Vraag over een telescoop.

Na hele boel informatie te hebben rond gevraagd.
En ook op het forum het 1 en ander te hebben meegekregen is mijn oog gevallen op een Triplet 80ed 480mm F6.
Aangezien dat mijn echte eerste fotografische telescoop word heb ik daar uiteraard wat vragen over.

1. Wat kan ik er van verwachten het is namelijk wel een F6 ?
2. Wat voor field flattener zal ik gebruiken en waarom ?
3. En wat voor lightpollution filter past hier mooi op ?

Alvast vriendelijk bedankt voor de tegenoet koming.

Bijlagen

• F257DBA4-F5C6-41B6-A590-37467F4CC08E.png
    F257DBA4-F5C6-41B6-A590-37467F4CC08E.png
    692,1 KB · Weergaven: 14

svdwal

Sander - Moderator
Precies f/6 betekent dat de brandpuntslengte precies 480 mm moet zijn, en de diameter precies 80 mm. Die diameter zal waarschijnlijk meer kloppen dan de brandpuntslengte (al is het maar omdat de brandpuntslengte lichtjes afhankelijk is van de golflengte), maar het is te weinig om je er druk over te maken. Het is geen f/7 en ook geen f/5, maar het kan best een f/6,01 of f/5,95 of zo zijn.

Gebruik bij twijfel de field flattener die de fabrikant aanraadt.

Lenzen hebben van nature geen vlak brandvlak. Het is een beetje hol, of bol, en als je chip groot genoeg is is dan een deel van het beeld zo ver uit focus dat het gaat zien. Een flattener maakt het beeld minder bol/hol, en als het goed is is het beeld dan over de hele chip scherp.

In principe kan elk filter erop, want dat hangt af van of de camera, of hoe de camera bevestigd is. Vaak zit er op de flattener een schroefdraad voor filter, of in een DSRL kan je speciale clip-in filters zetten. Of je zet ergens een filterwiel of filterslide.

kawanda

Quaoar
@Brightsky Toevallig zitten er op deze draad 2 eigenaars van deze TS.

cyber

Stofdeeltje
Ik heb deze telescoop al enkele jaren. Op mijn dauwkap staat het logo van TS geprint, maar deze komt gewoon uit dezelfde fabriek.

Voor fotografie gebruik ik de 2" 0.8X photoline reducer/flattener van TS. Zit aan de voorzijde een schroefdraad op voor 2" filters.

Met de reductie factor is het effectieve brandpunt 380 mm. Kan voor veel verschillende objecten gebruikt worden. Kijk gerust even naar mijn oudere topics op astroforum (voor maart 2020) of op m'n blog.

Met de reducer werk je op f/4.8 en ik heb nooit echt goede sterren gehad op het hele beeldveld. Voor mooiere sterren kan je met enkel een flattener werken, dus op f/6 want dat is meer vergevingsgezind. Gaat bijvoorbeeld via een TS 2" flattener.
Dan heb je wat meer verloopstukken nodig om de camera te bevestigen, want de backfocus afstand is niet de standaard 55mm. TS biedt dit als een kit aan:
https://www.astromarket.org/flatten...-beeldveldegalisator-2-met-adapterkit/p,33542 kan je best even de verkoper voor contacteren.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan