Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

kawanda

Quaoar
Daar ik via PHD2 logs heb vastgesteld dat ik elke 10 minuten een probleem heb met mijn RA as, had ik me voorgenomen om de RA as iets losser te zetten om zo te proberen de fouten te verminderen.
Bij de demontage krijg ik opnieuw te maken met een oud probleem namelijk de DEC motor die niet meer draait maar eerder staat te zoemen. Ik weet uit ervaring dat ik weeral een bedragingsprobleem heb. Als ik even aan de DEC connector trek, komen spontaan 3 kabels los. Shit. Welke waar?

Na wat logisch nadenken, vind ik de combinatie maar terug blijkt de DEC gewoon te zoemen. Na ook de andere connectoren te controleren, blijkt de meest ontoegankelijke kabel ook te zijn losgekomen. Na terug monteren draait de mount terug. Wel bij start en stop van de RA een gegrom. Testen zal nodig zijn of alles verbeterd is of verdere tuning nodig zal zijn. Mijn EQ5 is relatief oud en slecht gesoldeerd. Zou het nog een US versie zijn ipv Chinees?

Bijlagen

• 20210414_185025SMALL.jpg
    20210414_185025SMALL.jpg
    150,8 KB · Weergaven: 26
  • 20210414_185913SMALL.jpg
    20210414_185913SMALL.jpg
    79,1 KB · Weergaven: 25
  • 20210414_201211SMALL.jpg
    20210414_201211SMALL.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Aluminium rules!
Goed werk! Wat mij dan wel weer meevalt, is dat er in ieder geval geen waardeloze RJ45s gebruikt zijn, maar (zo te zien) DIN-pluggen.

kawanda

Quaoar
RJ45s gebruikt zijn, maar (zo te zien) DIN-pluggen.
Het is inderdaad de EQ5 Pro mount die dus met DIN 8 pluggen komt. Alleen blijken de solderingen na enkele jaren broos te zijn geworden. Akkoord dat het beter is dan UTP maar aan de binnenzijde heb je dat mini printbord waarop de connectoren zitten die naar de DIN 8 connectoren gaan. Die witte connectoren zijn minder goed en ik had ook al een afgebroken kabel in een connector. Het grote probleem is vooral dat deze bekabeling of de behuizing niet los te koop zijn. Enkel een volledig kit of de losse motoren. Mijn volgende interventie (indien nodig) is vervangen van DIN 8 connectoren door nieuwere en dan alle gesloldeerde kabels te vervangen evenals nieuwe witte connectoren.

Quaoar

Donateur
Aan de telescoop niet veel want die heb ik (nog) niet...maar ik vertel lekker wel wat ik gedaan heb aan mijn 400mm f/5.6 teleobjectief. :)

Een Canon Extender 2x Mark III gekocht en tussen camera en objectief geplaatst alsmede een Seymour Solar Zonnefilter Helios Solar Film 127mm op de voorzijde geplaatst. Hij was qua doorsnede te groot maar heb het op de groei gekocht en daardoor de drie bestaande bouten vervangen door langere exemplaren. Wil graag ook overdag bezig kunnen zijn en dan is er maar één object geschikt, de Zon. Samen met behulp van Canon EOS Utility en 4k 25fps filmen (1px op 1px) wat een 3820 x 2060 beeldresolutie opleverd. Hierdoor wordt de beeldhoek ruim meer dan een de zonneschijf.

20210416_185404.jpg

Bijlagen

• 20210420_ 091615.png
    20210420_ 091615.png
    791,4 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:

Bob Slee

Pallas
Telescoop opengeschroefd en de porroprisma's er uit gehaald.
Ik kan nu fotograferen en scherpstellen.
Overigens zit het lenzenstelsel en de camera niet precies op een lijn.
DSC06897 2.JPG

Skyheerlen

Aluminium rules!
De Gemini-1 besturing van mijn Losmandy GM200-ASH bleef opspelen. Het memory-gedeelte functioneert niet, ondanks tips via WWW en hulp door een gewaardeerd electronicus.

