• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Waar in Halfweg stond die oude sterrenwacht van Piet Meesters eigenlijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

John Baars

Moderator
De plaatjes staan daar als blauw linkje. ( foto 1, foto 2 enz) Rechtermuisklik en dan 'openen in nieuw tabblad' Bovenin de balk kun je hem dan openen. Daarna keer je weer terug in de tekst waar je was. Open je het plaatje gelijk en keer je terug naar de tekst, dan is de tekst weer helemaal naar het begin teruggesprongen. Dit ter vergemakkelijking.

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Ik heb momenteel wat nalatenschappen van Piet Meesters (tijdelijk) in mijn bezit. O.a. de door hem met de hand getekende komplete sterrenkaarten. Mijn goede vriend (met initialen H.H.) weet heel veel van Piet Meesters en is vlak voor haar overlijden bij zijn dochter op bezoek geweest om over hem te praten.

Daar komt een beeld uit wat nogal ontnuchterend is.

Het was volgens die bronnen een zeer eigenzinnige man die deed wat hij wilde, absoluut en zonder tegenspraak. En geen/weinig betrokkenheid toonde bij zijn vrouw en kinderen. En helemaal opging in zijn interesse voor sterrenkunde, alle vrije tijd die de man had bracht hij door in zijn sterrenwachten, of maakte hij telescopen voor geinteresseerden.

Focus op sterrenkunde en geen sociale interesse.

Ja, hij heeft veel mensen ontvangen en laten kennismaken met sterrenkunde. Ja, hij was een pionier met sterrenkunde in NL. Ja heeft zich zijn kennis helemaal zelf eigengemaakt. Ja, hij heeft een klein jaar in Lembang in voormalig Nederlands Indie gewerkt als wetenschappelijk waarnemer. Ja, hij was eenvoudige grondwerker. Ja op zijn brommer 2.000 km rijden om een zonsverduistering te zien in Zweden, maar dan niet ingaat n op een uitnodiging om in een hotel te slapen omdat hij zichzelf te min vond..... en klappertandend in een tentje lag te slapen ....Enz enz.

Maar de prijs was hoog. Een ontwricht gezin, kinderen die gebroken hebben met hun vader, een vrouw die alleen de kinderen heeft opgevoed en een man die uiteindelijk berooid en eenzaam is overleden.

Het mooie beeld van deze man heeft wel een enorme keerzijde.

Ook ik heb zijn boek gelezen en heb hem bewonderd om datgene wat hij gedaan heeft. Maar ik bekijk hem nu toch iets anders.

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: TomB

John Baars

Moderator
Dank je wel voor een forse nuancering van het geïdealiseerde beeld wat velen van ons hebben. Ik wist dit al en diversen met mij. Het kon echter geen kwaad om het beeld wat bij te stellen.
Toen ik de melding zag, hoopte ik dat er nieuwe data mbt het onderwerp boven tafel waren gekomen. Nu maar weer terug naar topic?

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Dank je wel voor een forse nuancering van het geïdealiseerde beeld wat velen van ons hebben. Ik wist dit al en diversen met mij. Het kon echter geen kwaad om het beeld wat bij te stellen.
Laten we dat maar doen immers Piet Meesters is en blijft een begrip in met name NL. Wat hij allemaal gedaan heeft is natuurlijk best imposant. Daar wil ik niets aan afdoen.

Overigens is het mij ook niet duidelijk of hij op 2 of 3 locaties een sterrenwacht heeft gehad. Ik kan dat uit zijn boek niet echt opmaken eerlijk gezegd. Misschien is dat gebeurd tijdens of direct na zijn verblijf in Lembang?

Wat mij opvalt in post 34 is dat de twee foto's van de houten sterrenwacht niet gelijk zijn. De een is tov de ander in spiegelbeeld. Maar welke is in spiegelbeeld?

Hij heeft na die brand in zijn sterrenwacht het stenen exemplaar gebouwd. Was dat achter zijn toenmalige huis of is hij na die brand verhuisd omdat hij dan meer grond had voor een grotere sterrenwacht? Allemaal vragen over een, dat is een ding wat zeker is, zeer markante man.

Roel

Onverantwoorde koekoek
Ik kreeg via de mail deze luchtfoto van Halfweg opgestuurd, met daarop hoogstwaarschijnlijk de stenen sterrenwacht. De foto zou dateren uit de jaren '50.

sterrenwachthalfweg.jpg

John Baars

Moderator
Dank je wel. Dat komt overeen met de laatste locatie die we van de steenen sterrenwacht hebben gevonden. Leuk tijdsbeeld/ sfeerplaatje. Geen auto in de uitgestorven straat.

