Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

MoreLinux

Donateur
Het lijkt mij leuk om via dit topic de kleine ATM dingetjes te horen die iedereen even snel tussendoor doet aan zijn of haar telescoop.

Ik zal even een aftrap geven. Mijn Canopus is een klein beetje uit balans sinds ik zwaardere oculairen en een Televue Paracorr gebruik. Tijdens het Kollase 2013 weekend zag ik dat Hyperion op een handige manier gebruik maakte van de knoppen op de Canopus om een balanssysteem van elastiek vast te zetten. Dit idee heb ik een weekje of wat laten bezinken en heb vandaag mijn eigen variant daarop gemaakt.

Benodigde onderdelen:
  • 5.5mm bout met oog.
  • Snelbinder 95cm lang en 8mm dik.
  • 20cm zwarte plakband.

Bouwtijd: 5 minuten

Op de foto hieronder de onderdelen.

Onderdelen.jpg

De bout met oog kan ik eenvoudig monteren omdat de Canopus enkele extra schroefgaten heeft die tijdens het transport gebruikt worden. De snelbinder haak ik in de bout en voer 'm dan via de achterste bout naar de voorste bout op de banaan. Op de foto de montage als de telescoop nog naar de zenit wijst.

IndeZenit.jpg

Met het stukje plakband hou ik de snelbinder bij elkaar waardoor hij in alle standen blijft zitten. Het eerste stukje tape van zo'n 10 cm heb ik even dubbel geplakt zodat er geen plakkend stuk op de snelbinder zit. De tape vormt als het ware een huls om de snelbinder.

Hier nog een foto op ongeveer 45 graden.
Hoek45graden.jpg

De laatste foto is genomen als de telescoop op de horizon kijkt. Ik heb de telescoop in deze hoek een hele tijd laten staan, maar hij zakt nu niet meer door.

OpdeHorizon.jpg

Laatst bewerkt:
Leuk idee! Ik klus ook regelmatig aan mijn kijker zonder dat daar een heel nieuw topic aan gewijd hoeft te worden.
Je elastiek-oplossing ziet er goed uit, en de kleur klopt ook nog!

OK, leuk idee. Ik heb aan m'n zenithtracker geprutst voor de komende tocht naar AstroQueyras; die is nu klaar. Doel: camera zodanig houden dat er met een RA-as van de Vixen SP gevolgd kan worden, door het zenith heen. In Guindaine in 2012 had ik 'm al bij me, en de resultaten waren interessant genoeg om op voort te bouwen.
.
Nacht van 15 op 16 september 2012, AstroGuindaine. De mist is even snel verdwenen als het gekomen is, om 22:27hr. Zuiden onderaan. Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye met Pentax K10D, vier minuten belicht en gevolgd met de zenithtracker op F3.5, ISO800, RAW door camera omgezet in JPG.
.
2. 22.27, 800ISO, F3.5, 240s.JPG
.
.

Voor AstroQueyras moet het beter: meer opnamen in RAW en stacken. Maar het probleem is dat de camera niet verticaal omhoog staat, maar iets naar het zuiden gekanteld staat. In Guindaine was dat geen probleem, want daar hadden we geen horizon, maar in AstroQueyras zitten we zo hoog, dat we een (vrijwel) volledig vrije horizon hebben. Niets mag dus verloren gaan, en aanpassingen zijn nodig!
.
Zenithtracker: poolas van een Vixen SP, met een met de bankschroef en een bankhamer in de vorm gemept tussenstuk (verbindingselement uit de houtbouw), en ertussen gebraden steuntje. Lelijk? Zeg dat wel!!
.
DSC04767.JPG
.
Slecht laswerk. De camera steunt tegen een blokje hout dat met dubbelzijdige tape op het tussenstuk geplakt is. Lelijk? Ja, maar het werkt wel!
.
DSC04768.JPG
.
De andere kant:
.
DSC04770.JPG
.
Blokje hout vastgeklemd om de zenithhoogte van de camera juist in te stellen. Inderdaad: utility!
.
DSC04769.JPG
.
Nee, het lijkt inderdaad allemaal nergens op, ze is spuiglelijk; ik heb ook niet m'n best op haar gedaan, maar snel wat in elkaar geflanst. Maar wat boeit dat? De poolhoogte van deze tracker is 45 graden, en dus is ze alleen in Frankrijk te gebruiken. Haar lelijkheid zie ik dus bijna nooit, meestal ligt ze rustig te slapen in m'n hok in een bak, dus dat maakt niet uit. De resultaten die met behulp van haar te behalen zijn, dat is heel andere koek! Maar dat komt straks.

Laatst bewerkt:
Erg leuk topic dit. Ik ben nu voor mijn Rigel Quickfinder een spanningsregelaar aan het inbouwen, zodat deze ook aan de 12V kan hangen. En ik heb de extra instelpot die ik er al eens ingezet had vervangen door een kleinere, zodat ik rode cirkels zwakker kan krijgen. Origineel is veel te fel en je kan deze niet zwak genoeg regelen op een donkere waarneemplek.

