Wat te doen met een focuser op Newton die niet vlak zit

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Dit alles, inclusief het lowrider argument, gaat er van uit dat de optische as van het hele systeem (min of meer maar meer is beter) op het centrum van de vangspiegel valt.
Neen. Verdere discussie hierover graag in een ander onderwerp of via privébericht, want we zijn het hier flink aan het ondersneeuwen.

De topic starter heeft voor zover ik kan achterhalen nog niet aangegeven hoe scheef de focuser zit dus misschien kan dit toch een nuttige discussie zijn.

Hij heeft aangegeven dat de lasercollilmatorstip kan gericht worden op het midden van de hoofdpspiegel, en als je ook een Cheshire-aflezing correct kan maken, dan is dat een VOLDOENDE voorwaarde voor perfecte axiale collimatie, ALS de lasercollimator inderdaad de oculairhouderas zou aantonen die je krijgt met de fototrein erop.

Ik ga er echt niet meer woorden vuil aan maken, en ik stel voor dat als je me niet gelooft, je er zelf een onderwerp voor opstart.

Laatst bewerkt:

sixela

Wel een relevante vraag: hoe eindig je de collimatieprocedure, dus hoe stel je de kanteling van de vangspiegel, @kawanda ?

Want met de terugkerende straal van de lasercollimator werk je best niet. Die is namelijk afhankelijk van het maniakaal regelen van de voorwaartse straal, en dus neem je beter zelfs een collimatiekapje bij de hand (de pupil moet in de centrummarkering gezien worden).

kawanda

Quaoar
Wel een relevante vraag: hoe eindig je de collimatieprocedure, dus hoe stel je de kanteling van de vangspiegel,
Ik doe dus normaal enkel de lasercollimatie met de terugkerende straal. Wel controleer ik met een collimatiekapje voor ik opnames doe of alles ongeveer correct zit. met het idee dat het collimatiekapje niet direct precies is. Daar neem ik blijkbaar een verkeerde aaname. Ook gebruik ik inderdaad die rubber klemring van de Hotech maar heb bij een nieuwe controle inderdaad vastgesteld dat als ik de lasercollimator los in de focuser laat hangen (opening focuser staat naar boven) en dus niet klemt, de laserdot mooier binnen de donut blijft bij ronddraaien van collimator.

Ik neem dus vooral mee dat ik me niet veel zorgen moet maken voor de hoek van mijn focuser tov buis maar eerder moet kijken of de focuser geen verschuivingen vertoont bij extra belasting door externe camera of attributen. Ook ga ik meer letten op het plaatsen van de focuser bovenaan of onderaan de buis bij opnames. (dus buis roteren in de ringen)

Ik heb wel nog 1 vraag en dat is die opmerking over mijn vangspiegel die mogelijks te diep of niet diep genoeg zit. In de gedeelde links heb ik wel een berekeningsmodel gelezen maar ik ben niet geneigd met een meetlat in mijn telescoop te gaan wegens de kans op krassen. Is het voldoende om met een collimatiekapje de volledige primaire spiegel (met spiegelhouders) mooi symmetrisch te zien, of is er een andere manier?

En aan iedereen bedankt voor de nuttige informatie. Ik ben eigenlijk al zeer te spreken over wat ik momenteel reeds maak van opnames maar telkens heb ik die vraag van "waarom" dit of dat en met mijn Newton gaat het vooral over dat niet vlakke beeldveld.

sixela

Een collimatiekapje is erg precies. Niet alleen vergroot het de leesfout bij een bepaalde collimatiefout (de schijnbare afstand tussen de pupil en het centrum van de centrummarkering is twee keer de afstand van de optische as tot het midden van de oculairhouder, maar het meet ook rechtstreeks de hoofdspiegelasfout, dus net wat de lasercollimator niet meet, voor zover die op het brandvlak staat.

Het probleem van de terugkerende straal van een laser: als die met de voorwaartse straal overlapt, dan gaan ze per definitie door het krommingspunt van de spiegel. Maar die staat op twee keer de afstand van het brandvlak, dus als de voorwaartse straal 2mm naast het centrum van de parabool gaat, dan miscollimeer je zo de telescoop 1mm.

Je hebt uiteraard hulpmiddelen die even precies zijn als een collimatiekapje en waarop je nog kleinere fouten kan aflezen. De gebarlowde laser:
tuBlug_f9c0e5a6-df47-4e7b-b810-591568329a73_300x300.jpg

en de gecalibreerde centrummarkering/Cheshire combinatie:
post-242945-0-06267800-1455167603.jpg

Op het beeld zie je een fout van minder dan 0,2mm nog vrij duidelijk (het zwarte cirkelsegment rechts is iets groter dan de twee andere), waardoor de collimatiefout alleen afhangt van de precisie in het plaatsen van de centrummarkering.

sixela

Is het voldoende om met een collimatiekapje de volledige primaire spiegel (met spiegelhouders) mooi symmetrisch te zien, of is er een andere manier?
Gebruik een collimatiekapje nadat je de axiale collimatie volledig hebt gedaan. Draai dan de oculairhouder uit tot het beeld van de hoofdspiegel de rand van de vangspiegel raakt (meestal ga je --zeker bij groot uitgevallen vangspiegels op fotonewtons-- er verlengingen voor moeten gebruiken, dat punt zit verder van de buis dan het brandvlak).

Zijn ze op dat punt concentrisch -- als het beeld van de hoofdspiegel de rand van de vangspiegel overal tegelijk raakt -- dan is je volledig verlicht beeldveld gecentreerd (uiteraard wat betreft de vignettering door de vangspiegel).

EdwardB

Donateur
Wat betreft de overige collimatievragen wil ik tzt wel een aparte discussie voeren.

Nog een vraag @kawanda
Sinds dat moment heb ik met die telescoop foto's genomen waarbij het me verwonderde dat het beeld nooit volledig in focus was. Ik heb dat altijd verweten aan mijn camera, focuser en/of flattener.
Deze zin wekt de indruk dat de camera op de telescoop zat toen hij viel. Misschien kan schade aan camera en/of flattener deel zijn van het probleem?

kawanda

Quaoar
Ik had de camera met flattener vast toen de telescoop besloot om uit de klemmen te glijden. Wel is de telescoop al stuiterend gevallen en om alles nog dramatischer te maken, gaan rollen. Bij de val was de guidecam gewoon los afgebroken (metalen voet) en stond de focuser onder een bedenkelijke hoek. De ene zijde van de buis was ingedrukt door de kracht van de val op de focuser.
De val is dus opgevangen door focuser en guidecam. Om letterlijk uit te blutsen, heb ik de spiegels verwijderd evenals focuser en ben dan met een watertang en rubber hamer aan de slag gegaan. Na uitblutsen had ik onderstaande foto's. Ook heb ik nu 2 bussen op mijn dovetail gezet zodat afglijden niet meer kan. Ben nog altijd geen grote fan van het klemsysteem, maar het beschadigd wel je dovetail niet. Wel je telescoop. ;)

Voor de volgende testen, ga ik op 2 punten letten:
1) Ik zet de instelvijzen van de focusser maximaal handvast. Hierdoor zou de focuser niet mogen afzakken.
2) Ik zorg ervoor dat de DLSR aan de bovenzijde van de Newton staat ipv zijkant, zodat ook de belasting op de focuser gelijkmatiger is.

Hiermee hoop ik mijn beeldveld vlak(ker) te krijgen.

20200319_115229.jpg

20200319_115247.jpg

20200319_124244.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan