Welke 20x80 verrekijker en montering?

Nav het topic Celestron 20x80 ben ik geïnteresseerd geraakt in deze kijker. Gezocht met Google kom ik ook andere merken tegen nl.

Bresser spezial astro 20x80 en Konus Giant 20x80.

Bij mijn "huisleverancier" :p Bol kan ik deze 3 vergelijken waarbij de specificaties op kleine punten verschillen maar de prijzen uiteen lopen. van 191, 131 en 136 euro. Nu is mijn vraag zijn de verschillen tussen deze 3 minimaal of zit er toch een wezenlijk verschil in kwaliteit? Omdat het niet echt een impulsaankoop is en ik er vanuit ga dat de kijker voor langere tijd gebruikt gaat worden is het prijsverschil niet echt een issue als de Celestron kwalitatief duidelijk beter is.

Omdat de kijker nauwelijks uit de losse hand te gebruiken is kijk ik ook naar een stevig statief. Momenteel heb ik een Skywatcher 130/900 die mij prima bevalt op de eq2 montering na. (erg licht, gammel en niet trillingsvrij) Nu zie ik bij Astromarket de Omegon Twinmaster en de Skywatcher Skytee 2 tegen die aangeraden worden om met 2 verschillende type kijkers te gebruiken. (beide zijn alt-az monteringen, heb ook een skywatcher az3 maar ook daar geldt voor de die niet echt stabiel is)

Past de Celestron (of zijn broertjes) op deze montering? en dat in combinatie met de 130/900.

Iemand ervaring met of andere ideeën over deze combinatie?

John Baars

Moderator
Ik heb even gekeken naar hun (opgegeven) beeldvelden. Afgezien dat de site consequent meters opgeeft, maar millimeters afdrukt lijkt de Bresser de hoogste ogen te gooien met 3,2 graden. De Konus heeft 2,75 graden en de Celestron 1,9 graden. Aldus de opgaven. Bresser heeft dus grofweg groothoekoculairen van 64 graden, Konus 55 graden en met de Celestron kijk je door een rietje: 40 graden. De groothoek van de Bresser wil natuurlijk niet zeggen dat hij scherp tot aan de rand is ( niet één verrekijker zonder dure flatfieldcorrector is dat).

Je schrijft dat je verwachting is dat hij nog vele jaren mee moet. Dan zou ik niet in deze prijsklasse gaan zitten, maar nog even stevig doorsparen.
EQ-2 monteringen zijn al vrij gammel, zoals jezelf al aangeeft. Wellicht, als je hem azimutaal gebruikt dat zo'n verrekijker er wel op te maken is. Er zijn voor zover ik weet geen pasklare oplossingen voor. Je gaat met twee 80 mm objectieven overigens niet dieper kijken dan je 130mm/900 hoor. Het beeldveld zal wel groter zijn.

Rudy

Donateur
Ik denk dat de opgave voor de Celestron niet klopt, kijk je op de website van Celestron dan zou de werkelijke beeldhoek 3,7 graden (TFOV, true field of view) moeten zijn. Dan kom je uit op een schijnbare beeldhoek (AFOV, apparent field of view) van bijna 66 graden volgens: tan (AFOV/2) = vergroting * tan (TFOV/2).

Een alternatief is wellicht een 15x70 BA8. Weliswaar iets minder vergroting en opening, wel lichter, handzamer en vooral kwalitatief beter. Een bekende is de TS Marine van Teleskop-Service, hier op het forum zijn daar wel discussies over te vinden. Deze kijker komt ook voor onder andere merknamen, en werden soms voor een leuke prijs aangeboden. Misschien kun je het nog ergens vinden, ik heb er eentje gekocht voor 230 euro, maar dat is al wel een tijdje geleden.

Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
In navolging van @Rudy kan ik vermelden dat een 15X70 een stuk handzamer is, groter beeldveld, lichter. Op statief is er miniem verschil te zien, vanuit de hand door het getril eigenlijk nauwelijks.
Als voorbeeld:
Mijn destijds peperdure Swift Observation 20X80 staat werkloos op zolder. Mijn goedkope en lichte 15X70 Celestron Skymaster staat ready to go op een plekje in de boekenkast, vlak naast de tuindeur.....

@John Baars kun jij een 15x70 uit de hand gebruiken? Dat is mij nooit gelukt. Die Celestron verrekijkers zijn licht, maar met die vergroting moet ik echt mijn best doen mijn ellebogen te ondersteunen en zelfs dan hou ik het beeld niet stil. (Als jij zegt "ready to go... in de boekenkast" dan maak ik dat er tenminste uit op.)

Ik zou bij deze kijker daarom zelf ook een statief adviseren.

Rudy

Donateur
Ik zou bij deze kijker daarom zelf ook een statief adviseren.

Ja, denk het ook. Een alternatief is een monopod en een trigger-grip balhoofd. Heb dat voor m'n 15x70 erbij gekocht, dat werkt redelijk, maar je zoekt wel de grens op wat met een monopod kan. De reden om het met een monopod te proberen is omdat het net wat meer grab-and-go is. Toegegeven, heb deze combinatie nog maar een paar keer buiten gehad (een 6x30 om uit de losse hand te gebruiken veel vaker, dat zegt wel iets) en moet het gewoon wat vaker gebruiken om eraan te wennen, wellicht. Toch knaagt in m'n achterhoofd de gedachte dat een iets lichtere kijker met minder vergroting en opening beter zou zijn. Die BA8 15x70 is een mooie kijker, voor weinig in handen gekregen. Maar had ik die niet gekocht, dan was bijvoorbeeld een 12x50 misschien toch een betere keuze.

Bedankt voor alle adviezen, ga het eens rustig op mij in laten werken en verder uitwerken. Naast de 130/900 wil ik graag toch een verrekijker erbij hebben. Beginnen met een instapmodel en als het waarnemen met een verrekijker bevalt doorgroeien naar iets professioneler. De vele topics over verrekijkers geven genoeg informatie en als ik gerichte vragen heb zal ik ze zeker stellen.

Maar eerst eens een stevigere montering om van het gezwabber af te zijn. ik heb nog een paar maanden voordat ik een zee van tijd krijg voor deze hobby en het ook makkelijker wordt om in de auto te stappen naar donkere plekken om waar te nemen. In die tijd kan ik spullen verzamelen die naar mijn zin zijn. Voor zover leverbaar want dat is op het moment best wel een dingetje.

Skyheerlen

Moderator
Nee hoor, ik heb ten onrechte verzuimd te vermelden dat ik dan in een luie tuinstoel zit / hang met de ellebogen op de leuningen.
Dit werkt perfect; ik doe het met mijn Fujinon 16x70 ook zo. Ik denk dat dat zowat aan de grens is; bij een grotere bino (20x80) ga je een statief nodig hebben. Kan een monopod zijn, of beter, een parallellogram-montering. Dat laatste is een geweldige oplossing, maar heel duur (of je moet ‘m zelf maken; kijk maar eens op de site van Jan van Gastel).

toch nog even een aanvullende vraag: heeft iemand ervaring met Omegon Twinmaster of de Skywatcher Skytee 2 Alt-AZ montering? Op diverse websites wordt deze aangeprezen om met 2 verschillende kijkers (verrekijker) te gebruiken.

jonathan.pannekoek

Stofdeeltje
ik heb recent de celestron 20x80 gekocht. en dit was mijn beste aankoop ooit geweest als je de pleiaden gaat bekijken weet je niet wat je overkomt !! de maan ook zo ontzetten helder!!

Bovenaan Onderaan