Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

deepsky

Sedna
Nieuw balanceer systeem gemaakt.

2 Railen gemonteerd afkomstig uit een rital kast.
20220427_144429.jpg

Rvs plaatjes als gewichten bevestiged met glijmoeren, zo zijn ze gemakkelijk te verplaatsen als er andere equipment op de telescoop gemonteerd wordt.
20220427_152130.jpg

en zo ziet dat er dan uit als alles eraan hangt, nu nog wat kabel management....
20220430_153646.jpg

Skyheerlen

Moderator
Niet mijn eigen telescoop .... maar als je zomaar een Alkaid te leen krijgt, dan speel je daar toch even mee en zaag je zomaar een stuk van de trusses af? Há, altijd leuk spelen met spul van anderen; zoiets doe je toch niet met je eigen telescoop?

2F66CD88-C70C-4DFC-AC20-E9171B68A5E9.jpeg

Nou ja, en als je dat dan gedaan hebt, moet je het ook maar zelf oplossen. Een nieuw inzetstuk met M8 schroefdraad (Helicoil) gemaakt op de draaibank, en erin geperst en extra vastgezet met Locktite. Nog zeven te gaan.

FE838BD1-424B-48D5-A4DD-AB989AA07C35.jpeg

En dan de andere kant vd deelbare truss ... net zo’n puinhoop. Eens zien wat ik daarvoor kan verzinnen.

F0A30745-5A19-4DFE-A5EE-E6F3C09DB7F9.jpeg

Oh ja; en dit was natuurlijk niet om te spelen of om de boel te slopen, maar om speling in de deelbare trusses op te lossen. Bij deze proto-Alkaid bestond het geheel uit messing pluggen die in de trusspijpen geperst waren, en die waren na verloop van tijd los gaan zitten. Slecht voor de collimatie-vastheid, en dus moest er een oplossing komen.

Laatst bewerkt:

Brainiac

Moderator
@Frank, messing pluggen kun je binnendoor toch vastzetten met een klein stukje draadstaal met daarin een gleufje gezaagd, zodat je dat stukje met een schroevendraaier kunt aandraaien?

Skyheerlen

Moderator
Alles kan. Maar deze pluggen zijn uitgehoddeld en helemaal op; daarnaast zijn de uiteinden van de trusses ook uitgeslagen. Het is veel eenvoudiger wat goeds op de draaibank te maken, dan te proberen versleten spul op te lappen. Ongeveer zo heb ik het bij mijn 13” ook gedaan, en dat is nog steeds spelingvrij.

rweust

Donateur
Alles kan. Maar deze pluggen zijn uitgehoddeld en helemaal op; daarnaast zijn de uiteinden van de trusses ook uitgeslagen. Het is veel eenvoudiger wat goeds op de draaibank te maken, dan te proberen versleten spul op te lappen. Ongeveer zo heb ik het bij mijn 13” ook gedaan, en dat is nog steeds spelingvrij.
Eens, en helicoils zijn gemaakt uit hard verenstaal, die binnendraad blijft veel langer heel. Maar Frank, is het niet verstandig om naast een vlak waarop de trussen tegen elkaar aansluiten ook een pasrandje te draaien, zodat je minder afhankelijk bent van speling die op de draad aanwezig is of ontstaat?

Skyheerlen

Moderator
Dat is niet nodig. Bij de deelbare trusses van mijn 13” heb ik het ook zo gemaakt (rampamoer ipv Helicoil), en dat werkt al jaren prima zonder problemen. Speling ontstaat niet bij gebruik van goed materiaal.

Ik kan niet meer verder (materiaal op - wordt besteld), maar zo gaat het worden.

F47113FF-CDC6-4C72-8123-215495858EB1.jpeg

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Weer door met het probleem dat ontstond toen ik zomaar de zaag in de trusses van de Alkaid van iemand anders zette.

D19C55E8-2B83-4110-8DD4-78E07C3453C6.jpeg

Vandaag 14 eindstukjes gemaakt - dwz, diameters, lengte en inwendig schroefdraad afgemaakt.

1F3F549A-C0FB-4734-BCC1-BBEB3227C5BF.jpeg

Er is nog werk, maar het gaat vooruit.

0525A8A8-FE5D-4C66-B032-25BE80259439.jpeg

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Zo. De moer-kant eindstukken zijn af. M8 Helicoil erin, dus die gaan nooit meer stuk. Lichte karteling voor een betere ‘bite’ in de trusses, maar ik zet ze sowieso met een lichte perspassing en Locktite vast.

8A786FF7-A72F-48BD-B0C2-FECCC58E3FE7.jpeg

Nu de diepvries in ermee, en morgen de trusses een beetje opwarmen met de afbrandföhn, en dan komt het helemaal goed.

Skyheerlen

Moderator
En zo even wat tijd tussendoor: eindstukken in de trusses geperst/gelijmd met Locktite, en de acht andere eindstukken afgemaakt.

A1FE9D89-88A5-4F34-81D3-4FE8C2431C1B.jpeg

Nu moet nog:
  • Andere delen vd truss-set op maat zagen en afwerken;
  • Eindstukken erin persen/lijmen;
  • Draadeindes op maat maken en afwerken, en vastlijmen in de M8-eindstukken;
  • Krimpkous krimpen (maar mijn voorraad is blijkbaar op - even shoppen dus).

Gaat lekker vooruit.

In de vangspiegelophanging mag ik ook al de zaag zetten - eens zien wat we daar moedwillig kunnen slopen.

Laatst bewerkt:

echotoon

Stofdeeltje
Reeds een jaar geleden heb ik deze prachtige Tal 150k overgenomen van een lid op dit forum, hij was de eerste eigennaar en heeft hem in 2005 aangeschaft bij Grootven in belgie.
Als productonwerper begon het al snel te kriebelen om dingen aan deze telescoop, de kist en andere andere dingen te verbeteren.
Tal 150k op statief.jpeg
Tal 150k in kist.jpeg

In de foto's hieronder telkens links de oude situatie of het oude onderdeel en rechts mijn verbetering/oplossing.

Om te beginnen wilde ik de adapter vervangen zodat ik snel en zonder gedoe overal de volgmotor kon gebruiken op een eenvoudige (usb) powerbank.
PXx8gORjjSvE1IYqA4bmUkNGTgRuIpDCuqwXd_-M0aFTcRyrT34pPjVpuMP-K8mQe-fls0e63syrkD5_h9juPR50ZAUlqOU6K49ckKcjnZllNbsc7xdYEL58O69eGY9GGXIhAm88ot2K1a4Rlg

De plek die vrij kwam (waar de adapter in de kist zat) was perfecte voor dit oculair houdertje.
LL_U0RmEEr5T9L50joh8vu5TJnzjyNmRhpVVUFvr65Ow0d3tF7OBkHnJtK9gL9z3lz6LMiLYVntZvB09P5tDW8shXG7IPSxnsaVLJvH0w-0G8G2AtQwmYBDdjUpo2cJOofBQ0QG1RsaNugXOJg

Het plaatsen van de voeten van de kolom waarop de montering staat was niet gedefinieerd. Daar heb ik in de kist stickers geplakt zodat dit intuïtief goed gaat.
tOE-V-fAvjGMSbGrE6uEl9hDgcx_R8SYpkM5_tQX-JUOScOz-yuA0oLgVXTYNS71h-Vy_0hA0osVelyr7Xc_WyV6DkfzPBZYrvpHCs6Cue3vPjYoAxYFk6nOS6WppJEJuHekxeUlgYNgmuK6MA

Dan waren er de vervelende vleugelmoeren waarmee alles in de kist vast lag. Daar heb ik klemvaste verbindingen voor gemaakt waarmee alles door de klep van de doos op zijn plek wordt gehouden.
b_-zfSkW_mQEKZVo82LBp0z0GmT_Gn-UykSxiCiMb_cVNGJhgSv0wnwaNrZNn_2KAWsavM8C9xYqisABsH2gYTwsc6wqM2yv5TNlyRUks_syPRxosyQJd8xaNOhD12sSqSf8O3ZTt6W5O2TAFg

