schoenmaker
Didymos
Alweer drie-en-half jaar geleden stond ik bij @John Baars aan de deur om even later met een prachtige reistelescoop weer huiswaarts te keren. Diezelfde dag kocht ik van forummer @caladrius een StarAdventurer en zo heb ik tot mei 2019 een zeer compact en uitstekende reis-sterrenwacht gehad.
Niet alleen visueel gebruikte ik de kijker, maar ook fotografisch. Steeds weer een beetje beter en met kleine upgrades is het een prima astrofoto-kanon geworden. De montering werd in mei 2019 geupgrade met de aanschaf van een iOptron CEM25p. De telescoop zelf werd uitgebreid met een Televue Flattener en met de twee zoekerschoenen boven op de Televue buisring is het nu een daadwerkelijk complete astrofotografische set geworden. Volledig automatisch met een ASIAir Pro en met een prachtige gekoelde camera, de ASI294MC Pro.

Ik maak leuke foto's (https://telescopius.com/profile/schoenmaker) en ben zeer tevreden met wat ik nu heb. Toch begon het te kriebelen. Met name door alle Black Friday Perikelen. Dat zelfs sommige astroshops nu ook meedoen maakt het nog interessanter.
Maar wat is een goede vervanger voor mijn Televue Pronto?
De Pronto is een 70.4mm f6.8 ED Doublet Apochromat Refractor en weegt met alles er opgebouwd (zoals hierboven) zo'n 6 kilo. Dit is prima te doen voor mijn CEM25p mount die volgens specs tot 12.5 kilo zou moeten kunnen dragen. Door de TRF-2008 flattener/reducer is het brandpunt overigens van 480mm (f/6.8) opgeschoven naar 385mm (f/5.4).
Het is en blijft alleen een (volgens de fabrikant) semi-APO. Ik blijf dus last houden van vrij grote sterren en kleurschifting.
Zie bijvoorbeeld deze 100% zoom van de Pleiaden (geschoten met een L-Pro filter). Ik blijf blauwe halo's rond elke ster zien.

Een vriend van me heeft een Esprit-ED100 en heeft jaloersmakende scherpe sterpuntjes in zijn foto's. Deze Esprit gaat echter te zwaar zijn voor mijn montering.
Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen hier wat het advies is. Keuzes, keuzes, keuzes.
Zaken die ik overwogen heb:
Op te-les-koop.nl staat reeds een interesse peiling: http://te-les-koop.nl/BekijkAdvertentie.php?key=34090
Niet alleen visueel gebruikte ik de kijker, maar ook fotografisch. Steeds weer een beetje beter en met kleine upgrades is het een prima astrofoto-kanon geworden. De montering werd in mei 2019 geupgrade met de aanschaf van een iOptron CEM25p. De telescoop zelf werd uitgebreid met een Televue Flattener en met de twee zoekerschoenen boven op de Televue buisring is het nu een daadwerkelijk complete astrofotografische set geworden. Volledig automatisch met een ASIAir Pro en met een prachtige gekoelde camera, de ASI294MC Pro.

Ik maak leuke foto's (https://telescopius.com/profile/schoenmaker) en ben zeer tevreden met wat ik nu heb. Toch begon het te kriebelen. Met name door alle Black Friday Perikelen. Dat zelfs sommige astroshops nu ook meedoen maakt het nog interessanter.
Maar wat is een goede vervanger voor mijn Televue Pronto?
De Pronto is een 70.4mm f6.8 ED Doublet Apochromat Refractor en weegt met alles er opgebouwd (zoals hierboven) zo'n 6 kilo. Dit is prima te doen voor mijn CEM25p mount die volgens specs tot 12.5 kilo zou moeten kunnen dragen. Door de TRF-2008 flattener/reducer is het brandpunt overigens van 480mm (f/6.8) opgeschoven naar 385mm (f/5.4).
Het is en blijft alleen een (volgens de fabrikant) semi-APO. Ik blijf dus last houden van vrij grote sterren en kleurschifting.
Zie bijvoorbeeld deze 100% zoom van de Pleiaden (geschoten met een L-Pro filter). Ik blijf blauwe halo's rond elke ster zien.

Een vriend van me heeft een Esprit-ED100 en heeft jaloersmakende scherpe sterpuntjes in zijn foto's. Deze Esprit gaat echter te zwaar zijn voor mijn montering.
Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen hier wat het advies is. Keuzes, keuzes, keuzes.
Zaken die ik overwogen heb:
- De Televue Flattener en Televue zoekerschoenen zijn nog vrij recente aankopen. Dat bracht mij te kijken naar een vervanger van het merk Televue. De 76/480 TV-76 geeft mij een miniscule upgrade in opening van 70.4 naar 76mm. Ik kan echter alle andere zaken blijven doen zoals ik gewend ben. Nadeel is een heel heftige prijs van 2110,- euro... Voor nog weer 500 euro meer zou ik een 85/600 TV-85 kunnen overwegen. Wat een geld!
- De 80/400 Skywatcher Esprit-ED80. Prachtige telescoop voor +/- 1355 euro. Een hardcase is bijgeleverd. Een flattener moet los bijgekocht worden a 270,-
Mooie kijker met een leuke upgrade in opening. Doordat ik gezien heb wat de ED100 aan resultaten levert toch zeer interessant. Nadelen zijn voor mij een lange levertijd (hoorde 2 tot 3 maanden) en het rare dovetail die aan de buis vast zit. Daar kan je toch niet mee in balans komen?
- Een TS-Optics 94/414 EDPH. Flinke upgrade in opening en een f-waarde van slechts 4.4 bij gebruik van de bijgeleverde flattener/reducer. Ook een hard-case is geleverd. Leuke bijkomstigheid; Met al dat ZWO rood een leuke match. Prijs is met 1648 euro aan de bovenkant van wat ik nu acceptabel vind.
Nadelen die ik kan bedenken zijn wederom de korte dovetail, hoewel hier - in tegenstelling tot de Esprit - makkelijker iets aan te doen is. Grootste nadeel is dat ik er eigenlijk weinig review/info over kan vinden. Mogelijk is dit een telescoop die relatief kort op de markt is. Op Astrobin zijn enkele foto's te vinden, maar deze zijn nou niet direct wauw. Mogelijk het resultaat van keuzes van de fotografen.
Op te-les-koop.nl staat reeds een interesse peiling: http://te-les-koop.nl/BekijkAdvertentie.php?key=34090