Enkele weken geleden heb ik een Canon EOS 5e (analoog toestel) gekocht op ebay, heeft me 8,50 euro gekost. De reden van dit type fototoestel is dat de bajonet in metaal is en mooi blinkt

De bedoeling is om de bajonet er af te halen en een adapter te maken zodat ik mijn Canon lenzen op mijn CCD-camera kan gebruiken.
Gisteren gestart en vandaag de werken beëindigd.
Dit is wat over blijft van de gestripte camera :
Daarna op de draaibank het achterste gedeelte van het frame er af gehaald zodat enkel een deel overblijft waarmee ik de bajonet kan vastmaken aan een T2-ring (M42x0.75). Het geheel moest achteraan mooi vlak zijn zodat er geen tilt in zou zitten.
De T2 ring is veel kleiner in diameter dan het gat van de EOS en dus moest er een plaatje tussen geplaatst worden.
Achteraan zit de T2-ring vastgemaakt met enkele vijsjes en wat lijm ertussen zodat er geen lichtspleetjes in zitten :wink:
Job finished, de EOS lens klaar om op de camera te schroeven. De afstand tussen de EOS bajonet en de CCD zal 44mm moeten zijn om in focus te geraken.
TS heeft deze voor 59,00 euro maar het was de kick om een fototoestel uit elkaar te halen, er zitten trouwens nog enkele onderdelen in die ik voor een ander projectje kan gebruiken :lol: