Vraag over “buck - booster”

ABakx

Stardust
Ik heb deze van Velleman in mijn koepel staan als voeding voor de telescoop etc.
Maar de huidige 10Micron montering heeft een eigen 24V voeding. Het huidige filterwiel van ZWO wordt via de usb gevoed vanaf de dome-computer.
Hij voedt derhalve alleen via de Pegasus UPB (die de focusmotor aanstuurt), de USB3 camera en een een dew heatertje op de camera. Dat is met een paar ampere wel klaar.
Die zou het dus makkelijk moeten kunnen doen. En dan een kleintje voor de telescoop. Ik heb een bak vol met 12V lichtnet-adapters staan.
Dan hoef ik niks te kopen.
Mijn voorkeur heeft dan echter een chassis voeding, die kan zo in het bestaande kastje geplaatst worden.
VU metertjes heb ik niet zo veel aan. Die moet ik immers afplakken vanwege het strooilicht.
Maakt 12V t.o.v. 13.8V in de praktijk veel uit? Of kan ik zo'n chassis-voeding opdraaien naar 13.8V.

rweust

Donateur
....
Maakt 12V t.o.v. 13.8V in de praktijk veel uit? Of kan ik zo'n chassis-voeding opdraaien naar 13.8V.

Ja, meestal lukt dit wel. Het voltage instelbereik kan natuurlijk verschillen, maar 1,5 tot 2V hebben ze bijna allemaal wel. Wel even opletten of dit potmetertje er op zit bij de voeding, meestal zit dit redelijk vooraan bij de aansluitklemmen en is dit blauw. Ik zou echter even bellen of een mailtje sturen naar de leverancier, dan weet je het zeker.

Ik zou wel voor 13,8V gaan, ten eerste raadt de koepelleverancier dit al aan en je compenseert het spanningsverlies over de sleepcontacten. Voor de motor maakt dit weldegelijk uit in koppel of deze 2V meer krijgt.

Bij een chassisvoeding met ventilator wel zorgen voor koelopeningen in dit kunststof kastje, koude lucht naar binnen laten en warme moet naar buiten kunnen.

EDIT: de door mij geposte chassisvoeding gaat van 10 V tot 13,2 VDC staat in de specificaties. Kan zijn dat dit ook al werkt, maar misschien toch even doorzoeken.

Laatst bewerkt:

rweust

Donateur
Bij gelijkstroom: VA = Watt, want geen blind stroom. We hebben het beiden goed dus.

Google eens voor je dit zo stelt. Wikipedia legt dit al aardig voor je uit. VA is echt niet gebruikelijk bij gelijkstroom, iedere elektriciën die ik ken heeft het dan over Watts. Ga je het over VA hebben bij gelijkstroom dan ga je juist onnodig mensen laten twijfelen.

Voltampère

Robert.

Laatst bewerkt:

PE1PQX

Donateur
Google eens voor je dit zo stelt. Wikipedia legt dit al aardig voor je uit. VA is echt niet gebruikelijk bij gelijkstroom, iedere elektriciën die ik ken heeft het dan over Watts. Ga je het over VA hebben bij gelijkstroom dan ga je juist onnodig mensen laten twijfelen.

Voltampère

Robert.
Dan hebbent mijn docenten op de LTS (Electrotechniek) en MTS (Telematica) het dus verkeerd gehad vorige eeuw?? Maar dit gaat off topic.

rweust

Donateur

Zo iets dan?
Prima voedingen, alleen wel even navragen of je hier de spanning wel nog wat op kunt schroeven.

Maar deze kan ook. Het is een Chinees, Mean Well weer, maar zo te zien wel met wat betere koeling. De uitgangsspanning is 13,5V, maar kan tot 15V op geregeld worden. Hier haal je de 13,8V dus prima mee. Met meer dan 20A kom je ook niet snel tekort.

Mean Well 13,5V voeding

Bij Reichelt nog iets goedkoper:

Mean Well 13,5V voeding

Robert.

Laatst bewerkt:

GerardvandenBraak

Polluxsterrenwacht
Als je het toerental verder terug kan schroeven heb je meer vermogen. Het vermogen is immers omgekeerd evenredig met het toerental.

PE1PQX

Donateur
Kan bij een wisselstroommotor (middels frequentie-regeling), maar bij een gelijkstroommotor is dat even andere koek.

GerardvandenBraak

Polluxsterrenwacht
Ik had min of meer hetzelfde probleem en heb de overbrenging aangepast. Nu met een lager toerental werkt het langzamer maar beter.

ABakx

Stardust
Mechanisch kan ik niks aanpassen. Wel in de PWM controller. Dat heb ik inmiddels gedaan.
We gaan de Meanwell 13,5V bestellen. Die is in te regelen op 13.8V (12-15V)
Scopedome vindt de buck/booster wel een interessante optie als toevoeging op de zwaardere powersupply.
Tot zover allemaal bedankt voor het meedenken en adviezen.
Mooi toch, dit forum. D'r is van alles wel expertise en inzicht te vinden. :D

• Leuk
Waarderingen: Rudy

GerardvandenBraak

Polluxsterrenwacht
Ik heb in het verleden eens een pulsgenerator gebouwd om het toerental van een gelijkstroommotor te verlagen. Die zet je direct achter de voeding. Misschien is dat een optie.

rweust

Donateur
Met PWM regeling knijp je gewoon het vermogen naar de DC elektromotor, die gaat dus bij een lagere ingestelde snelheid (PWM vermogen dus) echt niet meer koppel leveren, integendeel. Zet je de PWM op 100% duty cycle (hoogste vermogen) dan krijgt de DC elektromotor gewoon de volle 12 of in dit geval 13,8V gelijkstroom voor zijn kiezen. Dit kan de motor normaliter gewoon hebben, mits deze voor wel 100% ED (Duits: Einschalte Dauer) ontworpen is.

De overbrengingsverhouding mechanisch verhogen verhoogt het koppel uiteraad wel, maar dat gaat inderdaad ten koste van toerental bij gelijk blijvend vermogen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan