Vraagje over een telescoop

HansioT

Stofdeeltje
Beste Forumleden,

Zal mij eerst eens voorstellen. Ik ben Hans, ben 52 jaar en sinds april 2020 in het bezit van een beginnerstelescoop, een Celestron astromaster 90EQ, waarmee ik al het nodige heb gezien: De maan,de planeten Venus, Mars, Jupiter met zijn manen, Saturnus, Uranus en Neptunus alsmede enkele deepsky objecten, dubbelsterren, sterrenhopen ,asteroiden en komeet Neowise. De deepskyobjecten vielen mij een beetje tegen. Het is meer dat je ze gevonden hebt wat voldoening geeft. De Andromedanevel bijvoorbeeld is een grote vage vlek , de sterren in de orionnevel zagen er wel een beetje nevelig uit. Vind het trouwens een mooie hobby al kunnen veel mensen zich er weinig bij voorstellen.

Ben nu op zoek naar een niet al te grote dobson. Deze is makkelijk mee te nemen en te installeren op vakanties , heb namelijk helaas geen vrachtwagen ter beschikking. Is een Bresser Messier 150/750 een goede aanschaf? De telescoop heeft ook beschikking over een parabolische hoofdspiegel en is niet duur in aanschaf. Ik hoor het graag.

Groetjes Hans

Rudy

Donateur
Zou een 200mm overwegen, qua omvang is er niet zo'n groot verschil (zie plaatje, 6" en 8"), maar maak je wel een forse sprong in opening tov. je oude kijker. Als een 150mm Dob mee kan op vakantie, dan een 200mm waarschijnlijk ook wel.

Classic_Dob_size_comp.jpg

Rudy

Donateur
Mijn excuses, ik lees het niet goed. Het gaat om een 150/750mm, een tafeldob. Je zou misschien ook kunnen kijken naar de Skywatcher Heritage 150/750mm, die is nog wat compacter om te vervoeren, bv. voor vakanties.

Laurens89

Sedna
Ik heb een 200mm, die gaat mee op reis aankomende week. Buis op de achterbank en rockerbox in de kofferbak (in een VW Polo). Ik moet me altijd verplaatsen om waar te nemen, ik vind een 200mm heel makkelijk meenemen. Maar ik wil nou ook weer niet zeggen dat het een kleine telescoop is, als er kinderen/huisdieren etc mee moeten dan wordt het al snel krap. Dan zou ik toch eens ergens gaan kijken hoe groot telescopen werkelijk zijn, bijvoorbeeld bij Robtics/Ganymedes. Je bent hier in Utrecht ook altijd welkom om eens te komen kijken hoe groot een 200mm is. Een tafeldob is dan zeker het overwegen waard.

Ik zou misschien ook overwegen hoe vaak je de telescoop normaal gedurende het jaar gaat gebruiken en hoe vaak deze mee gaat op vakantie. Het zou zonde zijn om een telescoop met een kleinere opening te kopen omdat deze 1x per jaar mee kan, terwijl je dan de rest van het jaar dan met een kleinere opening werkt terwijl je dan wel de plek en ruimte hebt een grotere telescoop te stallen/vervoeren. Via de Orion website heb je een 200mm Dobson voor EUR 399, maar weet niet wat je budget is uiteraard en of een 200mm een reële optie is gezien je omstandigheden/wensen?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rudy

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ben nu op zoek naar een niet al te grote dobson. Deze is makkelijk mee te nemen en te installeren op vakanties , heb namelijk helaas geen vrachtwagen ter beschikking.
Lijkt me net een beschrijving van de Heritage 150p.

• Leuk

HansioT

Stofdeeltje
Lijkt me net een beschrijving van de Heritage 150p.

Je zou misschien ook kunnen kijken naar de Skywatcher Heritage 150/750mm, die is nog wat compacter om te vervoeren, bv. voor vakanties.
Heb ook gekeken naar de Heritage 150 p. Deze is natuurlijk makkelijk mee te nemen op vakantie en lange weekendjes weg. En ik vind het ook een mooie prijs. Maar uitgeschoven lijkt mij deze constructie nogal open en kwetsbaar. En dan bedoel ik de duurzaamheid. Is er geen sprake van invallend strooilicht uit de omgeving waar je last van kunt hebben bijvoorbeeld als je foto s gaat maken met een camera? Dit ben ik van plan om te gaan doen in een later stadium.

Rudy

Donateur
Voor fotografie (behalve een kiekje van de maan met de telefoon, misschien) zou ik uitkijken naar iets anders en de Heritage alleen gebruiken voor visueel waarnemen. Strooilicht is gemakkelijk tegen te houden met een yogamatje, mensen die een Heritage hebben doen dat vaak. Voorbeeld hier. Er zijn mensen die al vele jaren de 130mm Heritage gebruiken (de 150mm is nog niet zo lang op de markt), denk dat het met de duurzaamheid wel goed zit.

