Weer terug - met vaste opstelling ?

MGralike

Donateur
Voor zover ik heb kunnen lezen, zijn het inderdaad met name de encoders die issues geven. En die heb ik niet.
Behalve de USB3.0, die issues zijn universeel. Maar ik ga eerst dit weekend eens kijken hoe de aansluitingen nu werken. Het enige dat ik zaterdag had aangesloten was de stroomkabel, de rest van de dradenboel hing nog op de ouderwetse manier lekker te slingeren.
Want als de USB3.0 nu werkt, wil ik de boel liever niet open te breken.
En wat ik ook nog ga doen, is kijken naar het hele computer-aansturing gebeuren. Heb ik 0 ervaring mee, alleen PhD voor het guiden. Maar ik heb geen ASCOM, geen platesolving, geen meridiaanflips etc. Nooit nodig gehad op een mobiele opstelling. Dus die hele wereld ligt voor me, klaar om te ontdekken ;)

Leuk hé dat nieuwe spul. Zoveel om te leren en ontdekken. Een feestje (zolang het leerproces niet frustrerend word door niet werkende dingen)

https://youtu.be/emjXwHHVlF4

Klein werkje, groot verschil in guiding. Check even, he voelt zelf wel of er speling is. Uiteindelijk heb ik en RA en DEC bijgesteld. Bij de weg, ik heb ook een simpele CEM120. Die 1 a 2 duizend euro, duizend extra per encoder, extra waren me te veel.

petelaa

Moderator
https://youtu.be/emjXwHHVlF4

Klein werkje, groot verschil in guiding. Check even, he voelt zelf wel of er speling is. Uiteindelijk heb ik en RA en DEC bijgesteld.
Awesome! Dit ga ik ook doen. En ik ga zijn hele YT kanaal bekijken, ziet er uit alsof er nog veel meer nuttige tips tussen zitten. Thanx!

Bij de weg, ik heb ook een simpele CEM120. Die 1 a 2 duizend euro, duizend extra per encoder, extra waren me te veel.
Precies mijn gedachte.

petelaa

Moderator
Kleine update dit weekend: er is een 2e hands CCD camera (ATIK450) aan het arsenaal toegevoegd.
Heb nog niet alle ringetjes enzo om hem al helemaal te gebruiken zoals ik wil, maar ik kan wel al goed ribbels tellen in de bakstenen van de gevel van de overburen ;)
Het idee is om deze camera op termijn wel te vervangen door een nieuwere, maar ik heb nog geen enkele ervaring met CCD camera's, of met mono, dus ik dacht laat ik eerst eens uitproberen wat ik fijn vind voordat ik iets aanschaf waarvan ik geen idee heb of het voor mij prettig werkt.

Hopelijk snel een betere first light dan bakstenen.

IMG_0540.jpg

MGralike

Donateur
Kleine update dit weekend: er is een 2e hands CCD camera (ATIK450) aan het arsenaal toegevoegd.
Heb nog niet alle ringetjes enzo om hem al helemaal te gebruiken zoals ik wil, maar ik kan wel al goed ribbels tellen in de bakstenen van de gevel van de overburen ;)
Het idee is om deze camera op termijn wel te vervangen door een nieuwere, maar ik heb nog geen enkele ervaring met CCD camera's, of met mono, dus ik dacht laat ik eerst eens uitproberen wat ik fijn vind voordat ik iets aanschaf waarvan ik geen idee heb of het voor mij prettig werkt.

Hopelijk snel een betere first light dan bakstenen.

Al nieuws over de ODK? :cool:

petelaa

Moderator
Sowee, dat is een lange tijd stil geweest! En dat is vooral omdat er niet zo heel veel te melden was.

Allereerst de montering.
Ik had de hele toko meegenomen op vakantie naar Zuid Frankrijk in september (voelt als in een vorig leven), maar daar kwam ik van een koude kermis thuis. Na drie nachten eigenlijk volledig verspild te hebben aan guiding errors, weglopende PhD grafieken, overshoots en andere ongein heb ik de telescoop (de oude ED80) teruggezet op de oude vertrouwde HEQ5, en daar mezelf de rest van de vakantie mee vermaakt. De CEM120 heeft nog een paar dagen een veredelde staradventurer gespeeld, als drager van een camera-met-groothoeklens, maar dat is natuurlijk niet waar je hem voor koopt.

Al met al nogal frustrerend. Wat overigens niet meehielp in de frustratie is het zwakker-dan-slechte internet daar op locatie. Je wil als je tegen issues loopt, zeker als die softwarematig lijken te zijn, even de drivers opnieuw downloaden, of een YT-filmpje kijken, of desnoods een forum-thread lezen. Maar als je minuten moet wachten tot überhaupt de google-pagina met je zoekterm hebt geladen, ben je snel uitgelachen. Achteraf ben ik nog verbaasd dat ik het drie nachten heb volgehouden.

Anyway, ietwat gefrustreerd teruggekomen van vakantie is de montering in een hoek terecht gekomen, in afwachting van de scope.

Fast forward naar afgelopen week. Kraakhelder, voor het eerst in een eeuwigheid, en eindelijk eens wat minder veeleisende werk-verplichtingen, dus voor het eerst in diezelfde eeuwigheid de boel maar weer eens opgesteld. Ditmaal op mijn eigen terras. Eigenschappen van dat terras: vlak, stabiel en goede wifi. Meer heeft een mens niet nodig toch?
En wat schertst mijn verbazing: de boel loopt als een zonnetje (sterretje?). Het enige dat ik nog gedaan heb is de guiding assistant gerund in PhD, maar dat had ik in Frankrijk natuurlijk ook al tig keer gedaan.

Asjemenou?!?

En dan de telescoop. Een custom build OTA kopen in tijden van corona is ietwat issue-gevoelig. Onderdelen konden soms niet geleverd worden (vooral de feather touch liet lang op zich wachten). De werkplaats is een paar keer stil gelegd vanwege lockdowns, aan het eind van het jaar werden de grenzen een paar dagen dicht gegooid vanwege de engelse mutant en dan is er ook nog Brexit. En de NL douane die natuurlijk de tijd neemt. En alle koeriers zijn druk omdat iedereen zijn kerstcadeaus online koopt. Gelukkig werd ik telkens netjes op de hoogte gehouden (en dat is een positieve verrassing met OOUK, de communicatie heeft in het verleden weleens te wensen over gelaten).

Vlak voor kerst was Santa dan toch eindelijk in het land en kon ik hem ophalen. Wat een beest! Ik was nog bang dat hij niet in de auto zou passen, maar dat viel gelukkig mee.
Scope1.jpg
(met een biertje om de schaal aan te geven)

De kerstvakantie was natuurlijk pet qua weer, maar ik kon uiteraard niet wachten om alles op de bouwen. Dus dan maar in de bijkeuken:
Scope2.jpg

Wowwowwow wat een joekel! Ik kan dit dus ook niet in mijn eentje, maar gelukkig is de verstandigere helft van mijn huishouden af en toe bereid te helpen tillen.

En afgelopen weekend was dan dus de first light. Op de CEM120.

En daar werd ik toch wel weer heel blij van. En niet alleen omdat de montering dus weer in een goed humeur is :)

De eerste nacht heb ik vooral heel veel lopen ontdekken. Zo heb ik echt een uur of meer besteed aan het vinden van focus. Ik had in mijn hoofd zitten dat het focuspunt ver naar buiten lag. Dus eerst met de focusser bijna helemaal uitgedraaid. Niets. Verlengbuisje ertussen. Niets. Nog een buisje. Niets. En dat alles bij gevoelstemperatuur -20 ofzo. Camera er af, oculair er op. Dezelfde exercitie: focusser bijna helemaal uitgedraaid. Niets. Verlengbuisje ertussen. Niets. Nog een buisje. Niets. Tot ik ineens heel vaag de schaduw van de vangspiegel ontwaarde. Hee, die wordt kleiner als ik indraai. Buisje er af, nog iets kleiner. Nog een buisje er af, nog iets kleiner... geen verlengbuisje, focusser bijna ingedraaid... scherp. Camera er op, scherp. Enfin, een uur later en ik zag sterretjes...
Volgende stap: zoeker uitlijnen. Dat is nog niet zo makkelijk als je nog geen idee hebt van beeldvelden, etc. Uiteindelijk vond ik een asterisme in het beeldveld van de hoofdkijker wat ik in elk geval herkende op de kaart. Dan is de volgende, makkelijkere stap, de volgkijker daar ook op te mikken. Maar helaas werd het op dat moment bewolt.

De volgende avond ben ik wat eerder begonnen bij (restjes) daglicht, en heb ik wat verre dakranden gebruikt. Daarmee was het dan weer in een paar tellen gedaan.

Omdat ik nu weleens wat wilde opnemen heb ik er verder voor gekozen geen pooluitlijning gedaan anders dan het in beeld zetten van de poolster met de montering in nul-positie. Dan maar korte belichtingen. First Light, hoe kan het ook anders, op de Orionnevel! [email protected]:
Orion.jpg

Jippiejajee!

Er is echter nog wel een hoop te wensen. De laatste nacht heb ik de pooluitlijning verbeterd met de PhD wizard (werkte als een charm, maar een paar boogseconden afwijking na 2 iteraties). Overdag had ik skyflats gemaakt met een kussensloop (ik heb geen t-shirts die groot genoeg zijn - de telescoop is dikker dan ik :) ), maar ik ben nog niet tevreden. Zie hieronder.M81-unprocessed.jpg

De balk onderin komt door de camera, dat is een mysterie dat ik met mijn refractor ook niet heb kunnen oplossen. Maar de rest van het beeldveld is ook niet heel goed gecorrigeerd met de flats. Nou is het natuurlijk zo dat ik een 2" adapter gebruik icm een full-frame Canon 6D, die een sensor heeft die groter is dan 2". Maar je zou toch denken dat dat gecorrigeerd zou moeten worden door de flats. Het is een raadsel.

Verder moet ik nog ontdekken hoe ik dit beest moet collimeren. De secundaire lijkt redelijk (volgens CCD inspector) en daarvan zie ik ook wel voor me hoe (de drie schroeven aan de achterkant van de secundaire hebben hier vast iets mee van doen). Maar de primaire weet ik niet zo. Ik heb een buisje bij de scope gekregen waarvan ik denk dat het een ronchi oculair is, maar ik heb nog niet uitgevogeld wat ik daar precies mee moet doen.

En scherpstellen is ook nog wel een dingetje. Heb nog geen bahtinov en ook geen motorfocusser,

En tenslotte moet ik even kijken wat ik doe met de wind. Dat wat lijkt op een volgfout wordt feitelijk vooral veroorzaakt door de wind, de laatste avond was de PhD-grafiek veel meer een stuiterbal dan de eerste, windstille avond.

Maar dat zijn allemaal leuke dingen om te ontdekken!

Hieronder nog als afsluiting de geprocessde M81:
2021-02-13 M81_forum.jpg

wvreeven

Moderator
Raar van dat verhaal in Zuid Frankrijk maar top dat je thuis zulke goede vorderingen boekt! Hopelijk los je de laatste dingetjes ook snel op.

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
Gaaf Petra. Leuk om je uitgebreide verslag te lezen. Wat een beest van een instrument! Ik kan mij goed voorstellen dat je daar op termijn een hokje omheen wilt.

Met betrekking tot je flats: ik neem aan dat je op zowel lights als flats een bias-correctie uitvoert? Stuur mij anders een pakketje ras-files op via WeTransfer. Dan ga ik er even mee puzzelen. Als je dat tenminste op prijs stelt.

MGralike

Donateur
Ik kan jammer genoeg niet meer de CloudyNights discussie vinden, maar bij mij, afgezien updates van de firmware en aantrekken van de belts, heeft in PHD2 een setting van de mnmo waarden naar rond de ... 0.02/RA en 0.03/DEC ook een behoorlijke impact gehad... Kan helaas niet meer de ondebouwing vinden, maar sindsdien een goede guiding met PHD2 (afgezien van de standaard adviesen zoals 3 sec interval etc. niet te agressief etc...).

Ik heb tav mnmo nog wel deze gevonden, heb echter (nog) niet gerekend of dit klopt met mijn erg lage waarden voor de CEM120 (never change a winning team?).
- https://www.myastroscience.com/minmoveinphd

Geen idee of het volgende helpt, setup met erg lichte 6" takahashi en een volgkijker met een Lodestar die ik, vermoed ik, nog niet optimaal heb geconfigureerd, maar zie gemarkeerde instellingen. Hoop dat het helpt bij je "rare PHD2 guiding issues".

Screenshot 2021-02-19 at 19.48.36.png

petelaa

Moderator
Gaaf Petra. Leuk om je uitgebreide verslag te lezen. Wat een beest van een instrument! Ik kan mij goed voorstellen dat je daar op termijn een hokje omheen wilt.

Met betrekking tot je flats: ik neem aan dat je op zowel lights als flats een bias-correctie uitvoert? Stuur mij anders een pakketje ras-files op via WeTransfer. Dan ga ik er even mee puzzelen. Als je dat tenminste op prijs stelt.
Hi Maurice, dat is superaardig van je en stel ik zeker op prijs! Ik heb een apart topic in "beeldbewerking" geopend: klik

Ik kan jammer genoeg niet meer de CloudyNights discussie vinden, maar bij mij, afgezien updates van de firmware en aantrekken van de belts, heeft in PHD2 een setting van de mnmo waarden naar rond de ... 0.02/RA en 0.03/DEC ook een behoorlijke impact gehad... Kan helaas niet meer de ondebouwing vinden, maar sindsdien een goede guiding met PHD2 (afgezien van de standaard adviesen zoals 3 sec interval etc. niet te agressief etc...).

Ik heb tav mnmo nog wel deze gevonden, heb echter (nog) niet gerekend of dit klopt met mijn erg lage waarden voor de CEM120 (never change a winning team?).
- https://www.myastroscience.com/minmoveinphd

Geen idee of het volgende helpt, setup met erg lichte 6" takahashi en een volgkijker met een Lodestar die ik, vermoed ik, nog niet optimaal heb geconfigureerd, maar zie gemarkeerde instellingen. Hoop dat het helpt bij je "rare PHD2 guiding issues".

Ik ga dat zeker eens proberen. Mijn opstelling in Frankrijk was natuurlijk ook superlicht, 80mm carbon refractor met 6D en Oag. Ik moest zelfs extra contragewichten aan de bovenkant toevoegen omdat het anders te licht was voor de montering. Ik geloof dat ik ook met die instellingen heb zitten spelen, maar kan me eerlijk waar niet meer herinneren wat ik in mijn oplopende frustratie wel en niet heb geprobeerd. Dank!

petelaa

Moderator
Fornax Dwarf misschien?
hahaha! Vanaf mijn waarneemplek, op het meest ideale tijdstip (eind november rond middernacht ruim 2 graden boven de horizon. Daar staan heggen, huizen, snelwegen en wat dies meer zij.
4FAB2DD1-3076-43FE-B9ED-4B972CD499DC.png

Maar ik moet nog steeds ergens onbewerkte Fornax dwarf data uit Marokko hebben...