Inderdaad leuk onderwerp.

Ik wil nog dit weekend de buis van mijn Dobson iets hoger zetten dat kan bij deze GSO, zodat bij lage stand het contragewicht (lees: hoofdspiegel) de kijker niet 'vanzelf' omhoog trekt. Ik gebruik immers geen 2" jampotten en er zit ook geen zoeker op.

@Skyheerlen: beetje laswerk aan verricht zie ik ?

Bakken en braden. Normaal lukt het beter, maar deze troep laat zich slecht lassen. Pisbakkenstaal.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn LX200 onderhanden genomen.De schroefjes eens nagelopen waarvan er een aantal los zaten.Daarna de tand en wormwielen van de aandrijvingen van een vers vetje voorzien,dat resulteerde in een merkbaar stillere aandrijving.Ook al het stof en vuil verwijderd van de telescoop,dus hij is weer helemaal klaar voor de volgende kijk nacht.
Het volgende slachtoffer word de ETX80,die kan ook wel een service beurt gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ah leuk!

Ik heb net mijn controller van mijn dauwlinten en ventilator een upgrade gegeven. Van het 'rwagter type', met LED-dimmers. Er zat nog maar 1 dimmer in, maar in Grandpré heb ik van dreistein nog 2 andere bijgekregen (waarvoor dank!). Nu eindelijk eens de tijd gevonden om dat extra in te bouwen, nu heb ik 3 aparte kanalen! Nog zo handig!
Het was wel nogal denken en proppen om het allemaal in hetzelfde doosje te krijgen :lol: Een foto heb ik nu even niet..

Net tijdens een Mars- en Jupiterwaarneming (ja de kijker neigde weer onhoog) maar de buis omhoog gesteld zodat het contragewicht (de spiegel dus) iets hoger ligt. Daarna deed die het beter en bleef de kijker op de gewenste hoogte staan ook bij oculair wisselen.

@astromannetje : had eerst geen gedacht waarover het ging "rwagter type" :shock:, maar na wat zoekwerk heb ik gevonden dat rwagter iemand op dit forum is die de led-dimmer idee op gang bracht. Tof.

Holy peop Morelinux, als ik dat elastiek op mijn kijker monteer en dan de holy handgrenate erin doe, kan ik voortaan duiven uit de lucht schieten met m'n katapult :D

@Ionize: Net getest met paracorr+5mm in oculairhouden + 2xHyperion extra = 1500 gram. Als ik die erop heb dan is de telescoop stabiel op de horizon en als ik die 1500 gram eraf haal blijft het geheel op de zelfde horizon positie staan. De telescoop schiet niet omhoog.

Als ik weer naar de zenit ga, dan is er vanaf ongeveer 45 graden bijna geen spanning op de snelbinder. Waarschijnlijk is dit een perfecte samenloop van toevallige onderdelen die bij mij net goed uitpakken :)

Idee voor Ionize misschien, want geinspireerd op MoreLinux's oplossing: een kleiner 'spinnetje' op mijn 10" Propus-ish Sumerian.
foto 3_small.JPG

En omdat ik van de zakjappannergeneratie ben en geen trek het het uit te rekenen (en het bovendien niet onthoud met dat weinige waarnemen), een handig lijstje op de UTA met TFOV enzo. Vast met klitteband.
foto 2_small.JPG

Next up die vette HC2 helical zoals Roel die heeft geschoord.

Extra lange draad aan de 9V netadapter gesoldeerd om althans op mijn balkon niet op batterijen te hoeven volgen.

1. Een oude 16X50 verrekijker schoongemaakt.
2. Één van mijn miskopen ooit, een 30X50 (!) Yukon, opnieuw gecollimeerd. Alleen heeft dat niet zoveel zin, als je hem aanraakt is hij er al weer vanaf. Als je erdòòr kijkt blijf je je verbazen over het donkere en gekleurde beeld.

ik hen mijn motorfocuscontroller gemaakt.
ik had (op een vage manier) mijn usbpoort van de controler opgeblazen :x
nu zie er andere proccersor in en het werkt weer.
en ik heb mijn 80/400 bevilt met vlouersvilt

Nog een nabrander over de Propus van mij: ik heb een zadeltje voor een RDF gemonteerd zodat ik die er makkelijk op en af kan zetten. Had wat voeten in de aarde. Oorspronkelijke plankje brak doormidden, nieuwe gemaakt en omdat de boel zo krap is paste het toen nog niet in ingeklapte toestand in elkaar. Dus ook nog een stukje uit één vd klemblokjes voor de trussen moeten zagen. Nu zit het super.

image.jpeg

Mijn pas afgewerkte elektronica controller doos op de grond laten vallen :-( Gevolg: potentiometer van de MdL-fan stuk... Alles is intussen gelukkig hersteld en werkt terug.

Terug
Bovenaan Onderaan