Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

Skyheerlen

Moderator
Mooi ding! Wanneer was dat, dat deze telescoop 1190 euro kostte?

Een vergelijking van die scoop en de 200mm met die C8 is interessant.

Skyheerlen

Moderator
En weer verder: alle eindstukken zitten erop. Morgen tapeinden zagen en vastzetten in de korte, enkele pijpen, en dan is het af.

3E88EAD8-0B40-439A-9F55-FDE3313D6BA8.jpeg

Het is wel opvallend hoe on-concentrisch de alu-pijpen zijn. Het gevolg is dat mijn eindstukken net niet coaxiaal zitten, maar dat is in de praktijk geen groot probleem.

B487A020-9C70-412D-AE1B-17D141367990.jpeg

FB8F08B4-F0B4-4A1A-A95F-40F48A2F8969.jpeg

Laatst bewerkt:

Brainiac

Moderator
Ik heb mijn Tal 200k op een zwarte H-EQ5 (zonder goto) gekocht in 2004 voor E1.599,- Een Celestron C8 kostte op een EQ5 met motoren toen
E 100,- meer.

meegja

Chaoot
Vandaag nieuwe fan voor mijn Zwo ASI071MC Pro ontvangen en geplaatst.
Was zowiezo wel nuttig want ook al was het koellichaam schoon, op en onder het printplaatje bevonden zich ettelijke spinnen en vliegen karkasjes, kleine zaadpluisjes en nog wat klein onbekend spul :)

Jefk

Donateur
De corrector van mijn C8 schoongemaakt Er zat een waas aan de binnenzijde van de corrector. Gedaan met Baader Optical en nog nagespoeld met gedistilleerd water. Viel echt goed mee, wel de volgende keer een kleiner stukjes schilderstape gebruiken ;).20220719_141309.jpg20220719_141309.jpg

Neo

Donateur
Geen spectaculaire ingreep maar het stond al een tijdje gepland. Eén van de ZWO nosepieces moest met ~10mm worden ingekort om de vergroting van het barlowelement wat terug te brengen. Het zaagwerk zonder bankschroef was weinig subtiel maar na een beetje schuren met waterproof 240, 800 en 1200 op een glasplaat was het resultaat toch mooi strak en haaks.

IMG_0106.jpg

TomB

Donateur
een 10m lange USB3 verlengkabel aangelegd van zuil buiten naar schuur binnen. Omdat ik een Pegasus powerbox gebruik is dit de enige USB kabel die nodig is tussen zuil en laptop. Ik kon hem kwijt door een ondergrondse PVCbuis waar de 220V voeding al door loopt.
Voorbereiding voor de winter: geen te lange koude sessies meer en beter behoud van mijn laptop bij kou en dauw.

alfje

Pluto
Mijn camera werd soms te warm en schoot na een half uur in de beveiliging (uit dus) ik heb een luchtpomp in het sterrenwachtje staan voor de vijver en dacht ik hoef alleen maar een gaatje te boren in de canon en er een buisje in te lijmen, luchtslang erop en nu word hij niet te warm en houd het zo uren lang vol :)

Via MP kocht ik een oude (donkerblauwe) Skywatcher 150/1200 achromaat. Die heb ik afgelopen zondag meteen de ultieme vuurdoop gegeven tijdens Seeing Stars Leiden. Prima beeld van Jupiter en Saturnus - uiteraard heb ik toch niet zo ver doorvergroot. Maar thuis merkte ik wel dat de lenzen behoorlijk vies waren. Dus die heb ik even schoongemaakt.

De kijker met wat hulpmiddelen:
Skywatcher 1501200.jpg

Dit model heeft een verstelbare/collimeerbare lenscel. In de voorste van de twee dubbele metalen randen zitten 3 x 2 schroefjes; kleine inbusjes voor het afstellen en grotere kruiskopschroeven waarmee de boel vastgezet wordt. Door die los te draaien, komt de hele lenscel (met dauwkap) er af. Overigens zit tussen de lenscel en de binnenste rand aan de telescoopbuis-kant een dikke O-ring in een groef.

De dauwkap zit best vast, maar door een klein schroevendraaiertje in het kiertje voor de metalen rand te zetten, is het mogelijk deze millimeter voor millimeter los te krijgen. Uiteindelijk komt de dauwkap er dan af.

Zo ziet de lenscel er uit vanaf de focuserzijde (de dauwkap zit er hier nog op). De inbusjes en gaten voor het collimeren zijn goed te zien, net als de drie aluminimum spacertjes die tussen de twee lenzen zit (het is een standaard doublet achromaat). En dus veel stof en een vieze zweem.
Lenscel.jpg

Allereerst met een heel zacht borsteltje voorzichtig de grootste stofjes en pluisjes verwijderd. Dit is een hele zachte en volle make-up borstel (voor het aanbrengen van rouge/blush enzo).
Kwastje.jpg

Daarna met in alcohol (96%) gedoopte wattenbolletjes voorzichtig schoonpoetsen. Met een hele zachte doek waar nodig nog iets navegen, zonder druk. Uiteindelijk nog een keer extra met het borsteltje. Ik heb de lenzen niet uit elkaar gehaald; ik heb alleen de voor- en achterkant gereinigd.
Alcohol.jpg

In de binnenrand van de lenzen staan verschillende markeringen, volgens mij om de oriëntatie van de twee lenzen t.o.v. elkaar vast te leggen. (Foto van vóór het schoonmaken).
Lensmarkeringen.jpg

Ook stond er een met potloot geschreven datering op. Het is ófwel lens #38 op 8-11-97, of zoiets als #388 in november van 1997. Hoe dan ook; ik ga ervan uit dat deze lenzen bijna 25 jaar geleden in de lenscel zijn gezet. De kijker is dan dus waarschijnlijk bijna 25 jaar oud. (Foto van vóór het schoonmaken.)
productiedatum.jpg

Aan het eind alles weer netjes in elkaar. Omdat ik niet aan de inbusjes ben gekomen, zou de collimatie onveranderd moeten zijn. En omdat ik alles netjes had gemarkeerd (zie foto), is ook de oriëntatie van de lenscel t.o.v. de telescoopbuis hetzelfde.
weer in elkaar.jpg
Alles ziet er weer proper uit. Met een laser collimator heb ik ook de uitlijning van de focuser en het midden van de lenscel gecontroleerd en meteen de focuser van nieuw lithiumvet voorzien en afgesteld.

Hopelijk kan de kijker er zo weer even tegen. Ik heb helaas geen cheshire meer in huis (dom; verkocht), dus de collimatie van de lenscel zelf heb ik niet gecontroleerd.
De eerstvolgende sessie onder de sterrenhemel (zal wel bij volle maan zijn ;-/) zal het uitwijzen.

WesselAstro

Stofdeeltje
Via MP kocht ik een oude (donkerblauwe) Skywatcher 150/1200 achromaat. Die heb ik afgelopen zondag meteen de ultieme vuurdoop gegeven tijdens Seeing Stars Leiden. Prima beeld van Jupiter en Saturnus - uiteraard heb ik toch niet zo ver doorvergroot. Maar thuis merkte ik wel dat de lenzen behoorlijk vies waren. Dus die heb ik even schoongemaakt.

Hopelijk kan de kijker er zo weer even tegen. Ik heb helaas geen cheshire meer in huis (dom; verkocht), dus de collimatie van de lenscel zelf heb ik niet gecontroleerd.
De eerstvolgende sessie onder de sterrenhemel (zal wel bij volle maan zijn ;-/) zal het uitwijzen.
Mooie klus aan een mooie kijker! Ik denk inderdaad dat deze kijker van 1997 is. Ik heb er ook zo een en die heeft ook iets van een jaarmarkering op de lenzen staan herinner ik me. In 2005 heeft een handige vriend van me exact dit gedaan wat je hierboven beschreef met mijn kijker. Mooi te collimeren en mits de lens van goede kwaliteit is (en daar ben ik wel benieuwd naar) een fijne kijker. Ik heb destijds meerdere Skywatchers getest en man, man, wat zat daar een verschil tussen.....

Je kan inderdaad online beide kanten lezen; mensen die zeggen dat je niet voorbij 140x moet gaan en mensen die zweren dat het ding meer dan 300x aankan en sommige apo’s voorbijstreeft.

Ik zal het laten weten :)

TomB

Donateur
Mijn ZWO EAF motor focusser met wat vijlen aan het bijgeleverde hulpprofiel en met aangeschafte RVS boutjes toch op mijn Astrotech 80 kunnen vastzetten.
IMG_3201.JPG

sterrenboy

I have a dream....
Klopt,deze zijn niet helemaal passend.
Het was wel de passende sluitring maar er werd een stukje uit gevijld omdat de inbusbouten te kort op elkaar staan. Ook even een rattestaart gebruiken voor de ‘finishing touch’.
Maar toch mooi gemaakt hoor.

Bovenaan Onderaan