Wel of niet verkopen

MariaPr

Atoom
Hallo allemaal! Ik ben nieuw op het forum, en op zoek naar advies. Ik ben bezig Nederland te verlaten voor een grote stad in Italië, en ben een beetje in de war over wat ik met mijn telescoop moet doen. Ik heb nu een jaar een 150 Sky Watcher dobsonian. Ik hou ervan met heel mijn hart, maar ik zal geen tuin meer hebben, en ik ben bang dat het beschadigd kan raken in de opslag. Heeft het meer zin om op zoek te gaan naar een meer draagbare oplossing en uit elkaar te gaan? Bedankt voor je advies!

Rudy

Donateur
Het gaat om een 150/1200mm Dob? Beetje jammer als je niks meer hebt in Italië, daar zijn buiten de stad vast wel plekken waar het mooi donker is? Eventueel je huidige verkopen en dan een 150mm Heritage? Is compact, gemakkelijk op te bergen en handig om te vervoeren naar een andere locatie. Er is ook een 130mm variant die nog wat compacter is.

Dit geeft een idee hoe compact de 130mm Heritage is:

130_650_Skywatcher_Heritage_Dobson_www.JPG.70741d3159a342f6716d4884c5261fe6.JPG

Laatst bewerkt:

MariaPr

Atoom
Het is een 150/1200mm Dob. Die foto ter referentie is schattig. Dat was de telescoop die ik oorspronkelijk wilde kopen, maar deze was op dit moment niet beschikbaar vanwege de vraag. Ik werd enthousiast en bouth de 150, wat fantastisch is geweest. Ik heb zoveel ongelooflijke dingen gezien. Ik denk dat ik het misschien kan vervangen door een andere telescoop, misschien geen dobsonian, omdat er buiten de stad genoeg mogelijkheden zullen zijn om naar de sterren te kijken, maar ik wil niet vastzitten aan het vervoeren met de auto. Misschien meer expensieve als ik weet dat de goede statieven de neiging hebben om te worden expensieve als de telescoop, maar ik denk dat het de moeite waard zal zijn? hij dezelfde tijd de dob is zo gemakkelijk te gebruiken een nuttig als ik ben net begonnen dat ik ben gescheurd. Ik weet niet hoe goed de Dob het zal doen in de opslag totdat ik een appartement vind, ik ben bang dat het wordt verpest.

Rudy

Donateur
Ik denk dat ik het misschien kan vervangen door een andere telescoop, misschien geen dobsonian, omdat er buiten de stad genoeg mogelijkheden zullen zijn om naar de sterren te kijken, maar ik wil niet vastzitten aan het vervoeren met de auto. (...) Ik weet niet hoe goed de Dob het zal doen in de opslag totdat ik een appartement vind, ik ben bang dat het wordt verpest.

Hangt ervanaf hoe de omstandigheden zijn in de opslag, het kan wel iets hebben. Maar een garage met benzinedampen en uitlaatgassen is niet zo goed, om iets te noemen, of je hebt het vermoeden dat anderen iets kunnen beschadigen, in zulke situaties zou ik er ook niet op vertrouwen. Dan zou ik het waarschijnlijk verkopen en later in Italië 'ns kijken wat past bij de omstandigheden die dan van toepassing zijn. De ruimte die je daar hebt om een telescoop een plekje te geven als je het niet gebruikt, hoe je het dan kunt vervoeren, er zijn dan misschien betere oplossingen te bedenken waar je meer aan hebt.

John Baars

Moderator
Met een klein refractortje op een eenvoudige ALT-AZ kun je zelfs op een Italiaans balkonnetje nog terecht. En.. je neemt het onder je arm en wandelt, desnoods in een rugzak op een Italiaanse scooter.

MariaPr

Atoom
Heel erg bedankt voor de suggesties. Ik denk dat ik zal proberen om het te verkopen en te investeren in een nieuwe optie. Misschien in de tussentijd weer een verrekijker krijgen. Had een paar maar verloor het enkele jaren geleden, ze waren niet goed hoor.

• Leuk
Waarderingen: Rudy
Bovenaan Onderaan