Ik heb momenteel wat nalatenschappen van Piet Meesters (tijdelijk) in mijn bezit. O.a. de door hem met de hand getekende komplete sterrenkaarten. Mijn goede vriend (met initialen H.H.) weet heel veel van Piet Meesters en is vlak voor haar overlijden bij zijn dochter op bezoek geweest om over hem te praten.

Daar komt een beeld uit wat nogal ontnuchterend is,

Het was een zeer eigenzinnige man die deed wat hij wilde, absoluut en zonder tegenspraak. En geen/weinig betrokkenheid toonde bij zijn vrouw en kinderen. En helemaal opging in zijn interesse voor sterrenkunde, alle vrije tijd die de man had bracht hij door in zijn sterrenwachten, of maakte hij telescopen voor geinteresseerden.

Focus op sterrenkunde en geen sociale interesse.

Hallo Ido,

Online is te lezen dat jij voor het eerst door een telescoop keek in 1972, zes jaar na het overlijden van Piet Meesters. Toen was jij bovendien een kind. Op basis waarvan jij de kennis beschikt om een overleden persoon, die jij verder niet gekend hebt, dergelijke stempeltjes op iemand te kunnen drukken, mij een raadsel. Of moeten we uit je stelligheid opmaken dat je hier erg veel van jezelf in terugziet en je dus projecteert?

Je hebt je informatie via je vriendje H.H. Die heeft het weer van de dochter van Piet Meesters. Op geen enkele manier heb je Piet Meesters zelf gesproken. Dit is dus indirecte informatie .

Dit alles terzijde vraag ik me oprecht af: wat doen waardeoordelen over de mate waarin Piet Meesters een goede echtgenoot of vader zou zijn geweest ertoe als we het over zijn sterrenwacht of zijn significantie en nalatenschap voor de amateurastronomie hebben? Buiten de moraalridder willen spelen of protestantse spruitjeslucht verspreiden is het antwoord: doet er niet toe. Herinner je Piet Meesters zoals je wil, maar ik vind dit soort duidingen volstrekt ongepast op een forum van dit kaliber.

Zullen we het psychologiseren van mensen aan de experts over laten, dan houden wij ons weer met onze hobby sterrenkunde bezig!

Vriendelijke groet,

Een amateurastronoom die toevalligerwijs (of niet?) ook autisme schijnt te hebben.

Aangezien compleet off-topic snap ik niet wat het doel ervan is om hier Piet Meesters posthuum als (zwaar) gezinsverwaarlozende man neer te zetten ... en dat wil ik ook niet weten.

On-topic: John Baars, leuk te zien wat er allemaal nog voor materiaal beschikbaar is. Is er iets specifieks wat je met deze inzichten gaat doen? Ben je met een project bezig over Piet Meesters? Een ander idee: gedenksteen of informatiebordje nabij de locatie? We mogen er best trots op zijn dat we als klein landje zoveel goede professionele en amateursterrenkundigen hebben gehad, en dit breder onder de aandacht brengen!

• Leuk
Waarderingen: TomB

TomB

Donateur
Leuke topic dit. Nieuw voor mij dat de sterrenwacht in Zwanenburg ipv Halfweg stond. Ik weet nu dat een familielid van mij op een paar honderd meter van het door jullie gevonden adres woont.

sidney

Donateur
@John Baars , Ik denk dat ik de juiste locatie heb gevonden zie foto 1:
Let met name op gebouw (1) en de plaats van de sterrenwacht (2)
foto1.jpg

Foto 2: naar mijn mening het zelfde gebouw (1) en op het parkeerplaatsje (2) de voormalige locatie van de sterrenwacht.
foto2.jpg
Foto 3: Let op gebouw (3) met name de ramen bij het cijfer.
foto3.jpg
Foto 4: let wederom weer op het cijfer (3).
foto4.jpg
Foto 5: Even wat meer overzicht plaatje.
foto5.jpg

Ik hoor wel of je het er mee eens ben John.

John Baars

Moderator
Volgens mij heb je het bij het rechte eind. Het lijkt nu een lommerrijke parkeerplek half onder de bomen. Maar de plek hebben we!

Jammer dat het topic zwaar off topic dreigde te gaan. Ido voegde wel zeker een hoop mogelijke nuanceringen toe aan het hoog geïdealiseerde beeld dat velen (mijzelf niet uitgezonderd) van hem hadden.

@sidney , knap speurwerk! Ik denk dat de Stichting Historisch Halfweg wel eens interesse zou kunnen hebben in het resultaat van deze zoektocht. Veel leuk materiaal op die website trouwens.

Ido voegde wel zeker een hoop mogelijke nuanceringen toe aan het hoog geïdealiseerde beeld dat velen (mijzelf niet uitgezonderd) van hem hadden.
Wat voor relevantie heeft het voor zijn amateurastronomische verdiensten? Moeten we iedere keer het privéleven van iemand uitdiepen wanneer de verdiensten van een amateurastronoom worden besproken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan