Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

Skyheerlen

Moderator
Die rottige kunststof dop die met de Televue/Starlight SIPS meekwam .... zo’n duur ding (bijna €2000) met zo’n waardeloze dop; dat is moeilijk verteerbaar.

9AD40AE6-8805-40B0-94B3-80D6DE889CAC.jpeg

Dus de draaibank in met een homp alu, en een nieuwe maken (met een schroefdraad met een spoed van 1.27mm - Imperial, weet je wel.).

6AA81018-FF4A-46E5-9414-03A9FC303C3E.jpeg

01504597-29B0-45AD-9474-54F23856B330.jpeg

Filters draai je beter niet in het oculair, maar kun je aan de vangspiegelkant vd SIPS draaien. Dat werkt, maar soms klemt zo’n filter, en dat is rottig als die dan op de SIPS zit. En bij het op de SIPS draaien vh filter, is er risico dat je (ik) met de vingers aan de de frontlens vd SIPS komt. Dus een tweede ring gemaakt.

2D1EE4FD-A9BA-4D6A-B452-82E812DF3578.jpeg

En met filter ziet het er dan zo uit. Prima fijn dus.

C443E7D8-BD0D-41E6-BCFF-77724ACB2EAB.jpeg

(Eigenlijk .... had ik de laatste ring gemaakt voordat ik door had dat de SIPS ook een M48x0.75 schroefdraad heeft. Maar de voordelen van die ring zijn toch evident, en dus laat ik het zo. Wel nog even zwart maken.)

John Baars

Moderator
Ontegenzegglijk een stuk mooier. Toch denk ik bij het zien van de metalen dop: "Oei". Dat heb ik bij dat plastic doppie niet. Snap je wat ik bedoel?

Huubke

Uranus
Nadat zo ongeveer alle typen elecktronische focusers aan deze telescoop geknoopt zaten, maar weer helemaal terug naar de basis. Qua investeringen had ik beter hier mee kunnen beginnen.

Bekijk bijlage 1483257
Je kan ook een deksel van bijvoorbeeld een plastiek deksel van een choco pot of dergelijks gebruiken. Dan heb je zo'n hele grote knop en kan je ook nauwkeuriger focusen.

bart1805

Donateur
Twee koelblokjes op de camera voor zonopnames geplakt. Temperatuur kwam bij gebruik boven de 45 graden uit. Met koelblokjes 5 graden lager. Op mijn bureau tenminste, buiten hagelt het....
Toen ik een klein pc ventalitortje richtte op de camera plus koelblokjes zakte de temperatuur naar 37 graden. Valt wat tegen, maar ik denk dat de temperatiuursensor me een beetje voor de gek houdt. Zijkanten camera voelen, ook als de sensor 40 graden aangeeft, behoorlijk koel. En totaal anders dan zonder koelblokjes, dan namelijk echt warm.

koelblokje.jpg

sterrenboy

SQM hunter @ the dark side in France
Koelpasta misschien een betere optie? Wie niet waagt schiet sowieso mis. En het is vele malen dunner dan die….. gummiemassa.

meegja

Chaoot
Vandaag mijn semi-halfjaarlijks Ioptron CEM25EC montering onderhoud.
- riemaandrijving gechecked en die van de RA iets strakker gezet
- wormwielen op beschadigingen gechecked
- geen vet, was allemaal nog prima
- RA en DEC waterpas, markeringen geplaatst en als Nul Positie (Zero Position) ingevoerd
- encoder kalibratie uitgevoerd

Kan er weer een half jaar (of 10 maanden zoals nu :p) tegen

Ik had vroeger een dubbel wielstel om een grote dobson rond te rijden.
Een van de kruiwagenwielen is lek gegaan. Plakken nog niet gelukt.
Toen zag ik bij de kijker van Roel W een eenwielig kruistel.
Dat heb ik nu ook. Alleen heb ik de handvatten verhoogd met buisknietjes van de bouwmarkt.
Ik had nog 22 mm buis over en daar pasten de knietjes net over (dwz na enig gevijl)

Bijlagen

• P4280033.JPG
    P4280033.JPG
    230,9 KB · Weergaven: 33

meegja

Chaoot
Ik zag dit en gelijk zag ik het nut er van in ... plus mijn inner-nerd werd aangesproken. En mijn hebbedingetjes instinct :p

Een 3-tal waterpasje voor achterop mijn Zwo ASI071MC Pro. Of het nut heeft? Oh zeker, afhankelijk of het vlakbij ligt. Heeft het een 5 graden afwijking, dan is het nutteloos eigenlijk wel. Als het dicht in de buurt ligt, dan ga het ook gebruiken om de OTA wat te optimaliseren met hoe deze op de dovetail zit. Daar zit ook nog een hele kleine speling in om het geheel nog nét iets beter te stellen, vnl. voor pooluitlijning. Tenminste, zo zie ik dat in m'n hoofd :unsure:

Voor de prijs hoefde ik het niet te laten (dacht ik): €15,00 bij FLO ... met daar bovenop €11,00 verzendkosten .... en over dat totaal nog eens 21% BTW. In totaal iets meer dan €30,=
Maar héé, daar heb je DHL: €17,55 (incl. BTW) aan inklarings- en servicekosten :( Tja, in totaal dus een kleine €50,= ... lang leve de Brexit en nieuwe EU regels.

Originele winkel is hier: https://buckeyestargazer.net/Store/Level.php voor diverse Zwo en Atik camera's ... maar dat is USA en hier is de UK het dichtbij zijnde verkooppunt.

level.jpg

Laatst bewerkt:

Huubke

Uranus
Nog goedkoper is deze water pasjes zelf kopen voor enkele euro's en zelf op de achterkant kleven met dubbel klevende tape.

Bovenaan Onderaan