Skyheerlen
Moderator
Een 16" ATM-telescoop (waarbij de huidige eigenaar alweer de derde eigenaar is). Eerder al in dit topic het één en ander erover geschreven, is het werk nu af. De volgende aanpassingen zijn doorgevoerd:
Al met al toch een hoop werk, maar het loonde zeker. De collimatievastheid is nu heel hoog, de telescoop beweegt fijn, collimeren gaat veel sneller; al met al een fijne telescoop.

De grotere (16") naast mijn 13" La Palma-telescoop (die binnenkort weer op reis mag). De 16" trilt sneller uit dan mijn 13", maar die is dan ook -tig maal zo zwaar, en staat hier niet op een EQ-platform (en mijn 13" wel).

Ik probeer hier ook nog de 16" te besmetten met het XW30-virus, maar of dat gaat lukken?
- Bevestiging vd spider (secundaire spiegel): één van de vier vanen was losgekomen. De soldeernaad was blijkbaar niet sterk genoeg. Er zijn nwe gaffels gemonteerd en alles is met pennen en kleine boutjes gezekerd;
- De secundaire spiegel kon niet roteren rondom de optische as vd hoofdspiegel, doordat de collimatieboutjes in drie kleine gaatjes steken. Dat is extreem onhandig; ik heb er een aluminium plaatje tussen gezet, en nu is roteren wel mogelijk;
- De collimatieboutjes van de Moonlite focuser drukten tegen het houten focuser board aan; door het vastzetten van de focsuer drukten deze boutjes dieper in het focuser board, dus was vaak her-collimeren noodzakelijk. Vier karpetspijkertjes achter de boutjes voorkomen dit probleem;
- De bevestiging van het focuser board was nogal flexibel; niet handig bij gebruik van een Paracorr en een Nagler 31. Twee extra stangetjes lossen dat probleem op;
- Eén van de handvatten aan de onderkant vd telescoop blokkeerde niet halverwege; bij het optillen van de telescoop werden vingers gekraakt. Hier helpt een nieuwe handgreep;
- De bevestiging van de zoeker was erg flexiber; bij veel hoger of lager richten van de telescoop was her-uitlijnen noodzakelijk. Een nieuwe bevestiging dmv twee hoek-profielen die om de ring heen klemmen, is een stuk stijver;
- De oculairhouder van de zoeker komt steeds los doordat de kleine borgboutjes uitgehoddeld zijn. Vastzetten van deze boutjes met Locktite is de oplossing;
- Bekabeling van de dauwverwarming loopt nu netter en niet meer in het beeld;
- Een nieuwe RVS as voor het EQ platform waardoor het platform zich niet verstelt als de telescoop anders gericht wordt.
Al met al toch een hoop werk, maar het loonde zeker. De collimatievastheid is nu heel hoog, de telescoop beweegt fijn, collimeren gaat veel sneller; al met al een fijne telescoop.

De grotere (16") naast mijn 13" La Palma-telescoop (die binnenkort weer op reis mag). De 16" trilt sneller uit dan mijn 13", maar die is dan ook -tig maal zo zwaar, en staat hier niet op een EQ-platform (en mijn 13" wel).

Ik probeer hier ook nog de 16" te besmetten met het XW30-virus, maar of dat gaat lukken?
Laatst bewerkt: