Waar in Halfweg stond die oude sterrenwacht van Piet Meesters eigenlijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArnoM

Donateur
Was dat ook al zo in Piet Meesters' tijd?

voor zover ik weet was dat sinds het droogleggen van de Haarlemmermeer rond 1850. Kortgeleden zijn de gemeenten deels samengevoegd met een herindeling

De kroonlijst van n° 18 is in elk geval gelijkaardig gebleven. Ik ben als Belg helemaal niet bekend met die buurt, (slechts hobbycartofiel) maar kennelijk heeft dit gebied WOII heel goed doorstaan?

mijn moeder is eind 1945 in Zwanenburg geboren en volgens haar waren er zelfs geen problemen in de hongerwinter daar door de agrarische omgeving met veel boeren in de buurt. Ook niet gebombardeerd voor zover ik weet.

John Baars

Moderator
De Topotijdreis is verre van compleet, heb ik gemerkt. Zo staan de twee huizen van Meesters en zijn buurman er pas vanaf 1950 op, terwijl hij de sterrenwacht bouwde in 1939.
Deze kaart van 1929 wordt vanaf 1950 vernieuwd ( op de site) en dan staan beide woningen er op. Maar het is een ongelofelijk leuke site als je geïnteresseerd bent in het topografische verleden van je omgeving. Met dank aan Fabricius en jan bonte

Zo heb ik "rondgelopen" op de kaart van Den Haag uit de tijd dat mijn ouders nog kinderen waren. Heel verrassend.

C8 Ronald

Mimas
Wikipedia geeft het volgende aan t.a.v. de naamgeving van het dorp Zwanenburg:

Het dorp Zwanenburg is in 1913 vernoemd naar Gemeenlandshuis Swanenburg in Halfweg, dat eertijds dienstdeed als gemeenlandshuis van Rijnland. In 1863 werd hierin de suikerfabriek Holland, nog later CSM, gevestigd.

De volgende link (een foto uit het bekende Piet Meesters boek) geeft aan dat hij al een sterrenwacht opende in Halfweg in 1910.

http://members.quicknet.nl/ss.bastiani/foto02.html

Dat kan dan wel kloppen lijkt mij, want toen had het huidige "Zwanenburg deel" haar naam nog niet.

Vandaar dat altijd over de sterrenwacht in Halfweg gesproken wordt.
Misschien is dat, ook na de naamgeving Zwanenburg, gewoon blijven voortduren?

John Baars

Moderator
Met de gevonden resultaten ben ik dik tevreden. En toch kabbelt dit onderwerp rustig door naar......de locatie van de eerste sterrenwacht van Piet Meesters. In het Historisch Archief van Halfweg staat de volgende foto onder de algemene noemer : ten westen van de Dennenweg.

Overduidelijk staat er een molen op de achtergrond.
Click image for larger version  Name:	Oude sterrenwacht Meesters.png Views:	0 Size:	82.7 KB ID:	1439562

Dit is nog meer een zoekplaatje.......

De watermolen en het kaartje van Fabricius uit post 2 komen weer in het vizier. Als de fotograaf de foto ivm het licht van Noord naar Zuid heeft genomen, hetgeen me logisch lijkt met de lichtgevoeligheid van de films uit die dagen, blijft alleen het huis ten Noorden van de watermolen over op het kaartje. Allemaal aannames weliswaar...

Laatst bewerkt:
Is die molen niet de Molen van Faas/Dommekracht ? Hij gelijkt er sterk op. Hieronder een plaatje met zijn locatie. En zou het niet de Denenlaan zijn? Ik heb ook de Dennenlaan en Iepenlaan aangeduid. Het ligt eigenlijk allemaal in de buurt. 'Ten westen van de Dennenlaan' zou dus nog kunnen als je die foto bekijkt.
.
mees2den.png
.

John Baars

Moderator
Is die molen niet de Molen van Faas/Dommekracht ? Hij gelijkt er sterk op. Hieronder een plaatje met zijn locatie. En zou het niet de Denenlaan zijn? Ik heb ook de Dennenlaan en Iepenlaan aangeduid. Het ligt eigenlijk allemaal in de buurt. 'Ten westen van de Dennenlaan' zou dus nog kunnen als je die foto bekijkt.

Ik denk dat je gelijk hebt. Knap dat je die molen gevonden hebt!

De molen, Iepenlaan, Dennenlaan … op het kaartje van hierboven aangeduid :

.
Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: mees1.png views: 0 grootte: 639,1 KB id: 1439591

.
als je de foto bekijkt, lijkt dat huisje in de Iepenlaan te liggen, en hij in de Dennenlaan.
.

John Baars

Moderator
als je de foto bekijkt, lijkt dat huisje in de Iepenlaan te liggen, en hij in de Dennenlaan.
Daar lijkt het wel op.
Op de oude kaart van 1920.
Binnen de rode cirkel staan wel wat huizen die in aanmerking komen.

