Weerballon oplaten Mag dat?

jowell134

Mercurius
Hallo,

Net op [email protected] naar checkpoint gekeken, en zij lieten een weerballon op.
Dit was in Nederland. Nu is mijn vraag: is dit wel mogelijk, of mag dat alleen als je toestemming hebt?

Hebben mensen hier ooit een weerballon opgelaten? Wat zijn jullie ervaringen er mee?

Leuk voor iemand die graag de aarde wil zien vanaf een paar kilometer? Of moet je dit uit je hoofd zetten?

Als het mogelijk is, waar koop je alles? Helium, ballon, apparatuur, gps?

Want, de resultaten die te boeken zijn met zo'n mooie ballon, en de data die je krijgt is zo mooi! En de beelden; super!

Ik zag dat het in Amerika wel soms wordt gedaan, en hier in Nederland door het KNMI. Maar wij als gewone burger, zal dat denk ik niet met 1-2-3 mogen.

Wat zeggen jullie? Kopen, vullen, oplaten?

Misschien is het wel eens leuk om het tijdens een solarparty te doen? Op een heldere zonnige dag :)
En hoeveel euro moet ik er voor weg leggen? Aardig kapitaaltje? Of heb je voor 30 euro alles, en kan je beginnen?

Laatst bewerkt door een moderator:

Ruben

Ruben Kwast
De wet is hier vrij duidelijk in: http://wetten.overheid.nl/BWBR0007094/geldigheidsdatum_28-07-2012

Kortom, als jij je ballon onder de 2m of 4m³ weet te houden, er geen gietijzeren blokken onder hangt, en voldoet aan een hand vol andere zaken, is aardig wat mogelijk.

Wat betreft de kosten, laten we zeggen dat je een ballon neemt van 4m³ (wat erg klein is voor een serieuze weerballon), betaal je alleen aan helium al bijna 30 euro. Daar komt de ballon zelf nog bij en uiteraard de apparatuur. Het is te betalen voor 'de gewone burger', maar goedkoop is anders. Die projecten met GPS en camera die tot het randje van de atmosfeer gaan en daar prachtige plaatjes schieten, daar ben je zo dik 1000 euro voor kwijt. Zie ook: http://projectaether.org/products.html

Laatst bewerkt:

luukieboy

Donateur
Het artikel vertelt het al, dit is voor ons niet toegestaan. Je zou hierbij een maximale afmeting mogen hebben van een maximale breedte van 75cm en een hoogte van maximaal 75cm. Grotere ballons zoals Ruben hierboven verteld zijn verboden voor ons en mogen enkel en alleen de lucht in als er wetenschappelijke bedoelingen achter zitten en je voldoet aan de andere eisen. Wat leuke kiekjes schieten valt volgens mij niet als wetenschappelijk onderzoek helaas.

En met 75cm maximaal denk ik niet dat je hoog de lucht in komt...

Ionize

Schlauchmaus
Lol, wat mij opvalt Jowell is dat jij heeeeel veel dure dingen wilt doen met zo ongeveer nul budget. Misschien toch maar eens een baantje zoeken en gaan sparen? Heb je ook zo je starblast bij elkaar...

Wat betreft de wetgeving.. Wat een gelul zeg dat in dit suffe land zelfs regeltjes zijn voor het oplaten van ballons :|

Laatst bewerkt:

skysurfer

Dark sky Rules!
Beetje off-topic, maar met raketten kom je erg hoog.... Ziet er wel vet uit met bijna zwarte hemel ...

http://www.youtube.com/watch?v=yOT2am5VWlk

Ooit (1994) heb ik een keer op het vliegveld van Rarotonga een officiële weerballon opgelaten bijdens bezoek aan de Meteo daar. Was gewoon op waterstof de electrolysecel om de waterstof te maken stond er naast.
En wat gebeurde er ? De ballon viel op de (enige) landingsbaan. Die man zei 'Geen ramp er komen toch weinig vliegtuigen'. Wel grappig in dergelijke landen (zoals ook in Bali anno 2012) kun je veel meer voor elkaar krijgen (en dan bedoel ik zonder bribes, etc.) dan hier in NL.

Bovenaan Onderaan