Voorstellen en hulpvraag

Okky_84

Stofdeeltje
Hoi Allen,

ik zal me eerst voorstellen. Ik ben in 2018 begonnen met fotografie als hobby. Ik heb er nooit spijt van gehad.
Ik heb een nikon d500 en inmiddels een paar lenzen. Landschap en natuurfotografie vind ik tot nu toe het leukst. Milky way en deepsky heeft al een geruime tijd mijn aandacht getrokken. Ik heb hiervoor zelfs de samyang 135mm gekocht.

Ik was in de veronderstelling dat in NL astrofotografie niet mogelijk zou zijn (op enkele plaatsen na). Laatst was het onbewolkt en heb toch een poging gewaagd in bergeijk. Ik vond daar via google een afgelegen plek. Ik woon zelf in Helmond.

Ik heb de volgende vragen:
1. Ik wil binnenkort weer een poging wagen, maar weet niet echt waar de goede locaties in de buurt zijn. Ik dacht aan natuurpark Maasduinen. Suggesties?
2. Een belangrijker vraag is of ik dezelfe object 2 avonden achter elkaar kan fotograferen om vervolgens de fotos samen te voegen om zo meer integratietijd te krijgen?
3. Ik heb geprobeerd andromeda te fotograferen, maar kon niet controleren of ik het in beeld kreeg. Onzichtbaar voor de oog. Tips?

Bobbie

Ursa Majoris
Om vraag drie te kunnen beantwoorden eerst nog twee aanvullende vragen:
1) Weet je de Andromedanevel te vinden? Je hoeft hem niet met het blote oog te kunnen zien maar weten waar je moet zoeken is wel handig. Eventueel een verrekijker; dan zie je haar zeker.
2) Gebruik je een volgsysteem voor je camera om sterstrepen te vermijden?
Als je een volgsysteem gebruikt maak je gewoon een proefopname van pakweg 30 seconden. Flink inzoomen en dan moet je de nevel op je scherm wel kunnen zien. Zo heb ik het althans gedaan en dat ging goed.

svdwal

Sander - Moderator
Je kan ook in de stad aan astrofotografie doen. Op een donkere plek krijg je mooiere foto's, maar het leren gaat in de stad prima.

De sterrenhemel verandert door het jaar heem, maar dat gaat niet zo snel dat de hemel de volgende avond heel anders is. Je kan prima na een week van hetzelfde object nieuwe foto's maken. Na een maand wordt het wel lastiger, en het hangt af waar van de positie van het object.

De Andromedanevel is zichtbaar met het blote oog, maar lastig mikken. Een beter testobject is het sterrenbeeld Orion. Dat staat nu 's avonds in het zuiden. Download het gratis programma Stellarium eens voor je computer, dat geeft goed aan waar het staat op elk moment van de nacht.

Met een 50 mm lens kan je proberen het hele sterrenbeeld te fotograferen met de camera op een vast statief Niet te lang belichten, zeg 10, 15 seconden, ISO 1600. Blijven de sterren scherp, dan langer belichten, anders korter.

Maak meerdere opnames als je de goede belichtimgstijd heb gevonden, die opnames kan je samenvoegen met het gratis programma DeepSkyStacker.

Met je 135 mm lens is het Zwaard van Orion een goed testobject. Dat is in het onderste deel van Orion. Veel korter belichten, en meerdere opnames maken.

Zet de camera in RAW of RAW+jpg modus. De RAW's stop je in DeepSkyStacker, de jpegs zijn er voor een snelle eerste inspectie. Lukt dit, dan kan je de jpegs weglaten.

Neo

Donateur
Hallo Okky, en welkom.

1. Suggestie: ik heb wel eens met wat enthousiastelingen in IJsselsteijn (L) gestaan op de Heidse Peelweg, deze weg gaat over in een verhard landweggetje dat je het durp uit voert en in een piepkleine rotonde eindigt. (Voor zover je kan eindigen op een rotonde natuurlijk.) Maar het was daar mooi donker en rustig met rondom akkers en bossen. Vanuit Helmond goed te doen, of in ieder geval de moeite om eens een kijkje te wagen. Het is weer jaren geleden dat ik buiten kwam met de spullen dus of het er nog steeds goed donker is durf ik niet te zeggen.

rotonde.jpg

Jermanbty

Donateur
Welkom okky 84 ook ik ben een beginnend astro fotograaf. Je hoeft niet meteen naar donkere plaatsen te rijden het helpt wel voor de deepsky. Maar je kan al heel wat berijken in de stad. Een volgplatform is handig zonder platform pas je de regel van 500 toe. Deze link is heel intresant. Voor de rest is het oefenen en geduld uitoefenen.

Okky_84

Stofdeeltje
Hoi Allen,
Wat een leuke reacties allemaal en ook nog eens snel :)))).

Ik zal een aantal vragen proberen te beantwoorden.
#Bobbie, ik weet ongeveer waar andromeda ligt maar had moeite met richten en op mijn scherm te krijgen. Ik heb geen tracker dat komt hopelijk later als ik wat ervaring heb opgedaan...

#Neo, bedankt voor de locatie ik zal zeker een keer gaan kijken. Voor komende maansverduistering ben ik van plan om met vriendin naar nationaalpark Maasduinen te gaan. Ik hoop dat het dan onbewolkt is :).

#Sander, bedankt voor de tip. Ik ging op pad om andromeda te fotograferen maar eindigde met Orion omdat ik die dus wel op mijn scherm kon krijgen P.

#Jermanbty, ik ben wel van plan om later een ioptron te kopen en bedankt voor de link.

Ik zal mijn eerste astro foto poging posten. Ik ben benieuwd naar de reacties :). Doel was dus andromeda echter na 40 min tijd kwijt te zijn geweest met de vraag "schiet ik nu raak" heb ik me toch gewend tot de Orion.. Dus kostbare tijd verloren. Ik heb overdag scherp gesteld op een verre object en vervolgens vast geplakt. Iso heb ik 1600 genomen, maar geen idee of 3200 beter zou zijn geweest. Ik heb 150 foto's van 1.6 seconden genomen, wellicht kon 2 seconden ook wel. Ik moet wel zeggen dat de sterren echt scherp lijken (sommige hebben een kruis doorheen lijkt het).

P.s. ik krijg foutmelding bij uploaden

ArnoM

Donateur
Hoi Allen,
KNIP

#Neo, bedankt voor de locatie ik zal zeker een keer gaan kijken. Voor komende maansverduistering ben ik van plan om met vriendin naar nationaalpark Maasduinen te gaan. Ik hoop dat het dan onbewolkt is :).

KNIP

Welke maansverduistering als ik vragen mag?
De maansverduistering van 26 Mei is vanuit Nederland niet te zien. Je zal richting Azie moeten om hem te zien als ik het zo zie (http://hemel.waarnemen.com/maan/eclipsen/maansverduistering_20210526.html totale eclips tussen 13.10 en 13.29 Nederlandse tijd)

Hopelijk ben je niet op deze aan het wachten, of zit je tegen die tijd daadwerkelijk in het verre oosten.

Wat betreft je ISO: omdat je zonder tracker werkt, zou ik zo hoog mogelijk gaan. Helemaal met kijken of je het object wel in beeld hebt. Zo hoog mogelijke ISO, korte belichtingstijd. Met je 135mm lens zou 2 en misschien 2,2 sec nog wel werken. Met kijken of je iets in beeld hebt zal een lichte spoorvorming in je sterren niet hinderlijk zijn, dus kun je denk ik wel met 4sec kijken of je Andromeda in beeld hebt en daarna misschien ISO iets terugzetten tegen de ruis en dan paar honderd 2sec foto's maken.

Okky_84

Stofdeeltje
Hoi Sander, ik snap het niet. Ik probeer een jpg van onder de 5 mb up te loaden, maar krijg steeds een foutmelding. uploaden als bestand lukt ook niet.
Ik heb het als webpagina geüpload...

Bekijk bijlage M42.webp

Laatst bewerkt:

Neo

Donateur
Daar liep ik gisteren ook weer eens tegenaan en kan het ook niet verklaren.
Probeer de afbeelding ook eens te verkleinen qua resolutie bv maximaal 2000 pixels breed.

svdwal

Sander - Moderator
Ik heb daar ook last van gehad. De image handler van het forum is nogal een pietlut, behalve dan als het over het informatieve gehalte van de foutmelding is, dan is elke teststring goed.

Neo

Donateur
Terwijl je uploadt, met blote voeten op je linkerbeen hupsen, terwijl je een slok water gorgelt en met de rechterarm een windmolen nadoen schijnt ook te helpen...

Bovenaan Onderaan