Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

schoenmaker

Didymos
Dat klopt maar Asiair neemt automatisch de hoofdcamera.

Dan zijn we er toch? De getoonde opstelling kan dus opgestart worden. In de Air kies je dan dat de hoofdcamera de guide-cam is en je kan gaan polar alignen (met de guidescope dan dus). Na de PA routine kies je als hoofdcamera degene die in de grote scope zit en je begint je image sessie.

Of begrijp ik je verkeerd? Punt is, dat met bovenstaande oplossing je volgens mij al reeds een eenvoudige poolafstelling-methode tot je beschikking hebt. Ik zou in dat geval dan geen iPolar ook hebben aangeschaft.
 

Huubke

Uranus
Dan zijn we er toch? De getoonde opstelling kan dus opgestart worden. In de Air kies je dan dat de hoofdcamera de guide-cam is en je kan gaan polar alignen (met de guidescope dan dus). Na de PA routine kies je als hoofdcamera degene die in de grote scope zit en je begint je image sessie.

Of begrijp ik je verkeerd? Punt is, dat met bovenstaande oplossing je volgens mij al reeds een eenvoudige poolafstelling-methode tot je beschikking hebt. Ik zou in dat geval dan geen iPolar ook hebben aangeschaft.

Ik denk inderdaad dat je verkeerd bent. Je laat alles staan zoals het is. Je klikt de PA aan en hij neemt vanzelf de camera die je als hoofdcamera gebruikt, dus niet die om te guiden. Heeft niks te maken met de guide camera.
 

John Baars

Moderator
Gisteravond hield de focusser van de Evostar het even voorgezien. Mismoedig zakte hij elke keer weg. Daar wist ik wel wat op. (dacht ik) Dus de tensionbout iets strakker gezet met een inbus. Geen effect. Ik wist dat ik nog een andere iets moest lossen. Geen effect. Einde oefening? Welnee, gewoon een andere kijker erop gezet.
Vanochtend even eigenwijs doorgerommeld met die boutjes. Toen toch maar even RTFM. Bleek dat ik nog twee andere boutjes ( die een dubbelfunctie hadden) moest lossen. En het werkt weer. Voor degenen met dezelfde focusser: https://teleskop-austria.at/information/pdf/SWN1507eq3_Skywatcher_Crayfor-Auszug_justieren.pdf
 

John Baars

Moderator
De coma die in mijn 150 mm F5 refractor zat er zoveel mogelijk uitgehaald door het toevoegen van wat extra spacing ( alu-folie) op één spacer.
Zie voor een leuk artikel over hoe dat gaat: http://r2.astro-foren.com/index.php...atravel-fuer-kometen-sternhauf-und-fotografie

Voor:
1-  0,3 wave  270 degrees.jpg

Na:

6-  0,07 wave  270  degrees.jpg

Aluminium folie is, gemeten met een schroefmaat, 0,01 mm dik. Als ik 0,005 mm dik folie had gehad, was ik er nog dichter bij gekomen.

Waarschuwing: Niet thuis met Tripletten doen. Stuur die naar een vakman.
 

Neo

Donateur
Mooi werk! In de link legt W. Rohr netjes uit hoe je zelf plaatjes maakt van Tin, zou je die 0,005 dikte (of 0,015) niet zelf kunnen maken?
 

schoenmaker

Didymos
De Televue Pronto gisteren voorzien van een nieuwe upgrade. Een ASI294MC Pro cooled camera. Nu nog even verder prutsen met de boel goed te krijgen, want het komt blijkbaar nauw met die backfocus. Tevens is er iets geks met halo's rond felle sterren. Mogelijk te maken met de plek waar ik mijn filter heb zitten (in het nosepiece van de flattener). Was met de Canon nooit een probleem.
IMG_3217.jpegIMG_3219.jpeg
120089827_10223489774297714_8878216001462102337_o.jpg
 

toolmaker

Donateur
Dat is idd een hele fijne setup.
Ziet er goed uit en is niet te groot.
Kan nog eens een keer mee op vakantie zonder de kids te hoeven opvouwen op de achterbank.
 

sixela

Alexis - moderator
Niets aan de telescoop, maar ik heb me eindelijk verlost van dat plukschuim verlost dat er na jaren belabberd uitziet en zelfs Plastazote gesneden.

Ik moest wel, om plaats te maken voor de Pentax XW40 die op komst is, en met plastazote kun je alles dichter bij elkaar plaatsen zonder dat het kapot gaat.
 
Laatst bewerkt:

Genie Hendriks

Donateur
Mijn optische trein met filterwiel, flattener en dslr was iets te lang. De stoute schoenen aangetrokken en met een slijptol een stuk van de gloednieuwe flattener afgehaald. Nu kom ik in focus! Even snel een plaatje van gemaakt.

DE4C160A-80FE-4F96-A9F2-EBD46D787B90.jpeg
 

Harro

Fervent dobsonman
Al 3 jaar loop ik te emmeren met het opbergen van de grote dobson .

Het zwaarste onderdeel is de spiegel-bak. 27 kilo lijkt niet heel zwaar , maar door de grote diameter ligt het zwaartepunt ver van je lichaam: en dat maakt het opbergen en tevoorschijn halen een onhandig klusje.

Ook stapelde ik altijd de drie onderdelen bovenop elkaar, met het zwaarste deel onderop.
Bij het tevoorschijn halen moesten steeds allerlei extra handelingen worden verricht; lastig met die grote onderdelen heen en weer schuiven in dat kleine schuurtje.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 010F7C21-3587-4F7B-BE7C-36FA28574609.jpeg views: 0 grootte: 86,9 KB id: 1466391
Nu heb ik dan een mooie opbergconstructie gemaakt in de kast. De drie modules hebben nu ieder hun eigen plank.
De bovenste is een ladeplank. Daarop komt het zwaarste onderdeel. Zoveel prettiger om dit nu op ergonomische hoogte te hebben. (In plaats van op de vloer).
Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C1C06264-56B0-40D6-9C99-A5E7DB1322F1.jpeg views: 0 grootte: 114,8 KB id: 1466390
 

Bijlagen

  • 010F7C21-3587-4F7B-BE7C-36FA28574609.jpeg
    010F7C21-3587-4F7B-BE7C-36FA28574609.jpeg
    86,9 KB · Weergaven: 0

Harro

Fervent dobsonman
Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 98C72F38-FA51-4E6B-9DA0-F62680DD316D.jpeg views: 0 grootte: 91,8 KB id: 1466400 Destijds had ik de spiegelbak ontworpen om als een koffer te kunnen dragen .

Dit lijkt handiger omdat het zwaartepunt nu dicht bij je lichaam is. Nadeel is dat ik de 27 kilo nu met 1 hand moet tillen. En dat voelt heel “awkward “ aan met zo’n kostbare zware spiegel (23kilo) die losjes heen en weer klappert...... :cry::-?

Dus in de praktijk draag ik de spiegelbak liever met twee handen .
 

Skyheerlen

Aluminium rules!
Goed bezig, Harro! Een goed opbergsysteem voor een grote scope is essentieel. Je mag me wel komen helpen hiermee ...
 

John Baars

Moderator
Al geruime tijd heb ik een 7X42 Swarovski Habicht verrekijker. Onberispelijke optiek. Staat van de fabriek af ook loepzuiver gecollimeerd.
Erdoor kijken kostte me echter behoorlijk wat moeite.

Mijn oogspieren zijn ietwat verouderd, waardoor ik automatisch een tikkie scheel ga kijken als ik vermoeid ben. Ik heb dan ook een speciale "prismatische" bril voor autorijden aan het einde van de dag.. Zonder bril één beeld zien lukt wel, maar dat kost veel moeite.
Mijn meest gangbare astroverrekijkers heb ik erop aangepast. ( prisma's verschuiven, kantelen, excentrische lensringen verdraaien, afhankelijk van het systeem) Daar kijk ik dus inmiddels zonder enige inspanning door.
De Swarovski niet. De garantiebepalingen hielden me tegen. Nu toch maar de knoop doorgehakt. Wat heb ik immers aan een ongebruikte peperdure kijker met garantie ten opzichte van één die ik uitstekend kan gebruiken, maar waarop géén garantie meer rust?

Dus aan het sleutelen geslagen met de camera lens opening tool. De Swarovski heeft de typische Zeiss collimatie: twee excentrische ringen per objectief. Die laten het objectief een groot, respectievelijk klein excentrisch rondje in hun vatting draaien. Effect: het beeld verplaatst zich en draait ook een rondje .De brede ring samen met de smalle (op hun dikste punt) is voor het grootste rondje, de brede ring alleen voor een middelmatig rondje, alleen de smallere voor fijncollimatie. Beide objectieven moet je ongeveer evenveel verplaatsen, in mijn geval moest ik de beelden iets naar elkaar toe draaien.

Zo gezegd zo gedaan. Het lastige in deze is dat de hersenen van een dubbelbeeld telkenmale één beeld willen maken. Da's normaal gesproken OK. Maar nu even niet, ik wilde nu juist finstellen op mijn eigen afwijking en niet telkens geheel of gedeeltelijk automatisch door de hersenen gecorrigeerd worden. Je moet dus met trucjes je eigen hersenen voor de gek houden en afwisselend ontspannen en ingespannen kijken. Een enkel lichtpuntje op een donkere achtergrond ( planeet of ster) is het meest ideale testobject. De hersenen "zien"dan geen andere referentiepunten om zich op te richten.

Om een lang verhaal wat korter te maken is dit gelukt en kijk ik nu volledig ontspannen door de kijker. Een verademing. Geen inspanning, getuur, geknijp en hoofdpijn.

Uiteraard heb ik van de oorspronkelijke stand van de vier ringen foto's en een schets gemaakt, mocht deze kijker naar een andere eigenaar verhuizen.
 
Laatst bewerkt:

IridiuM

Pluto
Ik heb de piggyback-adapter van mij C9.25 geschroefd en daaronder wat stof weggehaald.


En ik heb een 15mm afstandsring gemonteerd op mijn 72/432 refractor, waardoor nu mijn dslr nu in focus is.
 

sdn

Eris
Ben niet heel erg tevreden over de telrad basis. Hij is te laag (waar nog wel verhogers voor beschikbaar zijn) maar hij plakt ook permanent vast aan de buis en bovendien komt hij op mijn bresser dob dan onhandig terecht aan de andere kant van de buis, want recht bovenop zit de basis voor de zoeker en tussen zoeker en focuser is geen ruimte voor zo'n groot ding. En die zoeker vind ik al te "ver" op de buis staan. Al met al vraagt dat dus om een eigen oplossing: een hogere zelfgemaakte telrad basis met plek voor de zoeker. Gefreesd uit populierenhout waarbij ik zoveel mogelijk gewicht verwijderd heb. Hij past precies in de Bresser zoeker basis. Ooit nog eens schilderen als ik voor een andere klus een pot verf open doe. (en ja, ik weet dat de telrad nu verkeerd om staat op deze foto, maar andersom past ie dus ook).

20201017_095423.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan