Wanneer zijn de Weltblick 75/1200 gemaakt en verkocht?

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Enige tijd geleden is er een discussie geweest over de leeftijd van de klassieke Polarex/Weltblick 75mm refractor,waarvan ik er momenteel een bezit.

Er zijn ooit 5/6 blauwe Weltblick's gemaakt speciaal voor de Duitse markt. Via Neckermann Versand werden ze verkocht en je kon ze dus thuis bezorgd krijgen.
Alle onderdelen kwamen uit de Nihon Seiko fabriek in Japan, en ze werden in de USA als Unitron verkocht, in Europa en Australie als Polarex en in Skandinavie als Meridian en Mercurius. In Duisland werden ze onder de naam Weltblick op de markt gebracht. Kenmerkend is de blauwe kleur van de kijkerbuis + dauwkap. Verder zijn Weltblick, Unitron, Polarex, Merkurius volldedig identiek...behalve dat bij sommige Weltblick's de lensvatting een grotere rand heeft dan de standaarduitvoerig.

lensvatting.jpg lensvatting2.jpg

IMAG0081.jpg

polarex_unitron_weltblick_142focusers750241.jpg

Op de site van Company Seven wordt gesteld dat de Weltblick exemplaren rond 1985 werden gemaakt en verkocht: http://www.company7.com/library/unitron/notes.html .

Op een advertentie van Anamorfose wordt ook beschreven dat de blauwe Weltblick 75/1200 in de 80-er jaren werden verkocht via Neckermann.

Naspeuring op diverse Duitse websites levert een aantal resultaten op waarbij de productie van de 75mm/1200 Weltblick rond 1967 ligt, een andere bron komt met "rond 1970" Zie bijvoorbeeld: http://www.astrotreff.de/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=92185

Hier is sprake van een Weltblick telescoop uit begin 70-er jaren.......

Wie helpt mij dit raadsel op te lossen?? Wie heeft misschien nog oude Neckermann catalogi uit die tijd waarin ze geadverteerd worden?
Heb ik nu een klassieke 1985 Weltblick of een echter klassieker uit 1967-1970?

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Ik heb een typefout in de titel verbeterd. De eerste bijlage is niet goed geplaatst, en dat kan ik niet verbeteren. Kun je 'm aub nog eens uploaden?

Bovenaan Onderaan