Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

600 kilometer gereden om mijn door FirstLight zwaar geüpgraded C14 af te halen (en samen gegeten bij de Chinees).

Statief van de SP 35 cm verlengd om in iedere kijkhoogte (horizon-zenit) met de rug min of meer recht te kunnen waarnemen, zittend op een in hoogte verstelbare kruk. Comfort levert (duur)waarneemvermogen, nietwaar?
Verder een simpel latje om de Telrad op de buisringen van een 10 cm refractor te monteren. (Lang niet gebruikt, dat ding, maar wat is'ie goed!)

Mijn C11 eens lief in de corrector aangekeken en gestreeld + verteld dat ie volgend weekend terug aan de slag mag :D

Enkele weken geleden heb ik een Canon EOS 5e (analoog toestel) gekocht op ebay, heeft me 8,50 euro gekost. De reden van dit type fototoestel is dat de bajonet in metaal is en mooi blinkt :cool:
De bedoeling is om de bajonet er af te halen en een adapter te maken zodat ik mijn Canon lenzen op mijn CCD-camera kan gebruiken.
Gisteren gestart en vandaag de werken beëindigd.
Dit is wat over blijft van de gestripte camera :

EOS bajonet.JPG

Daarna op de draaibank het achterste gedeelte van het frame er af gehaald zodat enkel een deel overblijft waarmee ik de bajonet kan vastmaken aan een T2-ring (M42x0.75). Het geheel moest achteraan mooi vlak zijn zodat er geen tilt in zou zitten.

EOS na_.jpg

De T2 ring is veel kleiner in diameter dan het gat van de EOS en dus moest er een plaatje tussen geplaatst worden.
Achteraan zit de T2-ring vastgemaakt met enkele vijsjes en wat lijm ertussen zodat er geen lichtspleetjes in zitten :wink:

EOS bajonet front_.jpg

Job finished, de EOS lens klaar om op de camera te schroeven. De afstand tussen de EOS bajonet en de CCD zal 44mm moeten zijn om in focus te geraken.

EOS with lens_.jpg

TS heeft deze voor 59,00 euro maar het was de kick om een fototoestel uit elkaar te halen, er zitten trouwens nog enkele onderdelen in die ik voor een ander projectje kan gebruiken :lol:

mijn poolzoekafstelling verkloot, staat nu helemaal verkeerd:x

kan iemand dit voor mijn herstellen .. pm me maar.

de vorige keer was ik ookal 2 dagen bezig geweest en stond het ook niet goed.....

Das ook niet onbelangrijk Phill !!!!

.....

Ik ben nu dus toch theoretisch bezig, de haalbaarheid van een 62cm Schmidt-cassegrain aan het 'bekijkeren' :smartass

FL.

Afgelopen dagen contact gehad met Gary Myers van StellarCAT over de haalbaarheid van een altitude drive voor mijn 24" Dobson met de servomotor IN de spiegelbox.
Als dit plan gaat werken heb ik straks een Dobson met GoTo zonder vervelende uitstekende motoren!
Nu eerst genieten van een weekje Grand Champs in de Provence.

Maar uitstekende motoren is toch precies waar iedereen naar opzoek is..???:p
Je wilt die 'gemiddelde' zooi toch niet...

... Sorry, ik kon het even niet laten...

Gisteravond, toen ik in de OTA keek, besloten om vandaag ook de onderste helft van de Newton in de plakvelours te zetten (bovenste helft eerder dit jaar gedaan). Het verschil tussen olifantgrijs en zwart.
Meteen de spiegel een spoelbeurtje gegeven, zoute vochtige lucht laat rare vlekken achter zo lijkt het.
Nu de boel weer zien te collimeren.

Het is geen rant topic, maar ik wil toch even mijn verbazing uitspreken over de gebruikte boutjes in de Skywatcher spiegelcel: veel te zacht! Een aantal***boutjes***waarmee de spiegelklemmen in de cel zijn vastgeschroefd zaten behoorlijk vast. Ik moest dus wat kracht zetten, waarmee ik de kop van 3 exemplaren volledig tordeerde of dol draaide.

Met een traantje in m'n ogen de C9,25 uit de kist gehaald en even een poets beurtje gegeven.. En lief toe gefluisterd dat we niet jaloers moeten zijn op Grand Pre.. Of het hielp? Niet echt maar ze glimt nu wel weer mooi ;)

Casper

Terug
Bovenaan Onderaan