De bestaande draaiknoppen voor de declinatieas waren scherp aan de randen (zeker toen ik een tijd zonder de volgmotor waarnam) deze heb ik vervangen voor nieuwe grotere knoppen die lekker in de hand liggen.
EbJnNi2b6c9sNg4juM6YmDLdqVvmLqiZRSYTDQeKYCs9XyIdMN2_xks7E84nWC99JovvmkArqFBtXU3HbAo-s-ZIgmY_kgU00NhqVD5e_H6z9srbrJ6WuKSw6j5RretYs3_OQQUi6LfA2iTFuA

De knop van de rechteklimmingsas was los en moest elke keer op de telescoop gezet worden na het opbouwen (met deze knop past de montering niet in de doos). Hier heb ik kleine knoppen voor gemaakt. Deze kunnen er altijd op blijven zitten en zijn dus altijd klaar voor gebruik.
XE_6engshBwFyL-29_KRH4zRtSnnvGEs2aU6dDXXgHRPSSWfyfC4dTxMLzwcw-M8pI2qV1f6F6oUwpHS6vGBDDkPpPkJm9JyxQ4NuIcbEwirAtYXZTF7sv42acyJB0KG4q-8wMBDW82y1aGwxw

De originele focuser van Tal is niet geweldig, daarbij waren er in die van mij een aantal tanden van het scherpstel as kapot gegaan. Deze heb ik vervangen voor een prachtige helical focuser die super soepel loopt.
Hqes7Dt56rTSGiLxesh4oLr-YhzumUo7ajY44L8zpZkmixhyzXkj868sGGQ3xmZXFYyt4fcfN0cw-sQYwXRFZ6iiiMDDGY5KSFZMsrn_eVggeeBNheudU08N__HRFzVieSEMevW8K2eND6VnFg

De afstandsbediening had een heel lullig clipje (die ook niet echt werkte om aan de opening aan de zuil te hangen. Daar heb ik een magnetische verbinding gemaakt, zo “clickt” de afstandsbediening aan de zuil.
HOLc8XqvG5QOMg8h_szCJGafBQXmUq6Zk59WRCy7LYvjQUENqs-quw_-Q8WeC8FI43ruvteZ-iPA_nfBxobs4o6vS8fXHXByrfYi1DlSjr-66QIRZlVZ2vJSER2mgzbKnR6dAixNtlh-jN0H1A

Het originele zenit prisma had geen mogelijkheid om een filter te draaien, iets wat bij het kijken naar objecten wel erg prettig is als je verschillende vergrotingen wil gebruiken en niet elke keer het filter van oculair wil wissen dus deze heb ik ook vervangen.

Ik weet het technisch gezien niet wat ik vandaag aan mijn telescoop heb gedaan maar wilde het toch graag met jullie delen.

Skyheerlen

Moderator
Mooi werk! Comfort is belangrijk. En dus hoort het in deze rubriek (ondanks het feit dat het idd letterlijk genomen geen technisch werk aan de telescoop zelf was).

Mooie scoop, overigens. Is zo'n Tal een klassieke Cassegrain, of is het een Maksutov-Cassegrain?

Laatst bewerkt:

echotoon

Stofdeeltje
Mooie scoop, overigens. Is zo'n Tal een klassieke Cassegrain, of is het een Maksutov-Cassegrain?
Het is echt een prachtige zware telescoop en daardoor ook heel stabiel. Het is een Klevtsov-Cassegrain, als ik het goed begrijp technische gezien nog weer een beetje anders.

Brainiac

Moderator
Een Klevtzov Cassegrain heeft een meniscus corrector net voor de vangspiegel, welke overigens een negatieve lens is die aan de achterzijde is opgedampt met een aluminium laag, een zogeheten Mangin lens. Het licht gaat hier en door de maksutov corrector twee keer doorheen. E.e.a. is erg gevoelig voor mis-collimatie hetgeen gelijk vette astigmatisme oplevert. Tal heeft dat opgelost door een ontzettend robuust collimatie systeem met 6 M6 bouten toe te passen. De Tal Klevtzov is daarmee schier collimatie vrij voor de gebruiker. In vergelijk met een Tal is een Celestron C8 maar een gammel koekblik, maar weegt daardoor vrij veel.
Qua scherpte is de gemiddelde Tal Klevtzov iets beter dan een gemiddelde C8, maar legt het af tegen een echte full aperture Maksutov.
Ik heb al jaren een Tal 200k.

Bovenaan Onderaan