Enige oplossing: Gemini-1 eruit en Gemini-2 erin. Het bouwpakket (incl motoren) kwam vandaag met de pakketdienst binnen.

5ADF684A-8B46-46D1-A998-FA69354AD69D.jpeg

Montage vd motoren duurde een kwartier, alles inregelen (de GM200-ASH is geen standaard-montering) nog eens een kwartier. En nu loopt het.

08414719-6510-48DB-8DE0-A43F392B73C3.jpeg

Wát een vooruitgang! Deze Gemini-2 is geweldig. Alles instelbaar, intuïtief bedienbaar en met heel veel mogelijkheden. De montering is nu echt áf. Kan niet wachten op een donkere nacht met de C14 erop.

CFF05195-D2DC-4EBB-A7D7-1722E2DCD75E.jpeg

Wss doe ik de Gemini-1 van de hand; mss is er nog iemand blij mee. De hand controller ($250 nieuw) doet het nog prima, dus kan hergebruikt worden.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Het GPS-rollover probleem kan ons waarnemers ook bezighouden. Wist ik veel. Nooit van gehoord. Totdat ik worstelde met de CGE-montering met GPS en de hand controller een datum ergens in het najaar van 2001 liet zien. Niet handig ...
Kapot? Nieuwe? Repareren? Totdat ik leerde dat het wereldwijde GPS-systeem blijkbaar tot 1024 kan tellen (aantal weken), en dan weer opnieuw begint. En mijn simpele GPS kan daarmee niet omgaan en begint gewoon (?) weer opnieuw, dus in 2001.

Lang verhaal kort: kabel gekocht, Celestron update software gedownloaded, hand controller aangesloten op de laptop en update doorgevoerd. Beetje spannend, maar uiteindelijk:

EE667172-162A-4A37-AE0D-06025B3FE301.jpeg

Pak van m’n hart. Ik kan weer rustig slapen.

Laatst bewerkt:

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Maar een aanpassing aan de setup gedaan daar Zwo en Vonnets niet over de brug komen...

Nu alweer een tijdje aan het stoeien met de Asiair Pro, prachtig apparaat maar de wifi verbinding is echt ruk (max een meter of 2).

Zwo bracht op een gegeven moment de Vonets wifi extender uit en dit zou de oplossing moeten zijn... de verbinding werd beter.. met een meter of 3.. maar na 5 meter hield het alweer op en zodra ik naar binnen ging (een van de functies van de Asiar Pro) verloor ik te pas en onpas het signaal.

Nu dan maar (mede op advies van Astropia NL ) maar eens de GL.iNet GL-MT1300 (Beryl) VPN Secure Travel Gigabit Wireless Router testen en hopen dat dit het gouden ei gaat zijn...😇😎.

1e test.. afstand van ruim 10 meter vanuit de huiskamer tot in de schuur (2 muren/deuren) en maar 1 streepje verlies😇😁20210429_183119.jpg20210429_183548.jpg20210501_174041.jpg20210501_174031.jpg

Skyheerlen

Aluminium rules!
De Asiair zo ruk? Wat zeggen de specs? Toch geen twee meter max, neem ik aan? Terug sturen? Wanprestatie?

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
De Asiair zo ruk? Wat zeggen de specs? Toch geen twee meter max, neem ik aan? Terug sturen? Wanprestatie?
Alle overige functies zijn top..maar de wifi is echt bar slecht (wereldwijd klachten).
Men gooit het er op dat deze intern zit ingebouwd in een stalen behuizing met andere hardware waardoor het signaal zwak is.

Vervolgens komt er een aftermarket patch (wifi extender) welke het wel iets verbeterd... maar nog niet genoeg helaas.

Ik zit in de vernsterbank binnen i.p.v. op de bank hetgeen niet helemaal het idee is natuurlijk.

BGS

Elementary
De Asiair is 'gewoon' een Raspberry pi 4 met een interface board voor power. Het is bekend van de Rpi4 dat de wifi chip/ antenne combi wat zwak is. Er zijn usb-wifi dongles te koop bij bv. SOSsolutions die goed samenspelen met de Raspberry.

Ik werk met Stellarmate software op een Rpi4 en met alleen de ingebouwde wifi gaat normaal nét aan, maar heb nu toch een ethernet kabel door de montering getrokken, die gaat naar een goedkope (netgear) wifi repeater die direct in het stekkerblok naast het statief zit. Dat werkt helemaal prima!
Toch wil ik graag helemaal draadloos, dus zo'n dongle maar aanschaffen. Dat is een stuk compacter dan zo'n hele router.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
De Asiair is 'gewoon' een Raspberry pi 4 met een interface board voor power. Het is bekend van de Rpi4 dat de wifi chip/ antenne combi wat zwak is. Er zijn usb-wifi dongles te koop bij bv. SOSsolutions die goed samenspelen met de Raspberry.

Ik werk met Stellarmate software op een Rpi4 en met alleen de ingebouwde wifi gaat normaal nét aan, maar heb nu toch een ethernet kabel door de montering getrokken, die gaat naar een goedkope (netgear) wifi repeater die direct in het stekkerblok naast het statief zit. Dat werkt helemaal prima!
Toch wil ik graag helemaal draadloos, dus zo'n dongle maar aanschaffen. Dat is een stuk compacter dan zo'n hele router.
Ik heb nog een Skywatcher dongle liggen, wellicht werkt deze ook bedankt voor de tip!

We blijven proberen🙂

BGS

Elementary
Hmm, niet veel dongles worden zomaar ondersteund door zo'n Linux distributie. Maar ik ben benieuwd!

Back on topic, ik ben een conceptje aan het verkennen...
20210501_181318.jpg
Het is een soort dome die open kan ahw. een cabriolet. Dan staat het geheel op een schuurtje in de tuin (in een woonwijk).
Door de hoogte een heel stuk meer zicht rondom.
Het is nog een beetje puzzelen.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Zwo EAF geinstalleerd, ben benieuwd naar de resultaten 😎🔭😇.

Past alleen niet meer in zijn geheel in de koffer 😬😆.

Voor de kenners onder ons, klopt het dat de snelheids verschillen tussen slow en fast niet heel groot zijn en dat het geheel best traag gaat (goed voor precieze focus uiteraard maar bij de 1e keer uitzetten focusser wel even geduld hebben)?!

20210504_104146.jpg20210504_111805.jpg20210504_111837.jpg20210504_114415.jpg20210504_111733.jpg

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Om meer stabiliteit en balans te verkrijgen de standaard dovetail vervangen door de PrimaLuceLab Prismenschiene PLUS Vixen-Style 240mm dovetail.

De originele klemde niet helemaal vast waardoor er mogelijk toch teveel trillingen vrijkwamen met als gevolg geen scherpe foto's.
Kijken hoe dat nu gaat uitpakken...

Kleurtje past meteen weer mooi bij de Zwo setup😎🔭20210506_144129.jpg20210506_144137.jpg20210506_145019.jpg20210506_145024.jpgPrimaLuceLab-Prismenschiene-PLUS-Vixen-Style-240mm (1).jpg

Om meer stabiliteit en balans te verkrijgen de standaard dovetail vervangen door de PrimaLuceLab Prismenschiene PLUS Vixen-Style 240mm dovetail.

De originele klemde niet helemaal vast waardoor er mogelijk toch teveel trillingen vrijkwamen met als gevolg geen scherpe foto's.
Kijken hoe dat nu gaat uitpakken...

Kleurtje past meteen weer mooi bij de Zwo setup😎🔭Bekijk bijlage 1473659Bekijk bijlage 1473660Bekijk bijlage 1473661Bekijk bijlage 1473662Bekijk bijlage 1473663
Bizar dat ze dat soort kijkers met die belachelijk korte dovetails blijven leveren...

MichelB

Michel
Ja, de EAF is tergend langzaam.

Dat van die andere dovetail herken ik, ik hem voor mijn Evostar 72ED ook een nieuwe dovetail moeten kopen, wanneer er meer dan een oculair aan gehangen werd was er geen balans meer mogelijk.

Bovenaan Onderaan