wat is het verschil tussen een spiegeltelescoop en een lenzentelescoop?

Hallo,

ik heb een vraagje over een telescoop:

wat is het verschil tussen een spiegeltelescoop en een lenzentelescoop?

Groeten.

Steem

Donateur
Een spiegeltelescoop maakt gebruik van 1 of meerdere spiegels om het licht te reflecteren (daarom heet het ook wel een reflector). Een lenzenkijker maakt gebruik van lenzen om het licht te breken (ook wel refractor genoemd). De kromming van de spiegel of lens bepaald onder welke hoek het licht wordt geflecteerd of gebroken en daarmee ook het brandpunt van de telescoop.

Er zijn ook kijkers die lenzen en spiegels gebruiken. De catadioptrische systemen.

Ionize

Schlauchmaus
Er is een functie op dit forum met een vergrootglaasje.. die heet "zoeken".

ook google schijnt dit te kunnen... toets voor de grap eens "verschil spiegeltelescoop lenzentelescoop" in.. echt ongelofelijk wat er dan gebeurt!!!

Oké, bedankt, maar kun je ook meer met een spiegeltelescoop dan met een lenzentelescoop, of andersom?

Dat zie ik nergens staan.

Laatst bewerkt door een moderator:
En die vuilniszak filter heb ik niet gedaan, veel te gevaarlijk:p, en ik heb ook niet een vilter gekocht, laat de zon observeren maar zitten:p.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Je kunt er precies hetzelfde mee (namelijk meer licht mee vangen dan je oog en vergroten).

Er zijn evenwel enorm veel praktische verschillen, en er zijn zelfs mensen die er boeken over schrijven (bijvoorbeeld een boek dat "Star Ware" heet).

sixela

oke, dus het maakt eigelijk niet uit welke ik koop?

Natuurlijk maakt het wat uit. Daarom werd dat boek dat ik vermeldde net geschreven om je te gidsen in de keuze.

Er is ook de beginnersvragenlijst...

http://www.astroforum.nl/astrowiki/index.php/Checklist_beginner

Dan kunnen andere mensen zinnig antwoorden. Maar dan moet je natuurlijk ook zelf alles op een rijtje zetten: "ik wil alles maar het mag niets kosten" is geen antwoord waarop iemand dan iets zinnigs kan zeggen.

MFCharon

Mercurius
Ik ben ook nieuw hier, maar ik begrijp de verwarring wel. Ik heb er ook een maand over gedaan om een beslissing te nemen. Eén van de eerste beslissingen was refractor of reflector. Op de ene site staat iets in de trent van "refractor voor planeten, reflector sterren" en vervolgens een andere site "de stelling dat refractoren voor planeten zijn, is achterhaald". Oftewel, het is niet eenvoudig.

T-1Galaxy

Neptunus
MFCharon,

Je gelooft toch niet wat een winkel zegt? (al moeten ze wel de waarheid zeggen)
Meestal proberen je ze over te halen van iets.
Je kan beter aan iemand vragen met ervaring met meerderen merken en verschillen. Die weten soms nog wel meer dan een winkelier.

En het is inderdaad moeilijk om een beslissing te maken. Maar zo erg is het niet als je niet blij bent met je telescoop, want je verkoopt hem weer voor bijna de zelfde prijs.

En dan kan je weer een andere kopen.:list

dieseltijger

Erik Hoorn - Moderator
Alles goed en wel, maar het begint bij het formuleren van de behoefte. En de lijst is een leuk hulpmiddel hierbij.

Even mijn casus: Heb boeken doorgenomen zoals "backyard astronomer" en "star ware". ik wou waarnemen en fotograferen.

Advies RobTics: Neem een dikke APO en een zware montering. Schrik me de pleuris van de prijzen. ?Wat???? 1500,- voor een montering???

Ik -eigenwijs- neem een C9.25 en een celestron advanced (medium) montering.

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb nou drie kijkers, de C9.25 om waar te nemen, en een maknewt + een 65mm Apo om te fotograferen, en een montering van 3500-en-nog-wat.

Spijt? Ja, van 1 stap: Ik heb niet meteen een stevige montering gekocht, en dus geld verloren door inruil. En de kijkers? geen centje pijn: er is geen kijker die voor alles geschikt is - dus ik houd de kijkers gewoon die ik gekocht heb.

Dus: eerst de lijst invullen - dat is een goede basis voor het nadenken en het vervolgens twijfelen.

luukieboy

Donateur
MFCharon,

Je gelooft toch niet wat een winkel zegt? (al moeten ze wel de waarheid zeggen)
Meestal proberen je ze over te halen van iets.
t

Dit is natuurlijk totale nonsens, alle winkeliers die ik tot nu toe heb gesproken/gemaild hebben me perfecte adviezen gegeven. Tuurlijk probeert een winkelier zijn producten aan te prijzen, maar ik heb nog niet gehoord dat er hier in dit 'astronomiewereldje' iemand door bijvoorbeeld Robtics of Telescope-Service express verkeerd is geadviseerd zodat zij dat product gingen kopen.

