Waarschuwingstopic actuele hemelverschijnselen

Adelaar

Donateur
De weersverwachtingen zijn niet gunstig, maar op 1 januari 2023 rond 23:48 MET bedekt de maan de planeet Uranus, voor waarnemers in het noorden van het land. Er is een 8 kilometer brede strook van waaruit een gedeeltelijke bedekking te zien is. Die loopt net boven Alkmaar, Hoorn, Emmeloord en Hoogeveen langs, en over Heerhugowaard, Steenwijk en Emmen-Noord heen. Ten zuiden van deze strook is er alleen een (zeer) nauwe samenstand. De bedekking/samenstand vindt aan de donkere maanrand plaats, Uranus is nu magnitude 5,7, en Maan en Uranus staan op dat moment op ongeveer 38 graden boven de westzuidwestelijke horizon. Bij begin en eind van de bedekking zal de helderheid van Uranus langzaam af- en toenemen. Bron: Sterrengids 2023.

Andromedaris

Donateur
Dat kan een 'herkansing' worden voor 5 december, toen de Maan ook Uranus bedekte.
Ik ben ervoor naar buiten gegaan met de verrekijker, maar Uranus toonde zich niet -- alleen heel af en toe een schim van de Maan achter de wolken.

Jef De Wit

Donateur
De zon is zeer actief de laatste tijd. De grootste vlek is zonder enig probleem met een eclipsbril te zien.

Edit: er is zelfs met veel moeite een tweede vlek zichtbaar aan de andere van de zon :)

Laatst bewerkt:

Andromedaris

Donateur
Geweldig spectaculaire Zon inderdaad vandaag / in deze periode!
Vandaag waargenomen met de telescoop én verscheidene zonnevlekken gezien met mijn twee "blote ogen" tegelijk doorheen een voldoende groot Baader AstroSolar filter.

Mooi beeld van de zonnevlekken van Solar Dynamics Observatory (met de Aarde op schaal erbij) is hier te vinden:
https://spaceweathergallery2.com/indiv_upload.php?upload_id=191630
>> Klikken op de afbeelding voor beste beeld.

Als ik zo vrij mag zijn om het beeld ook hier te plaatsen:

20230117 Naked-Eye Sunspot - with Earth to Scale - SDO and Bum-Suk-Yeom.jpg

skyfan

over de datum
Met de Vixen SD115S plus Daystar Quark H-alphafilter plus IR filter (warmtefilter). Oculair meest 30 mm, in de Quark zit een 4.2x barlow ingebouwd, dus dan zit je op ca 125x.
Bij goede seeing (die was er nu niet) kan ik tot 20 mm gaan, ca 190x. Ik heb officieel een protuberansenquark (Prominence), maar deze geeft ook heel goede oppervlaktebeelden.

marcieow

Vesta
Hoe staat het met de voorspelde KP verwachting? Ten opzichte van gister?
Iemand een linkje naar een betrouwbare voorspelling site?

Titan2

Saturnus
De kp-verwachting is een voorspelling, dus de werkelijkheid kan altijd afwijken, maar het is in elk geval een betrouwbare indicatie.
Voor meer insidersinformatie kun je de forumberichten daar in de gaten houden. Daar zitten veel experts die helemaal losgaan wanneer de kansen stijgen.

skyfan

over de datum
Mooi!!! Ik zag je bericht het net nadat ik mijn kijker had opgeruimd, en ben net naat het kanaal gefietst, daar kun je de noordelijke hemel redelijk donker zien, maar helaas, niets te zien hier. Enfin, prachtige maansessie gehad, dus we hebben niks te klagen.

Adelaar

Donateur
Gaaf! Waarvandaan is de foto gemaakt? En was het ook visueel zo te zien? Ik heb tot 22:30u een poging gewaagd op de Knardijk, maar helaas, niets te zien. Als er al noorderlicht was, dan was het te lichtvervuild om daar iets van te zien...

Bovenaan Onderaan