddinxveen woon ik tegen de rand van het kassengebied aan en de hoeveelheid licht die daar vanaf komt wordt je niet vrolijk van.

Toen kwam deze sky-watcher langs voor een aantrekkelijke prijs. Jammer genoeg wel zonder de standaard oculairen maar aan de andere kant kan ik nu wel oculairen naar mijn zin kopen.
De 130mm zal je ook makkelijk mee kunnen nemen naar donkere plaatsen.

Als tweedehands een optie is, hier worden wat oculairen aangeboden https://www.astroforum.nl/threads/o...tmb-planetary-9-orion-ultrascopic-30.1468523/

Josan

Eris
Als je de vraag van TS theoretisch benadert, zonder naar de rest van het verhaal te kijken zou ik zeggen:
  • Kies oculairen met een goed contrast. Dat betekent volledige multicoating op alle glas-lucht oppervlakken en liefst zo weinig mogelijk lenzen. Vanwege dat laatste zijn extreme groothoekoculairen niet altijd aan te raden. Verder zou ik ze niet aanraden vanwege kosten, vervorming aan de beeldranden en gewicht, maar dat terzijde. Ook zoomoculairen bevatten meestal meerdere lenzen en de goedkope ook nog enkelvoudige coatings. Niet ideaal als je voor kwaliteit wil gaan, misschien wel qua gebruiksgemak.
  • Kies oculairen met een comfortabele oogpuntafstand (eye relief). Voor een niet-brildrager zou ik niet al te ver onder de 10mm gaan zitten en voor een brildrager (astigmatisme) betekent dat toch wel 18-20mm minimaal.
  • Kies een oculair dat je voor planeten en maan een vergroting van minimaal 150x geeft en een voor de momenten van goede seeing die nog ietsje meer geeft (200-225x).
  • Kies een oculair dat je een zo groot mogelijk beeldveld geeft. Voor 1,25" is dat vaak iets van een 32mm Plossl, voor 2" kun je naar nog langere brandpunten gaan. Je kunt voor 1,25"nog naar 40mm gaan, maar dat levert geen daadwerkelijke beeldveldvergroting op omdat het velddiafragma van het oculair vanaf 32mm beperkend wordt. Je vergroting neemt weliswaar af en je schijnbare beeldveld ook, maar je echte beeldveld neemt niet toe.
  • Kies nog 2 oculairen die tussen de bovengenoemde uitersten qua vergroting in zitten. Je komt dan aan ongeveer 5 oculairen.

EricB

Rimpeling in de ruimtetijd
Er staat een 30mm Ultrascopic te koop op het forum. Is een prima begin.

(Nee, heb er geen enkel belang bij :) )

maankijker

Stofdeeltje
Als je de vraag van TS theoretisch benadert, zonder naar de rest van het verhaal te kijken zou ik zeggen:
Dit bericht brengt me behoorlijk in verwarring. Ik had eigenlijk al de keus gemaakt om de TS-Optics 6 en 15 mm te bestellen en met het overgebleven budget een maanfilter TS-Optics 1,25" Farbfilter # 15 Dunkelgelb - Teleskope ab 114 mm Öffnung en een barlow lens aan te schaffen.

Om met dit setje eerst maar eens de maan te gaan verkennen nu het planeten seizoen voorlopig voorbij is. De maan heeft altijd al mijn warme belangstelling gehad omdat ik met de maanlandingen ben opgegroeid. Vraag me af wat de meerwaarde is van een 32 mm oculair. Ik draag geen bril.

Bovenaan Onderaan