Voorstelronde

Erikjede1ste

Stofdeeltje
Hi all !

Even voorstellen leek me wel netjes.
Ik ben Erik woonachtig in Rijswijk (ZH) 39jaar.
Het leek me een paar weken geleden leuk om eens een goedkopen telescoop te kopen , een powerseeker 60az.

Ik was verbaasd over het beeld maar enorm gefrustreerd over de tripod.

Dus even een avondje langs Robtics in Leidschendam met de gedachte...oké, ik moet beter hebben dan dit en mijn max budget is 300 euro .

Na goed geïnformeerd te zijn en telescopen te zien van mijn budget is mijn keuze toch gevallen op een Skymaster 200/1000 met een skywatcher EQ5 . Boven mijn budget uiteraard (je kent het wel) beter iets beter en future proof dan iets waar ik wellicht snel op uitgekeken ben.

Nu ben ik een behoorlijke leek in dit vak maar zeer onder de indruk van alle youtube videos en probeer ik zoveel mogelijk informatie te verzamelen en te leren van de gevorderden in dit vak.

Zijn er mensen in omstreken Rijswijk die wel eens een meeting houden bijvoorbeeld?

Gezamenlijk stargazen bijvoorbeeld; hopelijk kan ik dan leren van de meer gevorderden?

(Mijn set moet ik nog halen maar de knoop is doorgehakt; uiterlijk eind december kompleet)

Ik kijk uit naar deze hobby en het leerproces.

Groet,

Erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Erik, er is in Rijswijk een mooie en actieve volkssterrenwacht. Ik denk dat je die met Google gemakkelijk kunt vinden. Via de sterrenwacht kom je best aan de contacten en de nodige informatie. Ikzelf woon beetje verder weg in Noord Brabant.

Hier kun je natuurlijk ook mooi (zo concreet mogenlijke) vragen stellen.... :)

Wens je heel veel plezier in deze mooie en brede hobby!!

Een mooie inleiding van een oudvoorzitter (en tevens forummoderator):

Hoi Erik, er is in Rijswijk een mooie en actieve volkssterrenwacht. Ik denk dat je die met Google gemakkelijk kunt vinden. Via de sterrenwacht kom je best aan de contacten en de nodige informatie. Ikzelf woon beetje verder weg in Noord Brabant.

Hier kun je natuurlijk ook mooi (zo concreet mogenlijke) vragen stellen.... :)

Wens je heel veel plezier in deze mooie en brede hobby!!
Hi jetze .

Bedankt voor je antwoord.
Ja daar ben ik indd een paar keer geweest . Nooit aan gedacht om contact met ze op te nemen.

Dacht dat ze meer voor 't publiek waren dan beginnende noobs.

Ik ga een belletje plegen zodra ik de spullen heb . Is bijna te lopen voor mij .

Bedankt

Laat nog even horen hoe het verder gaat....!

Ik zou heel even wachten met meer geld uit te geven totdat je de mensen van de sterrenwacht hebt gesproken.
Zij kunnen je goed adviseren, met name dat je niet geld uitgeeft aan dingen die niet goed werken - zoals je nu met je statief hebt ondervonden.

Grosso modo kun je het beste iets kopen dat geen statief en montering nodig heeft. Dat klinkt gek maar een voldoende stabiel statief en ditto montering kosten relatief veel geld dat dan niet in de optiek zit. Om die reden wordt er vaak een kleine dobson telescoop aangeraden. Die beschikken over een heel eenvoudige montering die gelijk het statief is. Maar het leuke van een dobson is dat ze goedkoop al heel stabiel te maken zijn itt tot een montering met statief waar dat duur wordt. Ander voordeel van een dobson is de gemakkelijke bediening.

Maar praat met de mensen van de sterrenwacht en stel dan hier ook nog eens je vragen en dan kom je snel tot een goed overwogen keuze.

Veel plezier!

• Leuk
Waarderingen: svdr
powerseeker 60az.

Ik was verbaasd over het beeld maar enorm gefrustreerd over de tripod.
Net zoals Jetze zou ik ook zeggen om even te wachten om zonder advies terug zomaar geld uit te geven. Een eerste advies : een EQ5 is eigenlijk te licht om een 200/1000 Newton te dragen.

Mits een klein aanpassinkje kun je het statief dat je nu hebt veel stabieler maken : met een eindje ketting en een emmer zand. Wikkel de ketting rond de statiefkop en hang daar de emmer zand aan zodat deze tussen de statiefpoten hangt.

