Vreemde artifacts op foto

bfv

Meteoriet
Vannacht NGC 7000 geschoten met Canon 200mm f/2.8L, ASI533MC Pro een l-eXtreme filter. Nu zitten overal op het resultaat (een stack van 11 x 10m) onderstaande artifacts. Het treedt op in alle kleuren (RGB), groen meer dan rood en blauw (Bayer matrix). Het patroon is overal hetzelfde, ze zijn niet allemaal even helder. Wat is dit? En belangrijker, hoe kom ik er vanaf? Ik heb nog geen tijd gehad om de darks voor 10m exposures te maken, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat die het gaan oplossen (noch de biases).

Wie helpt me verder?

artifacts.png

ArnoM

Donateur
Yep. Hot pixels. Een pixel bestaat uit 4 sub pixels: 2x groen, 1x rood, 1x blauw. Op een camera met gewoon daglicht fotografie valt een hotpixel niet op.
Met astrofotografie vallen ze juist op, vanwege het vele zwart wat in beeld is.

Goed op te lossen met darks of bad pixel map (zoals hierboven al aangegeven).

bfv

Meteoriet
Ik zie wel wat andere hot pixels, maar het patroontje zoals in de foto te zien is zit overal. Exact hetzelfde patroon. Ik kan er zo wel een stuk of 30 aanwijzen, verspreid over de hele foto. Maar goed, eerst maar eens m'n calibratie frames maken (fijn, een gekoelde camera :) )

bfv

Meteoriet
Bovendien bedenk ik me net, ik heb dithering gebruikt dus dat zou de hotpixels wel moeten gladstrijken.

bfv

Meteoriet
Ik heb even aangegeven waar ik het allemaal tegenkom. Als ik ga zoeken zal ik er waarschijnlijk nog wel meer vinden. Het patroon komt overal terug...

artifacts2.png

wvreeven

Donateur
Je hebt 11 subs gemaakt en in je eerste foto zie ik 11 groene puntjes bij elkaar. Het zijn dus hot pixels.

Je geeft aan dat je dithering hebt toegepast. Hoeveel pixels heb je daarvoor gebruikt? Want blijkbaar is het te weinig om de hot pixels te verwijderen. Neem nu maar eens darks en pas die toe, dan zul je zien dat de patronen verdwijnen.

De forumleden die je dat in dit draadje al hebben aangegeven zijn zeer ervaren op het gebied van astrofotografie. Je zou er goed aan doen hun mening serieus te nemen ipv in de wind te slaan.

bfv

Meteoriet
Point taken. Ik ga ermee aan de slag. Het duurde even voordat ik het doorhad, maar juist omdát ik dither zie ik overal hetzelfde patroon terugkeren. Check!
Thanks!

bfv

Meteoriet
Maar @wvreeven ik probeerde niet zozeer het advies in de wind te slaan maar te begrijpen wat ik zag. Het bruggetje naar wat ik zag en hot pixels en dithering had ik met de eerste opmerkingen nog niet gemaakt.

wvreeven

Donateur
Fijn dat we het met elkaar eens zijn :)

Hoeveel dither je nu? In de regel zou je minimaal 15 en liefst 20 pixels in de imaging camera moeten ditheren. Maar de ditherinstelling is voor de guide camera dus de juiste hoeveelheid pixels moet je van de imaging camera naar de guide camera omrekenen.

bfv

Meteoriet
Ik heb de dithering op 5 pixels staan voor een 1280x960 guidecam / 120mm guide scope. (ZWO 120MM mini en 30F4). Ik denk dat het netto resultaat op de 533/200mm in de buurt van de 15 komt idd (zie ook de eerste foto hierboven).
Deep Sky Stacker was overigens ook nuttig om de hot pixels weg te werken. (door een foutje staan de darks nog steeds te draaien)

cyber

Stofdeeltje
@wvreeven de dither afstand is normaal wel oke, alle hot pixels zijn willekeurig gescheiden en vormen geen lijn of sterke ophoping. Ik vermoed dat bfv in deepskystacker gestapeld heeft met 'gemiddelde' als integratie methode, zonder pixel-rejection.

Probeer eens met 'Kappa-afbreken' en voeg darks toe.

wvreeven

Donateur
De ASI120MM heeft pixels van 3.75 µm dus met een brandpuntsafstand van 120 mm geeft dat een pixelgrootte van 6.45" / pixel. De ASI533 heeft pixels van 3.76 µm dus op 200 mm brandpuntsafstand geeft dat een pixelgrootte van 3.88 " / pixel. Je dithert dus 8.3" in de imaging camera. Ik zou toch willen aanraden om minimaal 10 pixels (in de guide cam) te gaan ditheren. @cyber heeft gelijk dat de hot pixels mooi gescheiden zijn maar iets meer ditheren heeft ook een positief effect op het weg kunnen werken van systeemruis.

Bovenaan Onderaan