Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

Skyheerlen

Aluminium rules!
C8 met een Vixen-style zwaluwstaart van geëxtrudeerd alu (niet eens een massieve staaf). Beetje volgkijker, camera en nog wat spul en die zwaluwstaart buigt door.

Roel

Totaal niet relevant
Een sullig astrodagje hier. Ik heb de kleine transportkistjes voor de vangspiegel en de focuser gebeitst, en mijn met potlood gekliederde waarneemlijst voor La Palma netjes in SkySafari geklopt (150 objecten).

sterrenboy

I have a dream....
Waarneemlijst voor La Palma? Zoek maar een andere waarneemplek ...

Klopt!

En ik weet dé plek!

Maak de waarneemlijst maar voor de Ardennen, alleen de coördinaten veranderen. De reis kost je vele malen minder! Daar heb je weer een ....(wat je graag wilde hebben)..... voor.

JVS

Hyperspectralist
Voor het opbergen van m'n Solar Spectrum zonnefilter gebruik ik een stevige alu koffer. Maar de indeling was maar een beetje een gekunstel met repen geluidsisolatieschuim ed.
Niet nodig te vermelden dat ik daar niet zo gelukkig mee was.
Dus enkele weekends geleden een tekening gemaakt met de correcte maten met als doel een custom inlay te laseren in zacht schuim waar alles netjes en risicoloos kan in gestockeerd en vervoerd worden.
Daarna de tekening doorgestuurd naar de lasersnijder en deze week lag het pakket al op mij te wachten.

IMG_2278.jpg

Voor en na, oordeel zelf maar.
IMG_2279(1).jpgIMG_2281(1).jpg

Meteen ook een inlay gemaakt voor de koffer van mijn Lunt.
IMG_2282.jpg

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Voor het opbergen van m'n Solar Spectrum zonnefilter gebruik ik een stevige alu koffer. Maar de indeling was maar een beetje een gekunstel met repen geluidsisolatieschuim ed.
Niet nodig te vermelden dat ik daar niet zo gelukkig mee was.
Dus enkele weekends geleden een tekening gemaakt met de correcte maten met als doel een custom inlay te laseren in zacht schuim waar alles netjes en risicoloos kan in gestockeerd en vervoerd worden.
Daarna de tekening doorgestuurd naar de lasersnijder en deze week lag het pakket al op mij te wachten.

Bekijk bijlage 1474291

Voor en na, oordeel zelf maar.
Bekijk bijlage 1474292Bekijk bijlage 1474293

Meteen ook een inlay gemaakt voor de koffer van mijn Lunt.
Bekijk bijlage 1474294
Is dat niet een stuk prijziger als zelf plukschuim op maat "plukken"?

Ziet er mooi uit hoor, maar kan mij voorstellen als je dit laat doen dit best wat kan kosten, of valt dit in verhouding nog mee?

Ter ilustratie, een paar van mijn koffers met plukschuim🙂.

20210206_111211.jpg20210125_171226.jpg

JVS

Hyperspectralist
Is dat niet een stuk prijziger als zelf plukschuim op maat "plukken"?

Ziet er mooi uit hoor, maar kan mij voorstellen als je dit laat doen dit best wat kan kosten, of valt dit in verhouding nog mee?

Ter ilustratie, een paar van mijn koffers met plukschuim🙂.

Ja, is inderdaad duurder, reken op ongeveer dubbel de kost (maar wat mij betreft is het dit dubbel en dik waard: de kwaliteit vind ik heel erg hoog)
Ik hou persoonlijk niet zo van plukschuim: heb er nooit echt mooie resultaten mee behaald.
Het grote voordeel van custom lasersnijden dat je eigenlijk zo goed als elke vorm kan verkrijgen: kan je het tekenen dan kan het gelaserd worden.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Ja, is inderdaad duurder, reken op ongeveer dubbel de kost (maar wat mij betreft is het dit dubbel en dik waard: de kwaliteit vind ik heel erg hoog)
Ik hou persoonlijk niet zo van plukschuim: heb er nooit echt mooie resultaten mee behaald.
Het grote voordeel van custom lasersnijden dat je eigenlijk zo goed als elke vorm kan verkrijgen: kan je het tekenen dan kan het gelaserd worden.
Het ziet er zeker gelikt uit en de pasvorm zal altijd precies goed zijn... nice😉👍

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Zonder te veel woorden...

Bij gebruik wordt dat vilten rechthoekje anders gemonteerd -- dan steekt die onder de UTA uit om de filters te beschermen tegen het stralen naar de hemel en de dauwaanslag.

slide.jpg

rwtfotografia

Stofdeeltje
Niet speciaal vandaag iets aan mijn telescoop gedaan. Ik ben er de afgelopen weken tussen het verbouwen door aan bezig geweest. Ik heb een kolom gemaakt, geen geklooi meer met een statief. Montering er op, een keer op Polaris uitgericht telescoop er op en klaar. Merktekens aangebracht zo dat de montering telkens op het zelfde punt staat als ik hem er op zet. Nog geen nachtelijke opnames gemaakt, gister wel van de gedeeltelijke zonsverduistering. Ik moet nog wat kleine dingen doen wat de elektra betreft. Maar verder ben ik erg blij met deze paal die door de buren al de lanceerbasis van Galicië genoemd word.

Ik heb gebruikt, een betonnen pijp van 20cm doorsneede en een meter hoog. 16 zakken cement, betonijzer en ik heb een pilaartje laten maken voor een pierplate adapter voor mijn EQ6 pro.

IMG_20210514_160539.jpg

IMG_20210610_121023_klein.jpg

Goverman

Donateur
Ik heb onlangs, via marktplaats, een Skywatcher 127 maksutov op de kop getikt. Bij het inlezen op cloudy nights en ook dit forum, kwam ik er achter dat velen deze kijker isoleren met radiatorfolie. Ik dacht: dat kan ik ook. Zie hier het resultaat:
A7596D28-0294-4978-8DBB-5A71111E7ED0.jpeg

Ik heb het permanent aangebracht, maar wilde toch voorkomen dat de lijm mogelijk de lak aantast. Dat heb ik opgelost door eerst banen met schilderstape aan te brengen (3 x rondom en 4x in de lengterichting) en daar op de lijm aan te brengen en deze goed uit te smeren. Daarop heb ik de op maat gesneden radiatorfolie geplakt. Met wat markeringen van te voren kon ik de dovetail en houder voor RDF vrij eenvoudig weer monteren.

Met de overgebleven folie heb ik een dauwkap gemaakt. Ik had nog een velletje mat-zwarte foam over van het maken van een shroud voor de Heritage. Deze heb ik op de binnenkant geplakt en daarna de randen (in de lengterichting) voorzien van klittenband. Om de dauwkap aan de kijker te bevestigen heb ik kleine stukjes klittenband geplakt (ook weer op schilderstape) op het witte deel van de kijker. Het resultaat ziet er zo uit:
D361C9CF-102C-4140-A7F7-9858E7C8A9FE.jpeg

Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd of de klittenband goed blijft zitten op de glimmende kant van de folie. Misschien moet ik daar nog wat anders op verzinnen. Overigens ben ik er ook nog niet helemaal uit hoe lang de dauwkap moet zijn. Het deel dat nu aan de voorzijde van de kijker uitsteekt is 30 cm (de lengte van het foam vel). Dat zou dus zo’n 2,4 keer de diameter van de kijker zijn.

Het was redelijk windstil vandaag en ook bewolkt. Ik heb dus nog niet kunnen kijken met deze modificatie.

sterrenboy

I have a dream....
Beter té groot dan te klein…
(Mijne is altijd wel 2x de doorsnede) altijd goed, nooit last van dauw.

sixela

Maar als je overdrijft wel vignettering voor voorwerpen ver weg van de as. Op een MAk valt het beter mee dan op andere telescopen omdat de intredepupil (de "opening") aan de kant van de Mak-corrector vooraan zit.

Op een Newton wil je wel een lijn van de rand van de hoofdspiegel pakweg 0,5° naar buiten kunnen trekken zonder dat die de dauwkap raakt, en daar is die afstand tussen hoofdspiegel en dauwkap een pak groter.

Maar als je overdrijft wel vignettering voor voorwerpen ver weg van de as. Op een MAk valt het beter mee dan op andere telescopen omdat de intredepupil (de "opening") aan de kant van de Mak-corrector vooraan zit.

Op een Newton wil je wel een lijn van de rand van de hoofdspiegel pakweg 0,5° naar buiten kunnen trekken zonder dat die de dauwkap raakt, en daar is die afstand tussen hoofdspiegel en dauwkap een pak groter.
Ik heb die 0,5 graden even snel uitgezet in CAD en warempel komt het precies zo uit op mijn telescoop. De lijn gaat precies langs de de voorste afwerkrand en bij 1,5x200 precies langs de voorzijde van de dauwkap.

Goverman

Donateur

Wil dat zeggen dat mijn 2,4x diameter aan dauwkaplengte binnen de marge valt?

sixela

Weet ik niet. Zonder de maten kun je het niet zeggen. Hoe verder hij van de rand van de corrector staat, des te langer kan hij worden. Grofweg kun je op een Mak zeggen dat voor een beeldveld van 1° hij een meter lang kan zijn als de binnendiameter van de dauwkap 2cm groter is dan die van de corrector.

Bovenaan Onderaan