Als je de hamer, de zaag en de schroevendraaier meester bent : met enkele plankjes maak je zomaar een handig en stabiel dobsonvoetje, iets zoals dit.

Roel maakte ooit dit

Laatst bewerkt:

Laat nog even horen hoe het verder gaat....!

Ik zou heel even wachten met meer geld uit te geven totdat je de mensen van de sterrenwacht hebt gesproken.
Zij kunnen je goed adviseren, met name dat je niet geld uitgeeft aan dingen die niet goed werken - zoals je nu met je statief hebt ondervonden.

Grosso modo kun je het beste iets kopen dat geen statief en montering nodig heeft. Dat klinkt gek maar een voldoende stabiel statief en ditto montering kosten relatief veel geld dat dan niet in de optiek zit. Om die reden wordt er vaak een kleine dobson telescoop aangeraden. Die beschikken over een heel eenvoudige montering die gelijk het statief is. Maar het leuke van een dobson is dat ze goedkoop al heel stabiel te maken zijn itt tot een montering met statief waar dat duur wordt. Ander voordeel van een dobson is de gemakkelijke bediening.

Maar praat met de mensen van de sterrenwacht en stel dan hier ook nog eens je vragen en dan kom je snel tot een goed overwogen keuze.

Veel plezier!
Hi jetze,

Bedankt voor je info.

Een dob heb ik ook naar zitten kijken .

Maar denk toch dat ik de optie wil hebben voor fotografie. De eq5 later ombouwen met de met de Synscan Go to optie.
En ach ik wist dat ik problemen zou krijgen met de tripod van de 60az. Het was alleen om te kijken of ik het wel interessant vind en ja dus . En de kids ook .

Sterrenwacht heb ik wel meteen gemaild . Geen reactie nog

Net zoals Jetze zou ik ook zeggen om even te wachten om zonder advies terug zomaar geld uit te geven. Een eerste advies : een EQ5 is eigenlijk te licht om een 200/1000 Newton te dragen.

Mits een klein aanpassinkje kun je het statief dat je nu hebt veel stabieler maken : met een eindje ketting en een emmer zand. Wikkel de ketting rond de statiefkop en hang daar de emmer zand aan zodat deze tussen de statiefpoten hangt.

Als je de hamer, de zaag en de schroevendraaier meester bent : met enkele plankjes maak je zomaar een handig en stabiel dobsonvoetje, iets zoals dit.

Roel maakte ooit dit
Hi sdvr ,

Bedankt voor het meedenken.
Ja ik weet dat de 200/1000 tegen de grens aan zit van de eq5 maar wel te doen.
Ik neem sowieso een equatorial mount nu ik er veel in verdiep wil ik (denk ik ) toch wat pogingen wagen om te fotograferen met een dslr.
Een goto later installeren en mocht ik er echt tegenaan lopen dat de mount echt te klein is dan verander ik hem . Om gelijk naar een eq6 te gaan is mij voor nu echt te duur.

ik zit nog wel te twijfelen tussen de 150/700 en de 200/1000.

Neen, voor fotografie met lange belichtingstijden is het niet “te doen”. Dan ben je beter af met op de EQ5 een kleinere refractor te zetten (met korter brandpunt) voor dat doel. Zelfs mijn 150/600 met reducer naar 514mm zou ik niet op een EQ5 willen zetten voor fotografie (ik heb een EQ5).

Voor planetenfotografie kan het wel, maar dan is het ergerlijk, vooral als er wind is of als je geen gemotoriseerde focuser hebt.

Neen, voor fotografie met lange belichtingstijden is het niet “te doen”. Dan ben je beter af met op de EQ5 een kleinere refractor te zetten (met korter brandpunt) voor dat doel. Zelfs mijn 150/600 met reducer naar 514mm zou ik niet op een EQ5 willen zetten voor fotografie (ik heb een EQ5).

Voor planetenfotografie kan het wel, maar dan is het ergerlijk, vooral als er wind is of als je geen gemotoriseerde focuser hebt.
Duidelijk.

Wat zou je voor de deze buis aanraden?
Is er een vuistregel betreft het het draagvermogen voor fotografie? Ik benoemde net wel fotografie maar geen idee of dat ook werkelijk gaat gebeuren.

Ik dacht namelijk deze combi word ook als set verkocht . Dus de eq5 met de 200/1000

Mount max is 10 kg en buis is kaal 8kg dus ik dacht good to go.

Ik ben wel benieuwd welke mount dan wel geschikt is voor deze ? Want eenmaal klasse hoger dan gaan de prijzen sky high.

Met het in het gedachten houden dat het 99% word gebruikt met het blote oog wellicht een foto ooit van een planeet , DSO's misschien maar misschien ook niet dan ben ik denk al weer een paar jaar verder.

Het is gewoon voor de lol en amateuristisch gebruik.

Tja, voor een 200/1000 wil je een EQ6 (of equivalent, er zijn nu alternatieven bij iOptron of ZWO). Sorry voor het slechte nieuws.

Visueel gaat een EQ5 ook wel, maar je bent dan beter af met een Dob voor visueel —veel stabieler— naast de EQ5 met een kleine refractor voor fotografie op de EQ5.

Een 150/750 of 150/600 (een killer voor fotografie voor zijn prijs dankzij de gebundelde comacorrector/reducer) gaan vlotjes op een HEQ5.

Als je enkel planeten wilt fotograferen: zet een Dob op een equatoriaal platform. Een klassieke equatoriale montering heb je enkel nodig voor lange belichtingen.

Wil je je af en toe gewoon aan een foto wagen van heldere objecten (M13 is een favoriet, en M42 is ook loeihelder) en planetaire fotografie doen, dan is een 150/750 op EQ5 nog “te doen”, maar velen worden het snel beu eens ze andere voorwerpen toch gaan proberen die wat lastiger zijn.

Laatst bewerkt:
Hi jetze,

Bedankt voor je info.

Een dob heb ik ook naar zitten kijken .

Maar denk toch dat ik de optie wil hebben voor fotografie. De eq5 later ombouwen met de met de Synscan Go to optie.
En ach ik wist dat ik problemen zou krijgen met de tripod van de 60az. Het was alleen om te kijken of ik het wel interessant vind en ja dus . En de kids ook .

Sterrenwacht heb ik wel meteen gemaild . Geen reactie nog
Ha Erik, het is een hele puzzel die je moet maken.... maar wel een leuke!

Ik heb zelf geen ervaring met een EQ5 en fotografie. Wel hoor je overal dat die eigenlijk nog te licht is. Ik werkte vroeger met een 20cm / F4 Newton op een Vixen SP-DX. Die kon dat goed aan. Probleem met een te lichte montering is hetzelfde als een 600mm of zelfs een 1000mm telelens op een te licht fotostatief en dan een paar seconden willen belichten. Dat gaat gewoon niet. Het gevolg is dat wanneer je als astro-instapper wilt fotograferen dat het gelijk een dure zaak dreigt te worden.

Net als bij de gewone fotografie zie je veel astrofotografen met een (te) lichte montering en statief beginnen en dan stapsgewijs naar zwaarder overgaan. Bij de reguliere fotografie wordt niet voor niets vaak gezegd dat je beter direct een goed statief kan kopen in plaats van eerst een aantal te lichte die niet bevallen. Daarmee voorkom je eea aan desinvestering. Bij astrofotografie is het net zo. Dat is lastig want je weet immer nog niet of je er wel mee door zult blijven gaan. En daarmee schiet je jezelf in de voet - je koopt iets betaalbaars en er krijgt onstabiliteit bij!

Als 2e hands voor (delen van) telescoop, montering en statief een optie zijn dan is dat best de moeite waard. De meeste astroapparatuur wordt vrij zorgvuldig gebruikt. Zie de website van te-les-koop.nl.

Wanneer je niet deepsky met bijbehorende lange belichtingen gaat doen en je jezelf beperkt tot de heldere planeten, de Maan en de Zon dan kun je met lichtere apparatuur wel meer doen - zoals Sixela hierboven ook aangeeft. Dan maak je een filmpje van duizenden beelden, selecteer de beste (bv.) 50% er uit en stapel die digitaal op elkaar, nog wat verscherpen, kleur balans etc. Zo kun je heel aardige opnames maken die je veel voldoening geven.

Maar wil je deepsky dan moet(!) je eigenlijk voor statief en montering zwaarder gaan in combinatie met een niet te zware en vrij korte kijker. Dat geeft je de beste kansen op - na enig experimenteren en testen - resultaat. Het is een prachtige hobby, astrofotografie, meer geen gemakkelijke! Maar wanneer je doorzet en investeert dan loont het enorm de moeite!

Je hebt ook de optie om nu een kleine / korte lenzenkijker te kopen, op een EQ5 of een azimutale montering en dan snel te gaan sparen voor een goede montering en statief. Dan begin je visueel om later ook de fotografie er bij op te pakken. Het is maar een van de mogelijkheden. Met een EQ5 kun je wel een paar eerste stappen zetten in de astrofotografie maar verwacht dan niet direct al te goede resultaten. Die zijn dan voor later wanneer je je leercurve deels achter de rug hebt en een betere montering onder de kijker.

Het enige dat echt telt is of je het leuk vindt en blijft vinden! Wanneer je niet direct spectaculaire foto's verwacht ben je ook niet direct diep teleurgesteld over de eerste resultaten en kan je stap voor stap betere foto's maken.

O... enne.... vergeet niet dat visueel waarnemen ook prachtig is, je krijgt alleen geen foto als bewijs in je hand om anderen te laten zien.....

Succes Jetze

En laat ons horen wat je gedaaan hebt of met welke vragen je zit!

De fout van veel beginners met wens naar astrofotografie is dat ze verkeerde combinaties kiezen : een te grote telescoop op een te lichte montering (zoals een 200 Newt op een EQ5), terwijl het andersom moet. De vuistregel is eenvoudig : tel al het gewicht van je kijkercombo samen, dat is telescoop+camera+corrector+autoguider+volgtelescoop+zoeker+ wat nog allemaal. Doe het samengetelde gewicht x2 en kies een montering die dit gewicht kan dragen. Dus als alles samen bvb 10kg weegt : montering die 20 kg kan dragen.

EDIT : die vuistregel is ook niet meer dan dat. Mee bepalend is de lengte van het geheel dat op je montering komt, want hoe langer de kijkerbuis, hoe meer wind die vangt en hoe groter de belasting op de stabiliteit van je montering : je snapt zelf wel dat een buis van 110cm lang en 25cm diameter een belachelijk grote windvaan is. Er is een reden waarom gevorderde astrofotografen liever met fysiek korte Cassegrains werken dan met lange Newtonbuizen.

Er is niks mis met een EQ5, als je er maar een niet te zware telescoop op zet. Je kiest beter voor een wat kleine maar erg goede APO of ED refractor, zeg een 70 of 80mm met rond de 500mm brandpunt. Die dingen zijn goed betaalbaar tegenwoordig.

Een 200/1000 Newton is een prachtig instrument voor visueel werk, maar die wil je echt liever op een dobsonvoet.

Laatst bewerkt:
De fout van veel beginners met wens naar astrofotografie is dat ze verkeerde combinaties kiezen : een te grote telescoop op een te lichte montering (zoals een 200 Newt op een EQ5), terwijl het andersom moet. De vuistregel is eenvoudig : tel al het gewicht van je kijkercombo samen, dat is telescoop+camera+corrector+autoguider+volgtelescoop+zoeker+ wat nog allemaal. Doe het samengetelde gewicht x2 en kies een montering die dit gewicht kan dragen. Dus als alles samen bvb 10kg weegt : montering die 20 kg kan dragen.

EDIT : die vuistregel is ook niet meer dan dat. Mee bepalend is de lengte van het geheel dat op je montering komt, want hoe langer de kijkerbuis, hoe meer wind die vangt en hoe groter de belasting op de stabiliteit van je montering : je snapt zelf wel dat een buis van 110cm lang en 25cm diameter een belachelijk grote windvaan is. Er is een reden waarom gevorderde astrofotografen liever met fysiek korte Cassegrains werken dan met lange Newtonbuizen.

Er is niks mis met een EQ5, als je er maar een niet te zware telescoop op zet. Je kiest beter voor een wat kleine maar erg goede APO of ED refractor, zeg een 70 of 80mm met rond de 500mm brandpunt. Die dingen zijn goed betaalbaar tegenwoordig.

Een 200/1000 Newton is een prachtig instrument voor visueel werk, maar die wil je echt liever op een dobsonvoet.

Hi svdr,

De keus is toch gevallen op de 150/700 met de eq5. Opmerking door moderator: hier stond eerst 200/1000, en daar zij de reacties die hieronder volgen, op gebaseerd. Maaaarrrr . Puur visueel en beginnend met simpele foto's.

Daarnaast volg ik jouw tips op . Want na wat zoekwerk kom ik precies op de resultaten die jij adviseerde . Dus een refractor de skywatcher of ts optics .

En de refractor puur gebruiken voor fotografie.
Ik wil je sowieso bedanken voor de heads-up.

Dit lijkt me ook veel makkelijker mee te nemen naar locatie met minder light pollution.

Wat ik ook begreep is dat de 200/1000 te veel uitvergroot is met bijvoorbeeld de andromeda galaxy?

Wie weet komt er wel een neq-6

Toch vind ik alles wel behoorlijk prijzig worden met fotografie ivm filters , Dslr mod , reducer/coma corrector.

Dus misschien gebeurd het wel nooit .

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch vind ik alles wel behoorlijk prijzig worden met fotografie ivm filters , Dslr mod , reducer/coma corrector.

En als je een handige bent met 2 verschillende handen en een ‘hok’ om te knutselen, kun je ook een dobson zelf bouwen. Spiegel eventueel ook nog zelf slijpen (als je een beetje gevorderd bent, niet meteen een spiegel gaan slijpen als beginner zijnde). Dan kun je misschien met een 10” dob beginnen en later ‘eindigen’ met een zelfbouw grotere dobson. @Jetze kan jou daar meer over vertellen hij is bezig met een zelfbouw dobson. Lees je maar eens in in het zelfbouw topic.

Veel succes met je -eigen- keuze!

En als je een handige bent met 2 verschillende handen en een ‘hok’ om te knutselen, kun je ook een dobson zelf bouwen. Spiegel eventueel ook nog zelf slijpen (als je een beetje gevorderd bent, niet meteen een spiegel gaan slijpen als beginner zijnde). Dan kun je misschien met een 10” dob beginnen en later ‘eindigen’ met een zelfbouw grotere dobson. @Jetze kan jou daar meer over vertellen hij is bezig met een zelfbouw dobson. Lees je maar eens in in het zelfbouw topic.

Veel succes met je -eigen- keuze!

Hi heb er ooit eens wat over gelezen ja.

Maar heb een drukke baan en een tweeling van 4.
Ben blij als ik op de bank zit.

Helaas de tijd en fut niet voor . Maar zeker interessant!

Hi svdr,

De keus is toch gevallen op de 200/1000 met de eq5 . Maaaarrrr . Puur visueel en beginnend met simpele foto's.
Goede keus lijkt me.
Daarnaast volg ik jouw tips op . Want na wat zoekwerk kom ik precies op de resultaten die jij adviseerde . Dus een refractor de skywatcher of ts optics .

Waarom de refractor niet ook visueel gebruiken? Naast eventueel de 20cm Newton? Voordeel van de refractor, ruimer beeldveld, mooi contrastrijk beeld. Voordeel van de Newton, toont duidelijk zwakkerre objecten en heeft een hoger scheidend vermogen, bij een tikkie minder contrast. Het zijn verschillende instrumenten die elkaar mooi aanvullen. Ander voordeel van de lenzenkijkers: zet ze neer en je hebt optimaal beeld. Een Newton laat je best even afkoelen.

Dit lijkt me ook veel makkelijker mee te nemen naar locatie met minder light pollution.

Wat ik ook begreep is dat de 200/1000 te veel uitvergroot is met bijvoorbeeld de andromeda galaxy?

Het is een optie om - alleen wanneer je niet fotografeert - beide kijkers op een zgn alt-azimuth montering te zetten. Er zijn zelfs monteringen waarop de 2 kijkers gelijktijdig kan gebruiken, zie linkje. Deze zijn makkelijker in het gebruik dan een equatoriale montering. Nadeel is dat je de fotografische route daarmee verwaarloost.

Hi svdr,

De keus is toch gevallen op de 200/1000 met de eq5 . Maaaarrrr . Puur visueel en beginnend met simpele foto's.

Als je die 200mm visueel gaat gebruiken, is de combinatie 200mm-EQ5 een verkeerde keuze. Het gaat, maar je maakt het jezelf zo moeilijk, met een tamelijk zwakke montering in relatie tot de telescoop (trillingen, met name tijdens het scherpstellen - zo wordt dat moeilijk), een oculairpositie die soms vreselijk onhandig is, en een minder-dan-intuitief te bewegen telescoop. Veel, veel handiger is het werken met een dobson. Dus als je er nog op terug kunt komen, ga er dan eens echt naar kijken, bezoek een waarneemavond op de sterrenwacht van Rijswijk, en luister nu eens echt naar de mensen die het weten kunnen.

Die EQ5 is ook ongeschikt voor astrofotografie met die 200mm. En als je dan toch aan astrofotografie wil gaan doen met een refractor, koop je mss beter wel een andere montering, zoals een HEQ5, of een CEM. Nu een montering kopen voor een mogelijk toekomstige behoefte is niet de meest voor de hand liggende weg.

Ik heb de indruk dat je nu snel even wat wil doen, en daardoor de verkeerde keuzes maakt. Jouw keuze, jouw geld, maar ik zou het zelf zo snel nooit willen doen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan