Skyheerlen
Moderator
Mooi ding! Wanneer was dat, dat deze telescoop 1190 euro kostte?
Een vergelijking van die scoop en de 200mm met die C8 is interessant.
Een vergelijking van die scoop en de 200mm met die C8 is interessant.
Prijslijst van Optiek Van Grootven, 05/12/2002.Mooi ding! Wanneer was dat, dat deze telescoop 1190 euro kostte?
Mooie klus aan een mooie kijker! Ik denk inderdaad dat deze kijker van 1997 is. Ik heb er ook zo een en die heeft ook iets van een jaarmarkering op de lenzen staan herinner ik me. In 2005 heeft een handige vriend van me exact dit gedaan wat je hierboven beschreef met mijn kijker. Mooi te collimeren en mits de lens van goede kwaliteit is (en daar ben ik wel benieuwd naar) een fijne kijker. Ik heb destijds meerdere Skywatchers getest en man, man, wat zat daar een verschil tussen.....Via MP kocht ik een oude (donkerblauwe) Skywatcher 150/1200 achromaat. Die heb ik afgelopen zondag meteen de ultieme vuurdoop gegeven tijdens Seeing Stars Leiden. Prima beeld van Jupiter en Saturnus - uiteraard heb ik toch niet zo ver doorvergroot. Maar thuis merkte ik wel dat de lenzen behoorlijk vies waren. Dus die heb ik even schoongemaakt.
Hopelijk kan de kijker er zo weer even tegen. Ik heb helaas geen cheshire meer in huis (dom; verkocht), dus de collimatie van de lenscel zelf heb ik niet gecontroleerd.
De eerstvolgende sessie onder de sterrenhemel (zal wel bij volle maan zijn ;-/) zal het uitwijzen.
Het was wel de passende sluitring maar er werd een stukje uit gevijld omdat de inbusbouten te kort op elkaar staan. Ook even een rattestaart gebruiken voor de ‘finishing touch’.Klopt,deze zijn niet helemaal passend.
Een MP gevonden dwergtelescoopje uitgepakt terwijl Astronomy domine kneiterhard opstond (dat mocht).