Voorstellen en gelijk een vraag...

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Dan heb je drie keuzes:
-Dob op platform
-Goto Dob
-telescoop op equatoriale montering.

Het goedkoopste zal nog steeds een Dob op een platform zijn -- wil je iets dat stabiel genoeg is.

Als je met de fiets moet, dan moet je geen Goto-Dob gaan nemen -- die dingen zijn loodzwaar. Een platform kan licht zijn, bijvoorbeeld de platforms die Michael ( @scorpio ) maakt -- momenteel €325. Het lijkt veel geld, maar een equatoriale montering die een treffelijk grote telescoop kan dragen kost niet minder. www.sumerianoptics.com

Qua compactheid slaat dit alles, en heeft toch nog wat opening:

Maar de combinatie is wat onhandig: om comfortabel te observeren moet de telescoop en dus ook het platform hoger, en een kistje van 50x50 waarop het platform kan staan is niet zo direct gevonden.

Een klassieke 150/1200 Dob kan makkelijker op een platform, maar de buis is meestal 1,10m lang en de basis ook een pak omvangrijker (licht maar lomp):

Of dat op de fiets meekan hangt af van hoe je dingen precies kan vervoeren.

Voor een transporteerbare telescoop op EQ montering zit je eerder aan een Makje te denken. Bijvoorbeeld dit:

Er zit nog geen motor in, maar als je van observator wisselt hoef je maar aan één knop te draaien om het object weer te vinden (als de montering goed opgesteld staat) en motoren kunnen er daarna op.

Laatst bewerkt:

PE1PQX

Meteoriet
@sixela kijk, dat is info waar men wat mee kan. Mijn dank is groot!!
Ik heb wel het idee dat een Dobson telescoop wel een voorkeur heeft voor een beginnend en onervaren iemand als ik de adviezen probeer te begrijpen.

Zoals ik al aangaf heb ik ondertussen mijn budget dik kunnen verdubbelen naar ongeveer €750,- en denk dat een motor-mount (of GoTo geheten??) wel mijn voorkeur begint te krijgen. Voor eventuele stroomvoorziening kan ik ook mijn in aanbouw zijnde field-day koffertje inzetten. (dat is een koffertje met daarin onder andere 2x 12V/7Ah accu's voor radio-activiteiten in 'the middle of nowhere')

Of ik vaak met mijn fietsje op pad ga?? Die kans is afhankelijk van de telescoop natuurlijk. Af en toe kan en mag ik een auto gebruiken van mijn schoonouders, maar observeren vanuit mijn 'achtertuin' is zeker ook een optie.

sixela

Voor €750 heb je eigenlijk enkel een montering als je een stabiele montering wilt met GoTo ;-).

Als je bijvoorbeeld een vrij goede Alt/Az GoTo montering met 150mm Mak of SCT wilt zit je toch al rond de €1200-1400.

Skywatcher heeft 150mm Newtons op een GoTo-montering voor €600, de Star Discovery, maar de buis is te lang en zwaar voor de montering en er is werkelijk overal beknibbeld op de kwaliteit (je kunt zelfs de hoofdspiegelcel niet richten bij het collimeren).

Er bestaat trouwens nog iets als “Push-To”; dan volgt de montering niet maar een computertje wijst je de weg en als je van observator of oculair wisselt is het een kleine moeite om even weer naar het object te gaan (en je kunt het ook combineren met een eq platform). Da’s goedkoper en lichter dan GoTo.

Ter vergelijking: voor de prijs van een goede GoTomontering en een 150mm telescoop heb je bijna een Orion XT10i 250mm Dob met Pushto én een platform; een 200mm XT8i PushTo plus een platform is net goedkoper (krachtiger maar omvangrijker).

Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
Ik lees dat je nu een andere insteek neemt en fotografie voorlopig laat vallen. Weet niet zo zeker of je doet moet doen alleen maar omdat je een beginner bent. Als ik het zo lees hou je van technische zaken, en was fotografie in eerste instantie wel de bedoeling. Zou dan toch 'ns kijken wat eventueel mogelijk is, een setup voor maan- en planeetfotografie. Dat kun je thuis doen, ook als je woont op een plek met lichtvervuiling.

Voor visueel waarnemen, bv. op een donkere plek die je met de fiets kunt bereiken, je zou 100 - 150 euro kunnen reserveren voor een leuke verrekijker of een 100mm tafeldobje. Leuk om een begin te maken met wat nog meer zichtbaar is naast de maan en planeten, en ook om wegwijs te worden aan de hemel.

sixela

Vooral: voor planetenfotografie kun je zelfs een kijker gebrjuiken die meestal ook aardig is voor visueel observeren. Het is vooral deepskyfotografie dat vaak iets totaal anders vereist.

sixela

Ik lees trouwens sinds enkele berichten een voorliefde voor GoTo maar niet een motivatie ervoor (vooral als je weet hoeveel het kost wil je iets treffelijks dat niet inlevert op de kwaliteit van de montering). Voor planeten heb je er alvast weinig aan (erger nog, de meest praktische GoTo-systemen zijn diegene die je net je systeem laten uitlijnen door planeten als referenties te gebruiken!) en voor de planeten die je zinvol kunt fotograferen en de Maan al helemaal niet.

