Weer terug - met vaste opstelling ?

petelaa

Moderator
Na ruim anderhalf jaar minder actief geweest te zijn op het forum is bij mij sinds dit uitzonderlijk mooie voorjaar het virus (astro- in dit geval, gelukkig) weer volledig toegeslagen.
Helaas voor mijn pinpas kreeg het overigens goedaardige astrovirus een complicatie mee: zijn kwaadwillende broertje aperture-virus.

Ik heb tegenwoordig de beschikking over een huis met een (afgesloten) tuin, op het zuiden. Dus daarin stond afgelopen maanden regelmatig mijn trouwe metgezel "HEQ5Pro_ED80_Canon6D" nachtenlang te ronken. Ik kan er mee lezen en schrijven, omdat ik al zo'n 10 jaar met dezelfde opstelling werk. Met veel plezier. Maar in het voorjaar heb je haast alleen stelseltjes, die op mijn 2x3graden beeldveld niet heel goed uit de verf komen. Enkele uitzonderingen daargelaten, maar na een kleine week belichten heb je M101 ook wel zo'n beetje gezien. En mijn achtertuin heeft wat last van een snelwegknooppunt in het zuid-oosten en een stad in het zuid-westen. Dat geeft in combinatie met mijn grote beeldveld flinke gradienten, die ook nog eens gedurende de nacht van oriëntatie veranderen. En na tien jaar heb je de meeste leuke targets voor een 2x3 graden beeldveld ook wel zo'n beetje gehad. En tenslotte ben ik wel een beetje klaar met het elke keer opstellen en opbreken van de hele shizzle.

Dus...

Er gaat een vaste opstelling komen. Montering is al in huis, een CEM120. Toekomstvast, gaan we vanuit.
Helaas heb ik nog geen statief, dus ik heb de montering alleen uit de doos gehaald om te bewonderen. Maar dat gaan we binnenkort oplossen.

Volgende stap is een nieuwe telescoop. Er is inmiddels een ODK12 in bestelling in het Verenigd Koninkrijk. Over de scoop heb ik heeeeel lang getwijfeld. Gegeven alle andere wensen (niet in de laatste plaats het budget) is deze kijker op papier verreweg de beste keuze. Opening van 30cm (ik wilde niet meer, omdat ik dan zo'n groot bakbeest op mijn terras heb, maar ook niet minder, want, zeg nou zelf, wie wil er nou minder opening), redelijk snel in vergelijking met bijv. SCT, meer mogelijkheden voor bijv. smalband dan een camera aan de voorkant (RASA/Hyperstar) en in theorie een betere bouwkwaliteit dan veel andere RC's in deze prijsklasse. Maar...
De grote Maar is dat de fabrikant, Orion Optics UK, in het verleden enkele heel flinke flaters heeft geslagen, zowel op het gebied van kwaliteit van de spullen als ook op het gebied van customer service. En een fout maken, dat kan iedereen overkomen, maar dat moet je dan ruiterlijk toegeven en er alles aan doen om het op te lossen. En dat is dus, als je Het Internet mag geloven, juist weleens precies niet hoe zij te werk gaan. Ik zal er verder niet teveel over uitweiden, het is tenslotte niet mijn eigen ervaring, aangezien ik nog geen ervaring heb. Google, coudynights en/of stargazerslounge als je meer wil weten.
Uiteindelijk toch gekozen om voor deze telescoop te gaan. Er zijn tenslotte ook tientallen gebruikers WEL heel positief over deze kijkers.

Kijker wordt pas in het najaar geleverd. Ik moet dus nog heel wat nachtjes slapen. Maar de voorpret is nu ook al leuk!

En na de kijker zijn we nog niet uitgekocht natuurlijk. In eerste instantie zet ik mijn 6D er wel achter, we willen toch zsm een first light. Daarna staat op het verlanglijstje een nieuwe camera, filterwiel, filters, motorfocusser en...

Sterrenwacht.

Ik mag van het bouwbesluit geen schuur in mijn tuin, maar wel een kast. Dus het wordt een roll-of shed, die redelijk nauw om de telescoop in park-positie heen komt, en in zijn geheel wegrolt. Voor wie weleens in Etoile-St-Cyrice is geweest: een roll-off zoals daar om Sir Isaac de 50cm Dobson heen stond. Dit gaan we overigens pas bouwen als de scope er is. Anders zal je net zien dat er ergens iets niet past. Ook gaan we tegen die tijd eens nadenken over de andere praktische zaken die bij zo'n vast opstelling komen kijken, zoals stroom- en utp-kabels, computerbesturing etc.)

Met andere woorden: ik ben nog wel eventjes zoet!

wvreeven

Moderator
Heyy welkom terug. En wat een geweldige plannen heb je! Ik ben zeer benieuwd naar foto's van de montering. En later natuurlijk naar foto's van de telescoop en de zuil en de roll-off en zeker naar de foto's die je hier allemaal mee gaat maken!!!!!!!

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
Leuk nieuws, Petra! Genoeg in het vooruitzicht om naar uit te kijken. De montering die je hebt uitgekozen lijkt me in elk geval een goede investering.

MGralike

Donateur
Hij is leuk hé ;-)

Ik heb nog een statief in de aanbieding... https://www.astrobin.com/411435/B

Misschien sowieso een PM? Heb nog wel wat tips tav wat hoe en bestellen van USB3 printplaten om wat issues te vermijden. Zie YouTube filmpjes van "Simplified Astro" voor updaten van handcontroler etc. Als je nog te oude hebt doet je meridiaan flip het niet... bijvoorbeeld...

Laatst bewerkt:

TomC

Arp_244
Dat is nog eens een binnenkomer!! Stoere plannen, gaan we met veel interesse volgen :goedgedaan

Welkom terug Petra, bij mij is het astrovirus ook weer opgevlamd en net als jij druk doende weer een vaste opstelling te realiseren. Alleen heb ik gelukkig nog geen last van apeture fever, eerder het tegenovergestelde, ik wil er een meer widefield kijker bij voor grotere objecten.

Ben benieuwd naar je resultaten met je nieuwe spullen.

Laatst bewerkt door een moderator:

petelaa

Moderator
De montering is inmiddels zo ver dat er een kijker op past. Het ontbrak aan een juiste maat dovetail maar dat was eenvoudig opgelost met een tripje naar Leidschendam.

Alleen is de kijker er dus nog niet, dus hebben we er for the time being even de ED80 op gezet. Die is dusdanig licht en klein dat de montering niet in balans kwam. Zonder contragewicht was hij topzwaar en met het contragewicht, zelfs is de hoogste stand was het toplicht. Dus zit er nu een contragewicht bovenop de kijker.

Ik heb ook een statief te leen, alleen daar moet nog een koppelplaat voor gemaakt worden. Dit weekend even langs mijn vader rijden dus.

Het geheel is, zelfs al mijn het kleine ED80 kijkertje, loeizwaar. Ik was in de kelder aan het knutselen met de contragewichten, en de verstandige helft van ons huishouden kon mij vanuit de woonkamer horen puffen.

image_109851.jpg

image_109850.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:

petelaa

Moderator
P.S. Geen idee hoe ik vanaf mobile die 2e foto rechtop krijg. Probeer ik morgen vanaf de pc nog wel een keer. Excuses voor het ongemak.

ArnoM

Donateur
Mooi spul Petra. Wens je daar heel veel plezier mee.
(zelfs niet eens een klein beetje jaloers, nee een heleboel natuurlijk )

MGralike

Donateur
....
Het geheel is, zelfs al mijn het kleine ED80 kijkertje, loeizwaar. Ik was in de kelder aan het knutselen met de contragewichten, en de verstandig...

Ja dat is best een uitdaging. Er zijn alleen 10kg contra gewichten. Je hebt eigenlijk iets van 5 kg nodig.

Met mijn oude William Optics Star71 APO kwam ik ook niet in balans.

wvreeven

Moderator
Ik dacht eerst "wat een lief klein kijkertje" en toen ik me realiseerde dat het je 80 mm ED is "wat een enorme montering!"

Skyheerlen

Aluminium rules!
Die CEM120 is een beest.

Hoe zit het met software voor die CEM? Op CN lees ik wel wat verhalen die niet zo mooi zijn (ook over mech issues). Of is het intussen allemaal opgelost?

MGralike

Donateur
Die CEM120 is een beest.

Hoe zit het met software voor die CEM? Op CN lees ik wel wat verhalen die niet zo mooi zijn (ook over mech issues). Of is het intussen allemaal opgelost?

Volgens mij zijn 90% van de "mech" issues, de CEM120 encoder mount varianten gerelateerd. De USB3 problemen, kunnen opgelost worden door aanvraag van een gratis nieuwe printplaat met USB3 "booster" oplossing. Echter moet je hiervoor een adapter draadje bestellen als je, zoals mij, een ingebouwde polemaster set hebt. De nieuwe printplaat heeft een aansluiting voor de iOptron pool camera en geen USB connectie. Software matig is de boel eindelijk werkend, dat wil zeggen dat kinderziektes zoals geen werkende meridiaan flip, nu geen probleem meer is. Of de ellende in encoder land opgelost is weet ik niet.

De laatste twee keer heb ik met een SCT 8" er bovenop, mooie resultaten gehaald van rond de 0.5 en 0.3x gemiddelde total RMS / graden in PHD. Dus ik ben happy nu.

Laatst bewerkt:

MGralike

Donateur
Ik dacht eerst "wat een lief klein kijkertje" en toen ik me realiseerde dat het je 80 mm ED is "wat een enorme montering!"

Hij is ongeveer zo groot (iets groter) als een SW EQ8...

Zie ook https://www.astroforum.nl/forum/inst...07#post1417407

...maar hij kan dan ook, op papier / ik heb niet zoveel materiaal (dus niet gestrest), 50kg aan...

Hij zou een ODK10 gemakkelijk aan moeten kunnen. En in ieder geval een combi die beter past.

Zo'n 8" SCTje van mij, ziet er waarschijnlijk in verhouding uit als jouw APO op je HEQ5?

petelaa

Moderator
Ik heb een zwaar Meade statief kunnen lenen for the time being. Ik wil namelijk pas als de telescoop er is, gaan kijken waar de zuil precies moet komen te staan, en om dat uit te proberen, moet de montering toch ergens op staan. En zolang de scope er nog niet is, kan ik al helemaal niet uitvinden wat de beste plek is. Ofwel: een tijdelijke driepoot.

Het statief dat ik heb kunnen lenen is echter een Meade, en de montering een iOptron. En natuurlijk praten die niet met elkaar. Gelukkig zijn het beide vlakke aansluitingen (niet zoals mijn HEQ5 statief met een gekke punt aan de Noordkant). Afgelopen weekend heb ik samen met mijn vader de verbinding in elkaar geklust. Moet nog wel even afgewerkt worden tegen vocht, en ik had nog geen ¼”-schroeven die lang genoeg waren, dus het stond nog niet optimaal. Maar het was wel helder. En zaterdagavond. En de kortste nacht van het jaar.

Samen met de verstandige helft van ons huishouden hebben we de boel naar buiten gesleept en waterpas gezet. Dat moest ook echt met zijn tweeën, in mijn eentje krijg ik het niet meer voor elkaar, vooral ook omdat de boel een verdieping omhoog moet van de kelder naar het terras.

Telescoopje er op, mijn ouwe trouwe ED80 (geen gezicht zo’n klein ding op zo’n bakbeest) en ruw op de pool gericht (gewoon telescoop in home positie op de poolster gemikt – niet best).

Ik had vorige keer al geschreven dat er een contragewicht aan de telescoop-kant bij moet om in balans te komen. We fijn dat ik dat allemaal al een keer had kunnen uitzoeken, want zo in het donker is het allemaal toch weer anders.

Toch was het wel heel fijn om zo lekker buiten op het terras te zitten (de tegels waren nog warm van de zomerzon – fijn om op te zitten, hopeloos voor de seeing) en met de hobby bezig te zijn.

Hieronder de eerste first light. Zoals gezegd, de pooluitlijning was non-existent, en dat is zichtbaar. Opvallend genoeg had de guiding (OAG) met name moeite met de noord-zuid correcties (dat is DEC toch?).

Hebben jullie enig idee waar dat aan kan liggen? Ik zet hieronder ook een crop uit het centrum van de foto, die duidelijk een volgfout toont. Ik heb de telescoop al naar beneden geschoven, zodat hij iets meer uit balans komt. Misschien moet ik de Assistant in PhD eens opnieuw runnen voor deze opstelling.
Click image for larger version  Name:	NGC7000 - Copy (2).jpg Views:	0 Size:	14.0 KB ID:	1455737[/URL]

Click image for larger version  Name:	NGC7000.jpg Views:	0 Size:	1.79 MB ID:	1455736

Bijlagen

• NGC7000 - Copy (2).jpg
    NGC7000 - Copy (2).jpg
    14 KB · Weergaven: 3
  • NGC7000 - Copy (2).jpg
    NGC7000 - Copy (2).jpg
    14 KB · Weergaven: 4
  • NGC7000.jpg
    NGC7000.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 4

petelaa

Moderator
Volgens mij zijn 90% van de "mech" issues, de CEM120 encoder mount varianten gerelateerd. De USB3 problemen, kunnen opgelost worden door aanvraag van een gratis nieuwe printplaat met USB3 "booster" oplossing. Echter moet je hiervoor een adapter draadje bestellen als je, zoals mij, een ingebouwde polemaster set hebt.
Voor zover ik heb kunnen lezen, zijn het inderdaad met name de encoders die issues geven. En die heb ik niet.
Behalve de USB3.0, die issues zijn universeel. Maar ik ga eerst dit weekend eens kijken hoe de aansluitingen nu werken. Het enige dat ik zaterdag had aangesloten was de stroomkabel, de rest van de dradenboel hing nog op de ouderwetse manier lekker te slingeren.
Want als de USB3.0 nu werkt, wil ik de boel liever niet open te breken.
En wat ik ook nog ga doen, is kijken naar het hele computer-aansturing gebeuren. Heb ik 0 ervaring mee, alleen PhD voor het guiden. Maar ik heb geen ASCOM, geen platesolving, geen meridiaanflips etc. Nooit nodig gehad op een mobiele opstelling. Dus die hele wereld ligt voor me, klaar om te ontdekken ;)

Bovenaan Onderaan