Wanneer spreken we van een klassieke telescoop?

Wanneer spreken we van een klassieke telescoop?

• voor 1950

Stemmen: 3 4,8%
  • voor 1960

Stemmen: 0 0,0%
  • voor 1970

Stemmen: 9 14,5%
  • voor 1980

Stemmen: 20 32,3%
  • voor 1990

Stemmen: 9 14,5%
  • Hoeft niet aan een jaartal gekoppeld te zijn

Stemmen: 21 33,9%

• Totaal aantal stemmers
    62

MoreLinux

Donateur
In de aanloop naar dit nieuwe forum over klassieke telescopen werd er al meteen druk gediscussieerd over "vanaf welk tijdstip praten we over een klassieke telescoop?"

Vandaar deze poll.

Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
Hetzelfde debat vindt plaats in de antiek/klassiek discussie. Sommige zaken zijn al klassiek nog voordat de laatste producten de productielijn verlaten. Denk aan de VW-kever. Maar zo zijn er legio voorbeelden.

Ik vind dat 25 jaar en ouder een klassieker is,die regel word in oa de autowereld ook zo gehanteerd.
Helemaal geen bouwjaar hanteren zoals de meerderheid in de poll wil lijkt mij niet de bedoeling,zo kan je
net zo goed geen apart topic hiervoor openen,want dan valt een telescoop van een jaar oud ook onder de klassiekers.

scorpio

Donateur
Ik vind dat 25 jaar en ouder een klassieker is,die regel word in oa de autowereld ook zo gehanteerd.
Vind ik ook. Rond de 25 jaar en ouder.

Vervelende alleen is dat ik bij veel telescopen uit 1990 nu niet echt een klassiek gevoel krijg. Maar ja, je moet toch ergens een lijn trekken en voor iemand van 20 jaar oud zal zo'n ding uit 1990 waarschijnlijk wel ouderwets overkomen.

patrickduis

Moderator
Ja, de oranje 60mm JWG kijker! en de oranje C8 en de 150mm Vixen newton op GP-DX in de Vixen folder waarvan je alleen maar kon dromen...........Ik heb de Ganymedes folder+prijslijst nog steeds......ongelofelijk duur voor die tijd......

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Ben van mening dat een klassieker 25 oud moet zijn. Dat is de stelregel bij meer voorwerpen, auto's, (houten)boten enz.
Mijn Weltblick is van 1985 met een klassieke look en mijn zwengelmontering van voor WO2, die komt al aardig in de buurt van antiek...

Laatst bewerkt:
Zoals ik al aangaf gewoon 25 jaar en ouder aanhouden,iemand die zijn 1995 model wil showen daar
zijn ook andere topics voor.Het gevoel van wat oud is of niet is persoonlijk en waarschijnlijk ook leeftijd afhankelijk.
Voor mijn gevoel is 1975 nog niet zo lang geleden,als je daarna geboren ben is het voor je gevoel een eeuwigheid geleden.
toch zijn dat mensen die nu al tot 40jaar oud zijn .Pffff,nu ik er over nadenk ga ik mij ook klassiek voelen:D

Het beste is misschien om het over 'klassieke telescopen' te hebben wanneer ze ook als zodanig door een grote groep mensen zo beoordeeld worden,bijv.alles vóór bouwjaar 1980 ( ouder dan 35 jaar ) en over wat ze op Cloudy Nights ooit betitelde als 'future classics' ( toekomstige klassiekers dus ) en daar kunnen dan mooi de latere mijlpalen der kijkers onder vallen zoals bijv. AstroPhysics,Coronado PST en Vixen/Takahashi Fluoriet refractors............vele van die kijkers worden gegarandeerd klassiekers of zijn het al ondanks de jongere leeftijd.....

classicscopes

Thurest

Stofdeeltje
Sja eigenlijk zeg ik, het hoeft niet perse aan een jaartal gebonden te zijn, maar toch ben ik meer van mening dat het minimaal 25 jaar oud moet zijn

Correct ... Antiek = 100 jaren = eeuw ... Klassiek = 25 jaren = kwart eeuw ( alhoewel de regels voor klassieke auto's in Nederland vorig jaar warden verscherpt naar 30 jaren ) ... :denkdenk:

Bovenaan Onderaan