De balk onderin komt door de camera, dat is een mysterie dat ik met mijn refractor ook niet heb kunnen oplossen. Maar de rest van het beeldveld is ook niet heel goed gecorrigeerd met de flats. Nou is het natuurlijk zo dat ik een 2" adapter gebruik icm een full-frame Canon 6D, die een sensor heeft die groter is dan 2". Maar je zou toch denken dat dat gecorrigeerd zou moeten worden door de flats. Het is een raadsel.
Als mede gebruiker van de 6D denk ik te weten wat hier aan de hand is. Het blijkt dat de spiegel van de reflex niet altijd even ver naar boven gaat bij een opname.
Je kan dat zien als je de camera bekijkt zonder lens en een aantal langere (loze) belichting laat maken. Je ziet dan boven in lensvatting dat soms de spiegel niet echt helemaal boven komt. Ik heb dat op een gegeven moment opgelost door een loze houder gelijk een clip-in filter te maken en zo de spiegel vast in de hoogste stand dwingen. De spiegel is bij astrowerk niet nodig omdat je altijd live view gebruikt en zo heb ik wel eens aan gedacht de spiegel te laten verwijderen. Maar de laatste tijd werk ik meer met Asi camara's en zijn in deze nog geen verdere stappen genomen Dus of b.v. Dutch Digital Works die kan realiseren weet ik nog niet.

petelaa

Moderator
Het regent en het stormt, dus mooi de tijd voor een update.

De zuil staat! Ons terras is betegeld, en die tegels liggen op beton. Onder het beton is weer een soort weg, maar dat is niet zo relevant, want het beton is superdik. 1,5 week geleden hebben mijn vader en ik een vierkant uit die tegels gezaagd voor de zuil. Dat was nog wel een dingetje, want de slijptol met "steen" schijf sleep niet alleen de steen, maar ook de schijf weg. Dus na 1 van de vier kanten was de helft van de schijf letterlijk in rook opgegaan. Toch maar iets minder hard slijpen. En toen de "steen" slijpschijf weg was, zijn we doorgegaan met de "metaal" schijf. Dat ging wel wat langzamer, maar de schijf ging in elk geval niet zo snel op.
Het was ook wel spannend, want de zuil die ik heb heeft zelf geen stelmechanisme. Nou had ik de nacht ervoor de driepoot heel goed uitgelijnd, en met behulp van een zelfgemaakt schietlood heel nauwkeurig uitgetekend waar hij moest komen, maar toch. Het is niet zo makkelijk om bij een fout weer nieuwe gaten in het beton te boren, om maar te zwijgen van het feit dat onze slijptolschijven inmiddels wel op waren.

Maar gelukkig paste het allemaal prima. Ik moest in de Azimuth de montering nog 1 graad uit het midden zetten, wat makkelijk kon met de fijnstelschroeven van de montering.
Hier wat sfeerplaatjes

zuil.jpg zuil_mount.jpeg

Voor wie zich afvraagt "waarom zo dicht bij de schutting?", dat is omdat er ook nog andere gebruikers en gebruiksdoeleinden zijn van het terras. En ik heb nu zicht op de horizon pal in het oosten, en dan richting het noorden alles boven de lijn oostelijke horizon - polaris ongeveer. Dat is goed genoeg, zeker omdat je vanuit de stad toch niet al te laag op de horizon kan kijken.

Volgende stap was netjes pooluitlijnen. Wederom de static polar align functie van PhD gebruikt. De gratis versie van polemaster, en volgens de montering zat ik er 3' resp 1,5' naast. Heel redelijk. Hoewel ik dat een paar nachten later weer heb weten te vernachelen, door mijn eigen onhandigheid. Als hij straks definitief staat, ga ik die laatste boogminuutjes er ook nog wel uit halen, maar dat komt later.

En ik heb gecollimeerd, dat was ook echt hard nodig. Collimeren is lastiger als de te corrigeren fout groter is, maar na wat trial-and-error had ik toch de schroefjes zo ver dat ze redelijk goed waren. En van redelijk goed naar alleszins acceptabel was een stuk makkelijker. Wel heb ik nog een tri-bahtinov besteld, dat zou 'volgens Bartjens' nog nauwkeuriger moeten zijn. Aan de andere kant moet ik ook nog uitvinden hoe goed de kijker zijn collimatie vasthoudt. Als dat heel goed is, heeft het meer zin om voor elke sessie nauwkeurig te collimeren dan als hij het niet goed vast houdt, want dan is het wellicht zonde van de schaarse heldere nachten om heel veel tijd de besteden aan de stap van 'alleszins acceptabel' naar perfect. Maar dat gaan we zien.

Verder heb ik mijn verlanglijstje uitgebreid met een extra contragewicht. Want je ziet op de foto dat ik beide gewichten helemaal aan het einde van de stang heb zitten, en ik denk om de een of andere reden dat de kans klein is dat de boel aan de kijker-kant lichter gaat worden. Bovendien lijkt het mij dat de boel nog minder trillingen heeft als de gewichten meer naar het massazwaartepunt zitten.

En tenslotte staat op de bestellijst een flatpanel. Ik heb in elk geval ontdekt dat een deel van mijn flat-problemen kwamen doordat ik de flats bij vol daglicht maakte. De zon staat dan schuin op de opening, wat toch voor oneven belichting zorgde. Door de flats te maken op het moment dat de zon achter de huizen staat, werd het al beter. Desondanks lukt het me nog niet om de vignettering er helemaal uit te flatten. En een flatpanel is ook gewoon makkelijker, want altijd hetzelfde en kan ook 's nachts.

Dat zal echter allemaal even moeten wachten totdat ik weer mag autorijden. Het blijkt namelijk dat de trap in mijn huis n+1 treden heeft, waarbij n het aantal dat ik in mijn hoofd had toen ik in volle vaart de trap af rende. Dus nu moeten we even wachten tot alle enkelbanden weer aan elkaar en aan mij vast zitten zoals de design afdeling dat ooit bedoeld had. Ik heb trouwens vastgesteld dat waarnemen met krukken geen enkel probleem is, maar dat de afdeling "telescoop-helpen-sjouwen" (a.k.a. de verstandige helft van mijn huishouden) nu gepromoveerd is naar de afdeling "telescoop-sjouwen". Elk nadeel heb zijn voordeel :)

Om het eind van de winter te vieren, hierbij M78
33, 24 en 50 subs van 3 minuten (in 3 nachten), iso 1600.
Ik denk dat ik de camera 45 graden ga draaien, vind die cartesiaanse spikes toch een beetje onnatuurlijk, om de een of andere reden.
2021-03-05 M78.jpg

ArnoM

Donateur
Wat een beest van een opstelling is dat toch. Ziet er strak uit.
Laat je straks de montering continu buitenstaan onder een zeiltje?

En sterkte met je banden aanhalen. Weet hoe lang dat kan duren (niet persoonlijk, maar wel zeer nabij).

Skyheerlen

Aluminium rules!
Ruig, Petra! En beterschap (minder ruig).

Idd een goede vraag: wat laat je buiten staan en hoe dan wel?

petelaa

Moderator
Op dit moment staat alles behalve de zuil zelf weer binnen. Dat heen en weer halen is niet de uiteindelijke oplossing, niet in de laatste plaats omdat ik dat niet alleen kan.

ik wil er een roll-off shed omheen zetten, ben al aan het oriënteren. Ik heb ook gekeken naar alleen een roll-off roof, maar dat is niet uitvoerbaar zonder een heel groot deel van het terras te gebruiken, en dat is niet acceptabel.
Zo’n roll-off shed heeft Olly ook staan in verschillende soorten (hoewel hij de ruimte heeft, en dus ook meerdere roll-off roof opstellingen), en hij heeft vanuit zijn ervaring al veel adviezen gegeven.

Zelf zit ik vooral met het feit dat de bouwmarkten dicht zijn. Shoppen bij de bouwmarkt als je nog aan het oriënteren bent is echt zwaar naar online, heb ik gemerkt. En klussen zelf ook. We konden daardoor dus niet gewoon even een nieuwe slijptolschijf halen, bijvoorbeeld.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Hé! Nou moet ik op gaan letten; ik loop met een gelijk idee. Wat wil je buiten gaan laten staan? Alles?

Bovenaan Onderaan