Click image for larger version  Name:	Locatie oude sterrenwacht  Meessters op kaart 1920.png Views:	0 Size:	938.0 KB ID:	1439619

In het adresboek uit 1965 van Haarlemmermeer (post 11) blijkt op de Dennenlaan 22 een zekere G. Meesters te wonen. Toeval? Het was en is niet ongebruikelijk dat nazaten dicht bij hun ouders wonen. Maar op exact dezelfde plek als waar men eerder vandaan verhuisde, lijkt mij sterk. Die woning is in de moderne tijd verdwenen. Op de Google maps afbeelding heb ik weer de rode en gele cirkel getekend. Bij de pijl Dennenlaan 22.

Click image for larger version  Name:	Locatie oude sterrenwacht Meesters op Google maps.png Views:	0 Size:	1.10 MB ID:	1439620

Het blijkt allemaal inderdaad heel dicht bij elkaar te liggen. De oude houten sterrenwacht op iets meer dan 200 meter van de molen en de stenen sterrenwacht op zo'n 100 meter van de oude houten sterrenwacht.

Laatst bewerkt:
zou je het geloven dat ik dit wel spannend vind…

Okee, terug naar die foto met de molen. Het lijkt dat er achter en links van dat huisje ook een huis staat dat 90° gedraaid staat. Als je nu alle kijkrichtingen op die foto probeert, naar de molen, naar dat huisje, naar dat lang huis, geraak ik op volgend kaartje tot de oranje plekken, en ik gok dat zijn eerste sterrenwacht de groene plek is. (En Dennenlaan 22 (zijn pa) zou dus 11 huizen vanaf het water kunnen zijn.)
...of krijg ik nu teveel fantasie.
.
pmees1.jpg
.
meesza2.png
.

John Baars

Moderator
coldfieldboundary , Hercule Poirot zou trots zijn op jouw bijdragen.:goedgedaan

Heel erg veel nauwkeuriger zullen we niet komen , denk ik. Tenzij iemand plotsklaps weer een oud huisadres tevoorschijn tovert.

Dit topic is gegroeid door de gezamenlijke inspanningen van diverse astroforummers. Wel leuk en weer eens iets anders.
Een ieder die in dit topic gepost heeft, bedankt voor zijn/ haar meedenken, het was me een waar genoegen,

In dit stukje wordt weer geschreven over de Dennenlaan nabij Olmenlaan.

"Dennenlaan, bij de Olmenlaan". Dat is dan weer verwarrend. De Olmenlaan ligt ongeveer 350 m zuidwestelijk van de Dennenlaan 22 in het huidige Zwanenburg. Hoeveel sterrenwachten op hoeveel verschillende plekken zouden er geweest zijn?

Meesters heeft minimaal twee sterrenwachten gehad in Halfweg/Zwanenburg, waarvan eentje is afgebrand. Hij schreef in zijn boek "Mijn Sterrenwacht" (1943) over "den brand, die enkele jaren geleden mijn sterrenwacht te Halfweg geheel verwoestte".

Volgens dit bericht bevond de afgebrande sterrenwacht zich aan de Iepenlaan (in het tegenwoordige Zwanenburg). De tekst wekt de indruk dat de latere sterrenwacht op dezelfde plek gebouwd is of vlakbij de oudere. De Essenlaan ligt dicht bij de Iepenlaan en de Dennenlaan.

Meesters na brand.png - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters na brand.png views: 0 grootte: 6,2 KB id: 1439857
Deze sterrenwacht had geen ronde koepel.
Een andere foto van dezelfde sterrenwacht kwam al eerder voorbij in dit topic. De foto moet gemaakt zijn in (of vóór) 1938, want hij stond in "Het Leven Geïllustreerd" van 12 november 1938:
Meesters oude sterrenwacht 12-11-1938 LQ.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters oude sterrenwacht 12-11-1938 LQ.jpg views: 0 grootte: 144,6 KB id: 1439850

Op oude foto's is ook een andere sterrenwacht van Meesters te zien (latere sterrenwacht op de plek van de afgebrande?) . Deze had een ronde koepel.
Meesters3d - Zwanenburg west vd Dennenlaan - 1932C.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters3d - Zwanenburg west vd Dennenlaan - 1932C.jpg views: 0 grootte: 537,6 KB id: 1439851
Vreemd genoeg heeft Historisch Halfweg bovenstaande foto's het nummer 1932C gegeven. Dat nummer werkt de indruk dat sterrenwacht met de ronde koepel al in 1932 bestond, dus jaren vóór de brand. Maar ik vermoed dat de ronde koepel pas gebouwd is na 1938.

De ronde koepel is namelijk ook te zien in het Polygoon-filmpje uit 1943.
Meesters3b -1943.png - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters3b -1943.png views: 0 grootte: 174,0 KB id: 1439852

Meesters3c - 1943.png - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Meesters3c - 1943.png views: 0 grootte: 170,1 KB id: 1439853

Bijlagen

• Meesters na brand.png
    Meesters na brand.png
    6,2 KB · Weergaven: 2
  • Meesters na brand.png
    Meesters na brand.png
    6,2 KB · Weergaven: 2
  • Meesters na brand.png
    Meesters na brand.png
    6,2 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
Het gaat gewoon dóór! Er begint van alles te wankelen!!:oops:

Voorzover ik kon teruglezen in het boek zijn er tenminste drie sterrenwachten geweest.

1. Waar hij begon. Instrumenten in de tuin, opslag in de schuur.
Op deze locatie werd een speciaal waarneemschuurtje gebouwd. Later, toen de boel uit zijn voegen groeide, bouwde hij daar zijn eerste sterrenwacht. Met een soort draaibare koektrommel er bovenop. Later verbeterde hij deze. Deze sterrenwacht moest uitneembaar blijven want hij hield reekening met de mogelijkheid dat hem de huur werd opgezegd en hij moest verhuizen. Dat laatste gebeurde dan ook in 1926. Deze eerste versie zal dan aan de Dennenlaan nabij de Olmenlaan gestaan hebben???
Click image for larger version  Name:	foto05.jpg Views:	0 Size:	82.7 KB ID:	1439862

3. De steenen sterrenwacht aan de Iepenlaan nr 20. We kijken nu richting Electriciteitscentrale. Zouden we verder naar rechts draaiend de locatie en restanten van de oude molen kunnen zien? De molen werd onttakeld in 1936 en in 1970 gesloopt.

Click image for larger version  Name:	image_106468.png Views:	0 Size:	338.1 KB ID:	1439864

Kortom
Zijn er twee locaties en drie sterrenwachten geweest? (Houtbouw 1 op de Dennenlaan nabij Olmenlaan. Houtbouw 2 eerst aan de Dennenlaan dan verplaatst naar Iepenlaan , vervolgens de brand en tot slot Steenbouw aan de Iepenlaan)
Of drie locaties en drie sterrenwachten? ( Houtbouw 1 aan de Dennenlaan nabij Olmenlaan, Houtbouw 2 aan de Dennenlaan. Steenbouw aan de Iepenlaan.)

EDIT:Aha, er zijn kruisposten!
Die bevestigen twee locaties. Dennenlaan en Iepenlaan.

Bijlagen

• foto05.jpg
    foto05.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:

Skyscanner

Deepskylogger
Dat halfweg beeldbankje is wel geweldig!

Meesters die op 67 jarige leeftijd 1000+ km op een brommertje naar Zweden rijd voor een totale zonsverduisering…
Doet me een beetje aan een onrvantwoorde koekkoek (Mét een Meesters telescoop) hier op het formum denken :)

scorpio

Donateur
Hoewel ik zelf nooit deze zoektocht gestart zou hebben begin ik nu ook wel een beetje (erg) nieuwsgierig te worden naar de juiste locaties.

Altijd gedacht dat Meesters echt in Halfweg heeft gewoond maar dat blijkt dus het huidige Zwanenburg te zijn. Zwanenburg is voor mij niet echt onbekend aangezien ik er vlakbij woon en bijna dagelijks kom. Ik weet niet wanneer Zwanenburg z'n huidige naam heeft gekregen maar wat ik wel weet is dat de plaatselijke voetbalclub in mijn wat jongere jaren nog Halfweg heette . Nu heet de club vv Zwanenburg. Blijkbaar bestaat de naam Zwanenburg nog niet zo heel erg lang.

Aangezien Meesters "pas" in 1964 is overleden moeten er nog personen in Zwanenburg zijn die deze man hebben gekend. Een persoonlijke zoektocht in Zwanenburg kan wel eens uitkomst bieden en het plaatselijke ontmoetingscentrum ("De Olm" nota bene) kan helemaal wel eens een behulpzame plek zijn.

:denkdenk:

Roel

R3ndang666
Meesters die op 67 jarige leeftijd 1000+ km op een brommertje naar Zweden rijd voor een totale zonsverduisering…
Doet me een beetje aan een onrvantwoorde koekkoek (Mét een Meesters telescoop) hier op het formum denken :)

No way! Haha, dat wist ik niet. Geweldig: Simpel werk, telescopen bouwen, klompen, bromfietsreizen. Ik krijg steeds meer sympathie voor deze meneer. :goedgedaan

Mooi topic trouwens. Ik volg het met veel belangstelling

svdr

Uranus
We zijn onderhand bijna een maandje verder in dit heemkundig toch wel interessant onderwerp. Ik woon net bezuiden jullie landsgrens, en een klein maandje was ruim tijd genoeg voor deze Belg om op het internet wat onderzoek te doen over deze boeiende meneer Meesters. Bijzonder veel is er over deze heer niet te vinden -dit draadje vat tot nu toe aardig samen wat er op Google te vinden is- maar iets geeft me het vermoeden dat Piet Meesters wat betreft het Nederlandse amateur astronomie patrimonium toch wel op redelijke hoogte kan gezet worden? Ergens had ik wel een biografie-pagina op Wikipedia verwacht, maar helaas. Dat verdient Piet toch wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan