Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

NielsV

Stofdeeltje
Met mijn 1,82m ben ik nou niet echt lang, maar toch vond ik het oculair van m'n dob vaak net wat te laag hangen om er echt lange tijd relaxed door te kunnen kijken. Ik moest dan altijd in een beetje geforceerde houding gaan zitten, met een kromme rug en nek. Daarom heb ik drie hogere pootjes, van ieder 10cm, onder het plateautje gezet. Hopen dat ik zo wat fijner achter m'n dob kan zitten, en dat dit het waarneemplezier nog meer vergroot.

Daarnaast heb ik een knop aan de onderkant van de tube ingeboord, om zo een soort handvatje te hebben om hem wat makkelijker te richten.

Alleen de az-as blijft niet echt heel lekker bewegen. Niet dat het stroef gaat, maar ik kan nou niet echt zeggen dat het "butter smooth" draait. Ik had gelezen dat een mogelijkheid was om een paar cds tussen de rockerbox en het plateau te plaatsen, die ieder een heel klein beetje gewicht dragen, waardoor de spanning op de teflon pads iets kleiner wordt. Ik heb het maar gewoon eens geprobeerd, benieuwd of het iets uitmaakt...

IMG_6368.jpg

IMG_6367.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er een draaiplateau-lager (ca 30cm) tussen zitten. Kost ongeveer €30. Dat werkt erg soepel. Helemaal aan de rand nog wel enkele plaatjes kunststof die bijna even dik zijn als het lager. Dat zorgt ervoor dat het lager niet overbelast wordt als er per ongeluk teveel kracht op de rand van de rockerbox komt. Centrale bout met borgmoer blijft zitten. Door deze vast of minder vast te draaien is de soepelheid enigszins te regelen.

Bovenaan Onderaan