Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Slecht weer, dan maar wat astro spul modden...🔭😎

Een van de twee Bresser findershoe's vervangen voor een ASToptics findershoe.

Omegon tri-finder findershoe t.b.v. de Zwo Asiair Pro en Zwo Asi guidescope met Zwo Asi 120mm mini.

USB 3.0 Hub 4 port en Samsung T7 1TB SSD geplakt (dubbelzijdig klittenband) op de Zwo Asiair Pro.

Binnenkort oefenen met platsolven t.b.v. polar aligment en oefenen met guiding.

Stapje voor stapje...🔭😎😇
20210320_141034.jpg20210320_141104.jpg20210320_142325.jpg20210320_142336.jpg

Skyheerlen

Aluminium rules!
Zo’n ZSW Asiair Pro .... toch eens gaan kijken wat zo’n ding kan.

Ben bezig met het ompoten van de C14 van de Celestron CGE montering naar de Losmandy GM200. Herman ten Haaf heeft de tangentiële arm op declinatie omgebouwd naar een worm-wormwiel, en dat werkt veel beter. Maar dat vereist nogal wat veranderingen aan alles.
O.a. een extra contragewicht op een heel vreemde plaats, maar het werkt prima. En de montering kan het goed aan (75 kilo capaciteit, en daar kom ik lang niet aan).

E562DFC6-F846-4C3F-9732-A6DD22F67291.jpeg

AF3F2AA3-AEA5-4468-A21C-486D50BC8E04.jpeg

Gisteren tussen de wolken waargenomen, en dat ging goed. Nog wat kleine dingetjes te doen. Vandaag bezig met de motorfocuser.

schoenmaker

Didymos
@Michel van Nieuwland

Ik zou oppassen met het plakken van dingen op de behuizing van de ASIAIR Pro. Deze is van metaal gemaakt omdat deze tevens als heat-sink fungeert voor het moederbord. Dat betekent dus dat deze warm wordt. Dingen erop plakken kan dus twee gevolgen hebben die je liever niet wil.

1. De behuizing kan zijn hitte niet kwijt
2. De plakstrip laat los.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
@Michel van Nieuwland

Ik zou oppassen met het plakken van dingen op de behuizing van de ASIAIR Pro. Deze is van metaal gemaakt omdat deze tevens als heat-sink fungeert voor het moederbord. Dat betekent dus dat deze warm wordt. Dingen erop plakken kan dus twee gevolgen hebben die je liever niet wil.

1. De behuizing kan zijn hitte niet kwijt
2. De plakstrip laat los.

Bedankt voor de tip, wordt dus toch ergens anders op plakken dus👍😇

svdwal

Sander - Moderator
De opstelling Mekwegseizoenastrofotografieklaar gemaakt:
  • C8 op de HEQ5
  • DSRL met f/6.3 reducer en T-stuk van 50 mm voor 105 mm backfocus
  • Robtics 30 mm zoekertje met Barlow erbij voor de broodnodige langere brandpuntslengte
  • Kabelboompje op de goede plek gehangen.
  • Uitgebalanceerd
  • Stuk laken uitgeknipt voor flats (niet op de foto), elastiekje erbij
  • Bahtinov masker afgesteld
  • Dauwkapje geflanst (ook niet op de foto)
Nog te doen:
  • camera en guider goed in landscape zetten, als het helder is
  • Juiste afstand camera bepalen met testopnames.
Het lijkt erop dat ik dit nog goed in 1 x op het balkon kan zetten.

8F77C340-BF39-4ABE-9166-D63C90C4DA47.jpeg

BGS

Elementary
20210402_223822.jpg

Een holle contragewicht stang gemaakt voor de cem70. 1 kg lichter (scheelt toch weer tillen!) en onderaan een indrukbaar piefje gemaakt voor contragewicht blokkering, ipv. een extra schroefdop.

Boven het contragewicht zit een verstelbare klemring als aanslag voor de grwichten. Daar schuiven de gewichten tegenaan, waarna de balans gelijk goed staat.

rwtfotografia

Stofdeeltje
Vandaag de guide scope anders gemonteerd. Die moest ik er telkens afhalen om in te pakken als ik klaar was. Nu ik nergens meer naartoe hoef met mijn telescoop kon de guide scope dus anders gemonteerd worden. Daarna op mijn gemak de guide scope uitgelijnd met de telescoop op een windmolen hemelsbreed 6km verder. Staat perfect in lijn met elkaar. Dan maar wat aandacht besteed aan de kabels. Die moesten er ook altijd helemaal van af. Nu zit alles netjes op de scope en gaan er van daar 3 kabel weg van de hele opstelling.

Bijlagen

• IMG_20210403_195939[1].jpg
    IMG_20210403_195939[1].jpg
    1,4 MB · Weergaven: 30

Skyheerlen

Aluminium rules!
Mooie scoop! Maar die omgeving ziet er donker uit; ergens in de Ardennen?

Nieuwe accu’s voor de C14 (de oude hebben het 12 jaar volgehouden - nu zijn ze echt overleden). Niet heel spannend, maar het moest gebeuren.

D63A0629-A55E-4A4A-9D6C-4A46AFF6E267.jpeg

70198602-19B9-42C4-96B6-B51E789C2C47.jpeg

AdriG

Rhea
De opstelling Mekwegseizoenastrofotografieklaar gemaakt:
  • C8 op de HEQ5
  • DSRL met f/6.3 reducer en T-stuk van 50 mm voor 105 mm backfocus
  • Robtics 30 mm zoekertje met Barlow erbij voor de broodnodige langere brandpuntslengte
  • Kabelboompje op de goede plek gehangen.
  • Uitgebalanceerd
  • Stuk laken uitgeknipt voor flats (niet op de foto), elastiekje erbij
  • Bahtinov masker afgesteld
  • Dauwkapje geflanst (ook niet op de foto)
Nog te doen:
  • camera en guider goed in landscape zetten, als het helder is
  • Juiste afstand camera bepalen met testopnames.
Het lijkt erop dat ik dit nog goed in 1 x op het balkon kan zetten.