HansioT

Stofdeeltje
Ik zou misschien ook overwegen hoe vaak je de telescoop normaal gedurende het jaar gaat gebruiken en hoe vaak deze mee gaat op vakantie.
Ik denk dat ik de dobson voornamelijk ga gebruiken voor de vakanties en lange weekendjes weg. Dus een aantal keren per jaar. Soms kijk ik ook bij familie vanaf het balkon op een flat. Het zou dan een 150 mm of 200 mm tafeldob moeten worden. Kijk meestal vanaf huis vanuit mijn dakraam. Mijn dakraam is mijn koepel en vanuit daar kan ik het gehele zuiden overzien en straks ook het noorden waar het tweede dakraam komt. Helaas heb ik geen tuin waar ik een koepel kan neerzetten. Dus voor thuis moet er een andere telescoop komen. Want dan lijkt me een tafeldobson niet handig.

Driehonderd tot vierhonderd euro vind ik een mooie prijs voor een tafeldob. Dus ik ga eens kijken naar een Orion. Zag er ook een bij omegon, een 200/1000 mm.

Laurens89

Sedna
Tja, als je vanuit je dakraam gaat waarnemen of vanaf een balkon, is een Dobson niet altijd even handig (ligt er een beetje aan hoe hoog de reling bijvoorbeeld is). Ik woon zelf op 6 hoog en met mijn Dob kan ik eigenlijk alleen objecten zien die wat hoger staan omdat de Dobson redelijk laag bij de grond staat en ik simpelweg niet lager kan kijken. Een tafeldobson is dan al wat handiger, die kun je namelijk makkelijker op een tafeltje o.i.d. zetten. Qua duurzaamheid zou ik me daar niet druk om maken zoals Rudy hierboven al aangeeft.

HansioT

Stofdeeltje
Dit lijkt me geen ideale situatie, vanwege luchtwervelingen doordat lucht vanuit huis door het raam naar buiten stroomt, of luchtwervelingen boven het dak.
En ik me maar afvragen waarom atmosfeer boven Nederland vaak onrustig is... Had al begrepen dat ik de kachel uit moest zetten. Na een tijdje werd de turbulentie vaak minder maar ik dacht dat dit kwam omdat mijn telescoop aan de omgevingstemperatuur moest wennen. Dank je voor de tip! Had er niet bij stilgestaan. Dan word het vaker waarnemen vanaf het balkon. Of wat meer weekendjes weg.

HansioT

Stofdeeltje
Dat is een uitstekende oplossing. :) Heb je in de buurt geen plek waar je af en toe 'ns kan waarnemen? Op afstand van bebouwing, op een stukje gras, dat zou beter zijn.
Meestal ga ik dan naar mijn zus en die woont op een flat, zij vind het ook leuk om te kijken. Woon zelf in de randstad en de Bortle schaal is in mijn gebied 6 dus er is natuurlijk veel strooilicht overal. Kan waarnemen op een plek op 10 km van mijn huis en daar kan ik hem op een soort houten picknick tafel zetten en de omstandigheden zijn daar beter om waar te nemen. Heb nu alvast een huisje gereserveerd in Limburg met een grasveld rondom en niet al te veel bomen. Dus dan hoop ik mijn slag te kunnen slaan. En nu maar hopen op mooi weer.

Volgend jaar naar Zwitserland en daar zou de Bortle schaal 4 zijn dus al wel wat spectaculairder. Dus dan weet ik wat ik in ieder geval mee moet nemen. Op Kreta aan de zuidkust was de Bortle schaal 3 en de melkweg was echt adembenemend mooi, ook met lichte en donkere delen. Maar om nou je telescoop mee te nemen in het vliegtuig..

• Leuk

Skyheerlen

Moderator
Afhankelijk van het ontwerp vd telescoop kan dat wel. Er zijn telescopen tot 35cm diameter die mee kunnen in het vliegtuig naar donkere oorden.

HansioT

Stofdeeltje
Afhankelijk van het ontwerp vd telescoop kan dat wel. Er zijn telescopen tot 35cm diameter die mee kunnen in het vliegtuig naar donkere oorden.
Ik heb een 2x32 cm bino telescoop meegenomen naar La Palma. De spiegels had ik mee als handbagage in een kistje.
Krijg altijd het idee dat er tijdens het transport per vliegtuig niks heel blijft, met de koffers wordt per slot van rekening flink gegooid .maar kennelijk valt dit dus wel mee!

sixela

Neen, dat valt niet mee. Kwestie van het glas als handbagage te pakken en de rest goed in te pakken…

HansioT

Stofdeeltje
Thanks voor jullie reacties. Zal mijn telescoop goed inpakken mocht ik op reis gaan met het vliegtuig.

Een 150 mm of 200 mm dobson is dus meer een telescoop is om visueel te kijken dan om mee te fotograferen.

Wat zou volgens jullie een mooie telescoop zijn om te starten met fotografie en dan bedoel ik planeetfotografie. En een telescoop tussen de 500 en 2500 euro om maar ergens mee te beginnen. Worden de mooiste resultaten gehaald met een volgsysteem? Ik snap wel dat het maken van opnames veel oefening vergt. Is een lenzentelescoop te prefereren boven een spiegelkijker of zit hier wel verschil in?

sixela

Planeetfotografie gaat ook met een Dobson, maar dan zet je die op een equatoriaal platform

Bovenaan Onderaan