MFCharon

Mercurius
Ik heb het overigens niet speciaal over sites van winkels he. Dat zijn ook informatieve sites als astroforum.nl etc.

dieseltijger

Erik Hoorn - Moderator
@Twan: verkopen voor dezelfde prijs.....dat valt tegen hoor. Je laat meestal wel een veer van 30..50% of erger! Ik vind dat een onjuist advies Twan.

Ik heb de ervaring dat de gegeven adviezen bij Ganymedes en Robtics prima zijn. Het knelpunt ligt bij de beslisser. Zoals bij mij (eigenwijs) of ook vaak: niet kunnen beslissen.
Daar kunnen de mensen niets aan doen - zo zijn ze nu eenmaal.

Meer informatie krijgen (in de winkel kan je zo'n kijker beknijpen, en op een starparty kan je erdoorheen kijken) is het devies. Oh ja.. en met ervaren mensen praten. In mijn geval John Baars die mij het verschil tussen een goede en een matige bino laat zien, een diffractie ringetje laat zien, enz enz enz.

T-1Galaxy

Neptunus
Robtics, TS, Ganymedes, enz die zijn natuurlijk betrouwbaar.

Maar waarom verkopen sommige dan een 20cm op een eq 5 montering?
Want dat is geen goede combi! En dat snap ik dan niet, ze willen je wel adviseren met een goed advies. Maar ze verkopen geen goede combi's tussen telescoop en montering.

Sorry, maar dat snap ik dus nooit.:grin:

En voor het verkopen vind ik 30% niet veel, als je het tenminste hebt gebruikt.
En 50% ja dan gaat het inderdaad tegenvallen. Maar zo ver ben ik nog niet, en ga mijn juweeltjes nooit verkopen. "het is van mijn en het blijft van mijn":lol:

Maar inderdaad, ga naar een starparty! Dat is echt super! MFCharon.

MFCharon

Mercurius
Robtics, TS, Ganymedes, enz die zijn natuurlijk betrouwbaar.

Want dat is geen goede combi! En dat snap ik dan niet, ze willen je wel adviseren met een goed advies. Maar ze verkopen geen goede combi's tussen telescoop en montering.

Sorry, maar dat snap ik dus nooit.:grin:

En voor het verkopen vind ik 30% niet veel, als je het tenminste hebt gebruikt.
En 50% ja dan gaat het inderdaad tegenvallen. Maar zo ver ben ik nog niet, en ga mijn juweeltjes nooit verkopen. "het is van mijn en het blijft van mijn":lol:

Maar inderdaad, ga naar een starparty! Dat is echt super! MFCharon.

Het is voor mij een herleving van een kinderhobby. Toen ik nog een verrekijker had :) Nu ik eenmaal werk, heb ik geld voor een scope. Dus ben ik afgelopen tijd bezig geweest te kijken wat ik wil, wat daarbij hoort, budget etc. Uiteindelijk de Skywatcher 200P Classic gekozen. Hoop het dingetje snel thuis te krijgen :p

Zo'n Starparty is toekomst. Eerst maar eens die scope onder de knie krijgen. Oh ja, ben vooral van zelfstudie, dus ga niet zeggen "Op zo'n party kunnen ze je alles zo vertellen en leer je sneller" ;)

sixela

Robtics, TS, Ganymades, enz die zijn natuurlijk betrouwbaar.

Omdat het kán, en omdat de bundels van constructeurs niet altijd zinnig zijn maar wel goedkoper.

Hat kan niet als je er mee wilt fotograferen met lange belichtingstijden, althans vergeleken met alternatieven, maar helemaal onbruikbaar zijn die bundels niet. En als je visueel observeert en je maalt niet om trillingsdemping die 4 seconden duurt, dan kun je toch observeren.

Mensen hebben al gefotografeerd met een loeizware SN10 met plastic focuser op een LXD75 met 24x36mm film. Het lijkt nu misschien masochisme, maar dat is deels omdat de kwaliteit van de monteringen is toegenomen en hun prijs gezakt...

Want dat is geen goede combi!
Wat "goed genoeg" is voor de ene is niet goed genoeg voor de andere.

FirstLight

Comavrije binofiel
@TomB (post#4):

Het plaatje van de spiegel-telescoop in de door jou getipte link klopt niet, en geeft dus een verkeerd beeld: Kijk maar naar de stralen-gang, klopt geen snars van..
Of de vangspiegel moet een holle torodiale spiegel zijn...

Gr, FL.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan