Welke 20x80 verrekijker en montering?

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Hoelang is de uitdemptijd ongeveer na scherpstellen?
Geen idee. Het is niet te vergelijken met een teleskoop op een EQ-mount. De stijfheid van de ophanging heb ik zelf in de hand door het rubberen handvat stevig in te klemmen, of iets minder stevig, wat puur intuïtief gaat. De klem die ontworpen is om een fiets-frame vast te klemmen, wordt benut om een camera-handvat te grijpen. Dat is een stevig geheel, maar het trilt natuurlijk iets na als ik eraan stoot. De klem is immers ook van zacht materiaal, dus het is niet te vergelijken met een metaal-op-metaal-verbinding die je van een regulier astro-statief kent.
Maar, de verbindingen zijn op zich nogal kort, zodat die rubberen verbinding niet zo veel trillingen toelaat. De verticale lengte van de lange stang zal vermoedelijk een grotere bron van trillingen kunnen zijn, maar deze zit behoorlijk stevig vast en is qua diameter groot genoeg om niet als een rietje te willen doorbuigen en daardoor trillingen toe te laten.

De Celestron 20x80 SkyMaster Pro heeft een soepele focussering, maar het laat zich niet vermijden dat er wat natrilt zodra ik aan de focusser zit. Het is echter miniem, ik kan het effect van het draaien aan de focussering duidelijk zien en schiet dus niet vaak over het optimum heen, zoals dat normaliter gaat.
Focusseren doe ik toch al niet zo vaak met de 20x80, omdat deze voor mijn ogen eigenlijk altijd wel goed blijft. In de koude lucht van deze winter willen mijn ogen wel eens spontaan een beetje beginnen te tranen en dan is ook het zicht niet meer hetzelfde, wat dan ertoe leidt dat het beeld uit focus lijkt, maar daar moet iedereen op de eigen wijze mee om zien te gaan.

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Buitenkansje: het Lidl fietsstatief is komende week weer in de aanbieding. Voor amper 30 euro kun je het de jouwe noemen.
Bedenk wel dat je wellicht nog wat aanpassingen moet maken om de verrekijker in de grijper te monteren. Daarom had ik het rubberen handvat toegevoegd, wat de verrekijker comfortabel in een vaste greep laat zitten. Maar niet elke verrekijker heeft zo een haakse voorbereiding halverwege de middenstang, al hebben, dacht ik, de meeste wel ten minste aan de voorzijde een schroefdraad waarin een onderdeel kan worden gemonteerd dat bedoeld is voor een 1/4" foto-statief-kop.

Bovenaan Onderaan