Wat is een goede vervanger voor mijn Televue Pronto?

schoenmaker

Didymos
Alweer drie-en-half jaar geleden stond ik bij @John Baars aan de deur om even later met een prachtige reistelescoop weer huiswaarts te keren. Diezelfde dag kocht ik van forummer @caladrius een StarAdventurer en zo heb ik tot mei 2019 een zeer compact en uitstekende reis-sterrenwacht gehad.

Niet alleen visueel gebruikte ik de kijker, maar ook fotografisch. Steeds weer een beetje beter en met kleine upgrades is het een prima astrofoto-kanon geworden. De montering werd in mei 2019 geupgrade met de aanschaf van een iOptron CEM25p. De telescoop zelf werd uitgebreid met een Televue Flattener en met de twee zoekerschoenen boven op de Televue buisring is het nu een daadwerkelijk complete astrofotografische set geworden. Volledig automatisch met een ASIAir Pro en met een prachtige gekoelde camera, de ASI294MC Pro.

Pronto+ASIAir Pro+Astrocams op CEM25p.jpg

Ik maak leuke foto's (https://telescopius.com/profile/schoenmaker) en ben zeer tevreden met wat ik nu heb. Toch begon het te kriebelen. Met name door alle Black Friday Perikelen. Dat zelfs sommige astroshops nu ook meedoen maakt het nog interessanter.

Maar wat is een goede vervanger voor mijn Televue Pronto?

De Pronto is een 70.4mm f6.8 ED Doublet Apochromat Refractor en weegt met alles er opgebouwd (zoals hierboven) zo'n 6 kilo. Dit is prima te doen voor mijn CEM25p mount die volgens specs tot 12.5 kilo zou moeten kunnen dragen. Door de TRF-2008 flattener/reducer is het brandpunt overigens van 480mm (f/6.8) opgeschoven naar 385mm (f/5.4).
Het is en blijft alleen een (volgens de fabrikant) semi-APO. Ik blijf dus last houden van vrij grote sterren en kleurschifting.

Zie bijvoorbeeld deze 100% zoom van de Pleiaden (geschoten met een L-Pro filter). Ik blijf blauwe halo's rond elke ster zien.
1606560479690.png

Een vriend van me heeft een Esprit-ED100 en heeft jaloersmakende scherpe sterpuntjes in zijn foto's. Deze Esprit gaat echter te zwaar zijn voor mijn montering.

Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen hier wat het advies is. Keuzes, keuzes, keuzes.

Zaken die ik overwogen heb:
  • De Televue Flattener en Televue zoekerschoenen zijn nog vrij recente aankopen. Dat bracht mij te kijken naar een vervanger van het merk Televue. De 76/480 TV-76 geeft mij een miniscule upgrade in opening van 70.4 naar 76mm. Ik kan echter alle andere zaken blijven doen zoals ik gewend ben. Nadeel is een heel heftige prijs van 2110,- euro... Voor nog weer 500 euro meer zou ik een 85/600 TV-85 kunnen overwegen. Wat een geld!

• De 80/400 Skywatcher Esprit-ED80. Prachtige telescoop voor +/- 1355 euro. Een hardcase is bijgeleverd. Een flattener moet los bijgekocht worden a 270,-
    Mooie kijker met een leuke upgrade in opening. Doordat ik gezien heb wat de ED100 aan resultaten levert toch zeer interessant. Nadelen zijn voor mij een lange levertijd (hoorde 2 tot 3 maanden) en het rare dovetail die aan de buis vast zit. Daar kan je toch niet mee in balans komen?

• Een TS-Optics 94/414 EDPH. Flinke upgrade in opening en een f-waarde van slechts 4.4 bij gebruik van de bijgeleverde flattener/reducer. Ook een hard-case is geleverd. Leuke bijkomstigheid; Met al dat ZWO rood een leuke match. Prijs is met 1648 euro aan de bovenkant van wat ik nu acceptabel vind.
    Nadelen die ik kan bedenken zijn wederom de korte dovetail, hoewel hier - in tegenstelling tot de Esprit - makkelijker iets aan te doen is. Grootste nadeel is dat ik er eigenlijk weinig review/info over kan vinden. Mogelijk is dit een telescoop die relatief kort op de markt is. Op Astrobin zijn enkele foto's te vinden, maar deze zijn nou niet direct wauw. Mogelijk het resultaat van keuzes van de fotografen.
Wie heeft goede argumenten, tips of meningen over de genoemde bovenstaande opties? En tussen de regels door is te lezen dat er binnenkort een Televue Pronto in de aanbieding komt. Een goed bod en het is van jou.

Op te-les-koop.nl staat reeds een interesse peiling: http://te-les-koop.nl/BekijkAdvertentie.php?key=34090

wvreeven

Moderator
Ik heb een Esprit 80 met flattener. Veel van de foto’s die ik hier geplaatst heb zijn daar mee gemaakt. De backfocus verdient in mijn geval nog wat aandacht, zeker met de ASI6200 full frame camera die ik er nu op gebruik. Ik ben er zeer tevreden over maar heb er wel een extra dovetail onder geplaatst.

Inmiddels wacht ik op een SharpStar 94EDPH wat dezelfde telescoop is als de TS die jij noemt. Ik had hem al in bezit maar met de verkeerde SharpStar flattener (nl die voor de 76EDPH) en we kregen er geen vlak beeld mee met een APS-C camera. De nieuwe flattener speciaal voor deze kijker zou dat moeten oplossen. Ik kan je over een paar weken hopelijk testfoto’s van laten zien. Maar de verkoper (365 astronomy in de UK) heeft me dagtestfoto’s toegestuurd die er veelbelovend uitzien. De reden voor deze upgrade? Precies dat verschil van openingsverhouding met behoud van brandpuntsafstand.

Wouter

Neo

Donateur
Het verbaast me dat je geen filter toepast, die blauwe randjes zijn naar mijn idee makkelijk te vermijden. Zelfs met mijn SW120 mm f/5 achromaat (!) zijn de sterren in M45 veel kleiner dan in jouw opname en zonder randjes, dankzij filters. Maar oke, als je eenmaal de koopkriebels hebt dan valt daar weinig tegen te beginnen ;-)

wvreeven

Moderator
@Neo heeft een punt natuurlijk. Het L-Pro filter heeft een piek in transmissie tussen 400 en 450 nm wat die halo’s heel goed kan verklaren. Heb je de halo’s ook met een L-Enhance of L-Extreme filter (weet even niet meer welke je hebt)?

Neo

Donateur
Hier een voorbeeld, mijn achromaat versus de Pronto.
Toevallig had ik nog een opname van de Pleiaden voor een vergelijking.

Uiteraard moet ik met met grof geweld filteren met zo'n achromaat, maar jouw ED lijkt me zeker tot méér in staat dan wat je nu laat zien. (Niets ten nadele van je opnames hoor, ik ben prettig verrast door wat je tot nu toe met de Pronto presenteert ;-))

pronto.gif

schoenmaker

Didymos
Filteren doe ik normaal met een L-eXtreme, maar bij breedbandige doelen is dat natuurlijk data weggooien...

Ik heb ook een UV/IR cut filter. Maar ook daar kreeg ik flinke blauwe halo's. Er was ook iets anders geks aan de hand die avond...

M45-web.jpg
69x 120s met UV/IR cut filter. ASI294MC pro op -10C

schoenmaker

Didymos
Heb overigens ook overwogen (na tips op Facebook - als ik me dat goed herinner) om een Contrast Boost Filter te kopen. Die waren naar verluidt erg goed in het verminderen van de halo's bij een Achromaat.

Maar inmiddels zijn er weer wat ontwikkelingen geweest en heb ik de knoop doorgehakt en ben ik toch een Esprit ED80 aan het aankopen.

@Neo

jouw ED lijkt me zeker tot méér in staat dan wat je nu laat zien
Interesse? Ik hoef er zeker niet de hoofdprijs voor. DM staat open ;)

wvreeven

Moderator
Welk UV/IR cut filter heb je gebruikt? Ik vrees dat je er een nodig hebt die niet alleen UV maar ook B flink afknijpt...

EDIT: jouw ASI294MC heeft toch een afdekglaasje dat al IR en UV blokkeert? Je zou dan geen UV/IR cut filter nodig moeten hebben,

schoenmaker

Didymos

wvreeven

Moderator
Geen idee of die camera er echt een heeft hoor. Ik zou dat even nakijken voor je het filter verkoopt. De transmissiecurve van het filter laat zien dat het tot golflengtes kleiner dan 380 nm straling doorlaat. Dat zou dan ook de halo’s kunnen verklaren. Misschien kan een fringe killer of semi-apo filter je helpen en misschien heb je zelfs een filter nodig dat nóg stricter is aan de blauwe kant.

Neo

Donateur
Wel een verleidelijk ding die Sharpstar 94EDPH, qua opening en f-waarde, al valt er nog weinig over te lezen. De weinige opnames op Astrobin maken het niet makkelijker om het werkelijke potentieel een beetje in te schatten. In ieder geval geen coma of kleurfout als de Pronto.

Zeer benieuwd naar de eerste testopnames van Wouter. ;-)

Bovenaan Onderaan