Bekijk bijlage 1472275

Ik stel voor dat Melkwegseizoenastrofotografieklaar woord van het jaar 2021 wordt 🤣

Bijgaand kaartje geeft een aardig beeld waarom het voorjaar bij uitstek geschikt is voor het waarnemen van sterrenstelsels.

MessierChart-Spring.jpg

kawanda

Quaoar
Terwijl ik overal foto's zie van constructies met extra gewichten en balanseringssstukken, had ik deze willen delen.

Ik heb me net een TS71 SDQ aangekocht en bij een eerste test het counterweight op maximale hoogte gezet maar krakende motoren (ouch) maakten duidelijk dat het gewicht niet goed verdeeld was. Ik heb enkel zwaardere telescopen dus enkel nog extra zware gewichten. Daarom zetten zoeken naar een oplossing om minder gewichten te plaatsen. Uiteindelijke oplossing was een counterweight bar van een Star adventurer in de gewone eq5 bar draaien. Nu wel opletten voor swingende gewichten maar het werkt. ;)

Bijlagen

• 20210405_101019.jpg
    20210405_101019.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 31

Skyheerlen

Aluminium rules!
Het solitaire gewicht op grote afstand … Idd is er een risico op trillingen veroorzaakt door flexibiliteit vd lange as. Goed oppassen!

marcieow

Vesta
Ik heb gister eindelijk het dilemma zoeker/guidescope plaatsing opgelost. Elke keer deed ik alles uitlijnen met de zoeker, en daarna die eraf en de guidescope erop. Ik had nog een zoekervoetje liggen van mister Ali, die heb ik op de bovenkant van de telescoopbuisring geplaatst, en dan komt de guidescope naast de dslr. Daarmee ook direct een balansprobleempje opgelost. Doordat ik niet door de zoeker kon kijken als de dslr aan de 'binnenkant'van de montering zat, was de balans ook niet super. Dat is nu dus ook opgelost. :p

markus17

Rhea
Onlangs een ES 127/952 koolstofschoonheid gekregen en bij het afnemen van de lenskap kwam er meteen een veeg van een vieze vette vinger op de lens. Het is nogal een gedoe om die kap eraf te krijgen, maar hij valt er in elk geval niet uitzichzelf af zoals dat suffe plastic kapje op de Skywatcher 120/600. Daar moet ook nog een oplossing voor komen.

Dankzij een eerder voorval met de verrekijker had ik Baader's wondersapje en bijbehorende microvezeldoek. De lens is nu dus weer schoon, en heb er nog precies nul sterren mee gezien.

John Baars

Moderator
Gefeliciteerd! Dat is een mooie kijker!
Dat heb je goed stil gehouden. Ik vond dat slechte weer al zo verdacht.
In ieder geval heeft hij nog geen firstlight, maar wel alvast een doop gehad.

markus17

Rhea
Het is inderdaad een soort 'stil houden' gebleven, want er kwamen precies nul reacties op de daarop volgende monteringvraag [1]. En dat ondanks dat hier toch wel wat mensen komen die ook, of voornamelijk, alt-az kijken.

Tips daar zijn nog altijd gewenst!

Kan niet wachten om dat ding op de sterren te richten, want reuze benieuwd hoe een apochromaat het doet. Maar het is vooral een soort 'vervanging' van de oude 90/1000 voor naast de fijne breedveldkijker.

[1] https://www.astroforum.nl/threads/nieuwe-lompere-alt-az-montering-gezocht.1469293/

ps, de in de woonkamer staande 120/600 heeft ook een aai gekregen deze dag, nadat die de vorige nacht voor het slapen gaan per ongeluk een trap tegen z'n poten kreeg.

markus17

Rhea
Pfff, dat méén je niet! Dat zie ik nu pas, en nooit bij stil gestaan.

Dat zal het toch niet zijn? Ik ga er in elk geval niet vanuit dat mensen hier denken dat ik op één april zo'n kletskoekverhaal op zou hangen.

Mocht iemand dat denken, dat is het niet, en u bent daar welkom met uw mening, ik kijk ernaar uit.

Dank, dat altijd!

Laatst bewerkt:

hugo52

Ganymedes
Hallo allemaal,

Ik heb nog niets aan mijn telescoop gedaan. Ik ga wat doen. Ik wil een pilaar in de tuin maken zodat ik mijn statief niet meer nodig heb. Ik maak (of laat) alles zelf. De montage plaat voor de HEQ5 kan ik laten maken, daar moet alleen die bout in op de montering vast te zetten. Ik kan echter nergens op internet vinden welke maat dat is. Ik heb ook het vermoeden dat het speciale schroefdraad is. Weet iemand welke maat en type schroefdraad het is, en waar deze eventueel te bestellen is?

Mijn plan: een betonnen kolom met een buis er in om de kabel door te voeren. Hier op dan de montage plaat. Afijn, het staat allemaal op youtube, daar kijk ik het van af ;)

Groeten,
Rob.
Als het nog actueel is, mogelijk zijn het UNC bouten, kan je hier bestellen:https://eshop.meijerijzerwaren.nl/nl/

Bovenaan Onderaan