Rudy

Donateur
Vooral: voor planetenfotografie kun je zelfs een kijker gebrjuiken die meestal ook aardig is voor visueel observeren. Het is vooral deepskyfotografie dat vaak iets totaal anders vereist.

Wat ik eigenlijk bedoel, straks geeft topic-starter z'n budget uit aan een kijker die helemaal goed is voor visueel, maar komt er na korte tijd achter dat de liefde toch zit bij het fotograferen. En dat er weer geld moet worden uitgegeven om het mogelijk te maken. Dat is misschien iets om over na te denken, ik weet niet wat allemaal mogelijk is, maar dat je om te beginnen iets kiest waarbij zo'n extra investering vrij minimaal is.

Voor op de fiets zou ik het in elk geval lekker licht en compact houden. :) Ik neem aan dat het dan alleen om visueel gaat.

PE1PQX

Meteoriet
Goed, om terug te komen op mijn eigen verhaal/idee/wens....

Ik heb astro-fotografie al laten vallen, kan in de toekomst natuurlijk ook gerealiseerd worden, al dan niet met een SLR die ik hier heb. (had ook opties gezien met een soort webcam?)

Wat ik graag bekijken wil is ons eigen zonnestelsel en ook wat deep-sky. Uiteraard zal een combinatie telescoop hiervoor een compromis exemplaar worden gok ik.
Reden voor voorkeur van een 'GoTo' volg/track systeem is deels om het feitelijke kijken en wat te vereenvoudigen en het zoeken naar een gewenst object. (ben ook best wel een gadget liefhebber, maar dit terzijde). Dit ook zodat mijn vrouw, compleet a-technisch, ook de mogelijkheid te geven eens een blik te werpen door de telescoop zonder al te veel poes-pas voor haar.

Dobson telescopen lijken nu het meest ideaal te zijn voor dit doel als ik e.e.a. goed begrepen heb, maar hoe zit dat dan met een eventueel 'GoTo' systeem hierop?

Wellicht maak ik het me zelf te lastig met mijn wensen, en ik weet dat je voor Deep-Sky een ander telescoop nodig bent dan voor 'binnen-zonnestelsel' kijken.
De maan is ook leuk, maar dan heb ik eerst voldoende aan mijn EOS7d met 100-400MkII lens om leuk te kunnen kijken.

Ik hoop dat dit een en ander verduidelijkt...?

Oh, ja... Voor ik het vergeet! Ik ben ruim 1.90m lang, en om door de telescoop te kunnen kijken heb ik weinig behoeft om op mijn knieën op de grond te kruipen. Dus een hoger punt om in te kijken is wel prettig.

Laatst bewerkt:

sixela

al dan niet met een SLR die ik hier heb. (had ook opties gezien met een soort webcam?)
Webcam-achtige sensoren zijn voor maan/planeten/zonfotografie. Een DSLR eerder voor deepsky. Totaal verschillende disciplines en eisen, en je hebt nog niet gezegd waar je interesse naar gaat...

Als je voorkeur gaat nar het zonnestelsel heb je geen GoTo nodig. En een volgsysteem is goedkoper dan een GoTo-systeem.

Het probleem van GoTo is dat het zowat heel je budget van €750 opsoepeert als je iets treffelijks wilt. Als je een telescoop wilt die volgt, dan kan een 150/750mm Newtonkijker op een Skywatcher EQ3 (niet zo stabiel maar ook geen drama) of een 200/1200 Dob op een platform. Afijn, net niet, tenzij je op de EQ3 de motor laat varen (maar je hoeft dan maar aan één knop te draaien in één richting om het object terug te centreren).

Let op, enkele sluwe vossen verkopen een "EQ3" die niet van Skywatcher is en een klasse eronder en noemen die ook 'EQ3'. Niet doen.

Voorbeeldjes van een 150/750 op EQ3 (bij Celestron heet die CG4):
[Heeft maar 1.25" oculairaansluiting]

[Zelfde kijker maar met 2" oculairhouder -- beter voor later]

Als de buis compacter moet -- 127mm Makje van een bericht hier wat hoger.

Voor een 200mm Dobson: reken €400 voor een Dob

en €325 voor een platform van Sumerian Optics (link hierboven).

Je ziet er meer door, maar het is minder compact en je kunt de montering niet makkelijk gaan gebruiken voor deepsky-fotografie (wel voor planeten/maanfotografie).

aan mijn OES7d met 100-400MkII lens om leuk te kunnen kijken.
En te fotograferen. Trouwens, je kunt daar ook al aardig deepskyfotografie doen, met een montering zoals een Skywatcher Star Adventurer of een EQ3.

PE1PQX

Meteoriet
Heldere uitleg @sixela dank je!!
Als ik het goed begrijp is een 'GoTo' een heel erg luxe variant van een volg systeem?? (Mercedes vs Opeltje bijvoorbeeld)
In dat geval is denk ik een GoTo niet nodig voor mij. Een volgsysteem is dan handiger, en eventueel met een extra mogelijkheid om mijn SLR met teleobjectief er op te kunnen zetten.

Ik zie trouwens dat de Skywatcher Explorer hier een heel stuk goedkoper is: https://www.robtics.nl/nl/reflector...plorer-150p-eq3-2-150mm-newton-telescoop.html

Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
Een opmerking over deepsky, het beste daarvoor is een goede hemel. Dat heeft Emmen helaas niet, iets om wellicht rekening mee te houden, als je moet verplaatsen. Emmen strooit zelf een hoop licht de lucht in, en je hebt naar het zuidoosten de kassen bij Klazienaveen, en in het zuiden die van Erica. Juist in de verkeerde richting, helaas. Heb er zelf iets minder last van, en het is tegenwoordig een tikkeltje minder erg dan vroeger, maar voor een hemel die echt een stuk donkerder is wijk ik uit naar Duitsland.

EdwardB

Donateur
Nu je astrofotografie (voorlopig) laat vallen, met een equatoriale montering kan je ook handmatig volgen. Je hoeft dan maar aan één knop te draaien. Wel zal je met een equatoriaal opgestelde Newton je soms in lastige posities moeten plaatsen om door het oculair te kijken. Eventueel kan je dat nog enigszins ondervangen als je een waarneemavond wijdt aan hooguit één of twee objecten (Jupiter en Saturnus bijvoorbeeld) en de telescoop van tevoren op de meest gunstige manier in de beugels positioneert. Dan kan je wel een tijdje waarnemen zonder al te veel aan je positie te moeten doen.

Als je liever de telescoop laat zoals hij in de beugels zit én je wilt langs veel (deepsky)objecten op erg diverse plekken aan de hemel, dan wordt het een stuk lastiger. Tenminste, dat vond ik ooit met een 130/900.

Laatst bewerkt:

PE1PQX

Meteoriet
Tussen Schoonebeek en Nieuw-Schoonebeek (vrijwel op de grens met Duitsland) is ook een redelijk donker stuk richting zuid, zo ook bij één van de ingangen van het Bargerveen.
De tip van @EdwardB is een goede.... die houd ik zeker in mijn achterhoofd: niet te veel objecten selecteren voor een kijk-avondje.

Even resumeren: Kan ik met deze telescoop eerst vooruit voor mijn doel? https://www.robtics.nl/nl/reflector...plorer-150p-eq3-2-150mm-newton-telescoop.html
Voor planeten loeren en beperkt deep-sky?

sixela

Ik zie trouwens dat de Skywatcher Explorer hier een heel stuk goedkoper is: https://www.robtics.nl/nl/reflector...plorer-150p-eq3-2-150mm-newton-telescoop.html
Als hij die nog kan leveren aan die prijs...

Ja, dat is prima, en met een sterke barlow en een planetencam kun je aan planetenfotografie doen als je voor de montering een motor neemt, en voor deepskyfotografie is de montering dan te licht, maar je DSLR met zijn lenzen kan er wel op.

Het is inderdaad het manusje-van-alles als je van alles iets wilt proeven.

EdwardB

Donateur
De Skywatcher 150/750 heb ik ook sinds begin mei, maar dan azimuthaal opgesteld. Prima voor allround waarvoor ik hem gekocht heb, en met enige moeite nog te transporteren op de fiets. Ik heb hem nog weinig op planeten kunnen gebruiken. Jupiter en Saturnus staan momenteel vóór de schemering nog behoorlijk laag. De vangspiegel vind ik wat aan de grote kant, eerder 50mm ipv de vaak opgegeven 47mm die ook al groot is. Dat maakt hem echter wel weer geschikt voor groothoekwaarneming met lage vergrotingen.

Ik vermoed dat gezien je donkere lokaties in de nabije omgeving je uiteindelijk ook meer naar deepsky zal kijken dan je nu denkt. De planeten zijn niet altijd zichtbaar of de luchtonrust kan soms teveel zijn voor gedetailleerde planeetwaarneming, en dan wil een mens nog wel eens uitwijken naar andere objecten.

Als ik het goed begrijp is een 'GoTo' een heel erg luxe variant van een volg systeem?? (Mercedes vs Opeltje bijvoorbeeld)
Die vergelijking klopt niet helemaal.
Elke montering met een motor op de poolas kan een object volgen. De motor is het "volgsysteem".
Voor het volgen is geen goto nodig.

Goto is een extra functionaliteit, waarmee de montering automatisch naar objecten kan navigeren. Daar betaal je een meerprijs voor.

Je kunt de goto dus vergelijken met een navigatiesysteem.
Er bestaan betaalbare monteringen met of zonder goto (Opeltjes met of zonder navigatie) en duurdere luxe monteringen met of zonder goto (Mercedessen met of zonder navigatie). Rijden doen ze allemaal. Net als bij nieuwe auto's zijn ze eigenlijk allemaal te duur ;)

Bovenaan Onderaan