• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

John Baars

Moderator
Naar aanleiding van een PM- onderhoud dat ik had met Forumlid Neo, de zijkanten van de lenzen van mijn 150/750 refractor gezwart met een viltstift. Dat was een project dat al een tijdje op mijn lijstje stond en dit was een mooie aanleiding.
Foto's van voor, na en tijdens...
IMG_1748 (510x680).jpgIMG_1755 (510x680).jpgIMG_1753 (510x680).jpg

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Op de 8" Bresser Messier een 1:10 dual speed focusknop gezet. Meteen een 1:10 dual speed voor de 12" Sky Watcher flextube besteld net als de Sky Watcher 17amp powerpack, TS optics ADC en de Samsung T7 SSD 1TB.Bresser-Fijnregeling-1-10-voor-Messier-Hexafoc-focuser.webp.jpg1348510.jpegSkywatcher-Powertank-met-17-Ah (1).jpg417bhb2YejL._SR600,315_PIWhiteStrip,BottomLeft,0,35_SCLZZZZZZZ_.jpgLacerta-dual-speed-upgrade-for-skywatcher-crayford.jpg

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Vandaag de koe maar eens bij de horens gevat en een dauwvervarming voor mijn vangspiegel geïnstalleerd. De keuze is gevallen op een kant en klare heater van Altair Astro welke met wat zuurvrije siliconenkit op de vangspiegel geplakt is. De dauwverwarming met een vermogen van 2 Watt zal gevoed worden door een 12 volt powerpack, het vermogen wordt gereguleerd met een simpel dimmertje. Het verwarmingselement heb ik nog eens extra geïsoleerd met neopreen zodat de opgewekte warmte ook daadwerkelijk richting de spiegel gaat en niet uitstraalt richting de hemel. Over deze neopreenoplossing ben ik nog niet geheel tevreden en zal daar ter zijner tijd een elegantere oplossing voor vinden. De dunne kabels van de heater zijn met isolatietape aan één van de spidervanes gepakt die hierdoor nu iets dikker is dan de rest, maar daar ga ik me vast niet aan storen. Aangezien de vangspiegel er voor deze installatie toch uit moest, gelijk maar even de transparante zijkanten met plakvelours gezwart.

Bijlagen

• IMG_20201112_204253_880.jpg
    IMG_20201112_204253_880.jpg
    2,9 MB · Weergaven: 15

TomB

Donateur
Mijn oude MTS-3 motorsturing van Boxdörfer voor aansturen van mijn Vixen GP vertoont de laatste weken kuren. Soms werkt hij een paar uur goed, soms houdt hij er na een paar minuten al mee op en is niet meer aan de praat te krijgen, behalve door een poosje (??) te wachten. Dat poosje was soms wel zo lang dat ik alles maar weer opruimde. Je probeert natuurlijk van alles: voeding en motorkabels controleren, paar keer uit en aan zetten. Niets helpt.
Ik ben sinds kort weer begonnen met fotograferen na een pauze van 3 jaar of langer. Door deze irritante storingen ben ik vandaag serieus gaan kijken naar een nieuwe montering: snelle motoren, zwaarder, GOTO. De Boxdorfer heb ik al 15 jaar en inmiddels is er zo veel moois op de markt....
Maar vanavond toch even rustig met het kastje gaan zitten: alle connectors had ik al eerder tevergeefs ingespoten met contactspray. Nu ook het kastje opengemaakt en de beide schuifschakelaars met contactspray behandeld.
Bingo! Hij heeft daarna 5 uur lang goed gewerkt, op verschillende snelheden. Ik denk dat het opgelost is.
Blijft de vraag: ga ik nu wel of niet die mooie NEQ6 kopen? ;)

Houdini

Quaoar
Derde en laatste beitslaag van de onderdelen van een waarneemstoel (ontwerp gekopieerd van Catsperch). Heb de stoel een jaar of 4 geleden gemaakt, en kom er eindelijk aan toe hem af te werken en hopelijk spoedig in gebruik te nemen.
Zit erg stevig, zelfs met je billen op 130 cm hoogte en je ogen boven 2 meter. Ik voeg later nog een foto van de afgewerkte stoel toe.

Waarneemstoel_geverfd.jpg

Houdini

Quaoar
Hier het resultaat, de waarneemstoel gaat vooral gebruikt worden met mijn oude 40 cm f/4.9 "grab & go" telescope.
De oculairhoogte van de 40 cm in het zenit is 184 cm, de zithoogte van de stoel is maximaal 130 cm en dan bevindt mijn oog zich op 205 cm hoogte - dus ruim bemeten.
Ik vind de Catsperch een heel tof ontwerp, dit wordt echt een aanwinst voor lange waarneemsessies van planeten.

Waarneemstoel met 40cm - 2.jpgWaarneemstoel met 40cm.jpg

406mm, 635mm en 1100mm zelfbouw dobsonkijkers

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan