• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Welk telescoop is best voor deepsky en planeten

Yoshi

Stofdeeltje
Hallo, ik wil heel graag een nieuwe telescoop aanschaffen. Maar zit te twijfelen tussen een paar. Ik had zelf in gedachten: bresser messier 127-1900 bresser ar 152-760 of de 152-1900. Waarom bresser? Ik vind het een mooie uitstraling hebben. Of zijn er nog betere opties rond de 900 euro? Mvg Erik

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Als je een compromis wilt tussen én goed deepsky, én goed planeten, dan zou ik de door jouw geselecteerde telescopen links laten liggen. De maksutovs die je aanhaalt zijn op zich goede planetenkijkers, maar niet heel erg goed op deepsky. De Bresser 152-760 is een echte widewieldkijker, geschikt voor uitgestrekte deepskyobjecten, maar lastig om goed te kunnen doorvergroten op planeten , en een kleurfout. Voor 900 euro zou ik liever een 25 cm Dobson kopen, je hebt dan nog wat budget over voor een goed oculair, een andere zoeker of een barlowlens. Misschien dat een Dobson niet de mooie 'uitstraling' heeft die je voor ogen had, het geeft je wel het meeste telescoop voor je geld.

Yoshi

Stofdeeltje
Als je een compromis wilt tussen én goed deepsky, én goed planeten, dan zou ik de door jouw geselecteerde telescopen links laten liggen. De maksutovs die je aanhaalt zijn op zich goede planetenkijkers, maar niet heel erg goed op deepsky. De Bresser 152-760 is een echte widewieldkijker, geschikt voor uitgestrekte deepskyobjecten, maar lastig om goed te kunnen doorvergroten op planeten , en een kleurfout. Voor 900 euro zou ik liever een 25 cm Dobson kopen, je hebt dan nog wat budget over voor een goed oculair, een andere zoeker of een barlowlens. Misschien dat een Dobson niet de mooie 'uitstraling' heeft die je voor ogen had, het geeft je wel het meeste telescoop voor je geld.
Dank je voor de info. 😃

John Baars

Moderator
Er bestaan helaas geen telescopen die de beste zijn in Deepsky èn Planeten. Als die er waren hadden we er allemaal een.
De genoemde Maksutovs zijn goed in planeten. En niet slecht in deepsky. De 152 / 760 is een typische widefield telescoop, niet per se een deep sky kijker. De genoemde 250mm telescoop is van een veel groter kaliber en veel zwaardere categorie dan de telescopen uit je vraag. Wel een prima deepskykijker. Maar niet per se de beste planetenkijker.

De meesten van ons starten met één kijker en niet met twee. Het lijkt verstandig om niet gelijk met een heel grote en zware kijker te beginnen, er staan teveel van die kolossen werkeloos op zolder of in een schuur, omdat de starter zich er volledig op verkeek. Groter is meestal beter, maar dan juist voor mensen met voldoende ervaring. Uitzonderingen bevestigen de regel, start bescheiden en groei uit tot groter en zwaarder. Dat is leuker dan na twee keer erachter komen dat je een te grote telescoop hebt aangeschaft.

janvangastel

Meten is weten
Ik gebruik zowel voor deepsky als voor planeten een Dobsontelescoop. Werkt prima. Het handigst is er een te nemen met een niet te lage F/waarde, bijvoorbeeld een 20 - 30 cm f/5. Kleiner dan 20 cm zou ik niet gaan, zeker niet voor deepsky. Valt alleen maar tegen, zeker in het lichtvervuilde Nederland.

Yoshi

Stofdeeltje
Ik heb al jaren een celestron 76. Ik wil meer verkennen, en geen verkeerde aankoop doen. Iedereen heeft zo zijn eigen theorie. Begrijpelijk met zoveel aanbod. Nu het volgende, een dobsen heb je ook in verschillende uitvoeringen. Als je de referenties leest zijn ze allemaal perfect. Je hebt een telescoop in 1 geheel en de andere in twee delen met schuifbare buisjes. Welk van de twee is echt een aanrader?

svdwal

Sander - Moderator
De uitschuifbare is er omdat mensen niet de ruimte in de auto hebben voor een volltubus. Als je de ruimte hebt zou ik de volltubus nemen, want het is van zichzelf een stabieler systeem. Maar als je groter wilt of de ruimte niet hebt, dan is de schuifbuis een optie.

Het is wel zo dat de Montering even volumineus is, maar die past van zichtzelf meestal wel.

En het is natuurlijk relatief. Als je in een kleinere auto met het hele gezin op vakantie wilt en de telescoop moet ook mee, dan past een 20 cm schuifbuis ook niet.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Mooie telescoop heb je. Is voor mij iets te duur. Maar zit met 2 in mijn hoofd. Dobson 254-1250 of toch iets meer betalen voor de 304-1500. Is dat het geld echt waard? Of kan een echte kenner het verschil zien?

Als je tussenstapjes maakt van 2 maten (dus 6" naar 10" of 8" naar 12" of 10" naar 14" en 12" naar 16" dan zie je het verschil wel. Doe je tussenstapjes van 1 maat dan is dat verschil bijna te verwaarlozen en ziet alleen een kenner de details. Grotere opening (aperture) is altijd vooruitgang.

Een 8" of 10" is prima om mee te starten.
Ik ben begonnen met de 8" en nu sinds een maandje met de 12" en ben dik tevreden.
Goto was ook een must i.v.m. astrofotografie en zoeken naar objecten.

Hou alleen het gewicht wel in de gaten, de 8" weegt zo'n 25-30 kg. De 12" zit al aan de 45-50 kg en is best een lomp onhandig ding om in 1x te tillen mede dankzij gewicht en grote diameter. Het is te doen, maar 14" of 16" wordt al snel een dingetje richting 80kg tot 100kg.

Keuzes 😉

Laatst bewerkt door een moderator:

Yoshi

Stofdeeltje
Dat ze zwaar zijn had ik al gezien. Je verplaats de scoop niet snel. Dan ga ik toch eigenwijs voor de 304-1500. Dan ben ik de komende jaren wel zoet. Met wat uitbereiding wat nog later kan. Dank je wel 👌👍

Houdini

Quaoar
Je voorziet ook best een budget voor accessoires: oculairen, collimatietool (laser of cheshire), eventueel filters, eventueel Paracorr (nuttig als je ook wilt investeren in goede oculairen). Als je moet kiezen, liever de telescoop een maatje kleiner met goede accessoires (vooral oculairen).
Natuurlijk kan je dat over lange periode spreiden, als je denkt dat de waarneemmicrobe je te pakken heeft.

Yoshi

Stofdeeltje
Welke oculairen zijn echt een must? Ze zijn te duur om ff uit te proberen. Ik heb alleen maar ervaring met de standaard mee geleverde oculairen.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Middenklasse zijn Baader Hyperion of Baader Morpheus, Explore Scientific °68 of °82.

Baader MarkIV zoom.
Balrow 2x of 3x erbij.

Hier heb ik goede ervaringen mee.

Bovenaan Onderaan